Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort brus pga höga ISO-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Skulle behöva lite bra och enkla tips om hur man får bort brus/kornighet i bilderna pga att man använt för högt ISO-tal.

Idag använder jag Photoshop CS (svensk version).

Det borde finnas något filter eller liknande som man kan använda eller installera för att på ett enkelt sätt lösa mitt problem...

Idag använder jag funktionen ytutjämning (Filter -> Brus -> Ytutjämning) och det vete katten om det blir något bättre.

Tacksam för massor av svar och även tips på andra program som kanske fixar just mitt problem på ett bättre sätt än Photoshop CS.
 
vet inte hur du kunde få brus med 350D om du använder den men NeatImage funkar bra annars kan du markera der bruset syns mäst t,ex,s i himmelen och softa de området.
 
Det ska jag tala om för dig Joi ;-)

Fotografering av hockey i en ishall med taskigt ljus. Då blir det lätt höga ISO-värden för att slippa suddiga bilder...
 
Neat image är suvve & en kombination av det & rätt exponering (håll upp exponeringen i ishallen!) bör funka för dig. Testa med att kompensera upp exponeringen, underexponering ger nämlign brus, även en mycket liten undrexponering...

//Larsa
 
Jag har testat både NeatImage och NoiseNinja. Tycker att NoiseNinja (trots det fåniga namnet) är lättare att använda och ger bättre resultat på kraftig brusiga bilder. Kör som PlugIn i PhotShop. Ibland får man dock dra ned på reduceringen för att inte få för utsmetade detaljer.
 
Senaste(?) nummer av Macworld har ett test av program för brusreducering. Noise Ninja vinner strax före Neat Image.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.