Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort bilder ur Galleri FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Kan man, om man vill, ta bort bilder som man har fått med i Galleri FS, och försvinner dom därifrån om man tar bort bilderna från det egna albumet?
 
Jag förstår inte varför man vill ta bort bilder som kom med på FS galleri? Det är ju bra att bilden kom med på FS galleri?
 
Frågan var inte "varför", utan "hur". ;)

Jag tror jag hittade informationen i poolreglerna, så det är besvarat nu.
 
Frågan var inte "varför", utan "hur". ;)

Jag tror jag hittade informationen i poolreglerna, så det är besvarat nu.

Jag skulle personligen vilja applådera dig som ställer denna fråga.
Länge har det spelat mig ett spratt, vilka personer man måste känna och vara personlig kompis med för att bli påtänkt som adept till Galleri FS.
Uppenbarligen ÄR det ett slutet sällskap och jag finner det i dag lättare att söka och beviljas inträde i Tempelriddar-ordern än att få en bild antagen i Galleri FS.
Vilken underbar värld det hade varit om denna "jury" varit tvungen att söka bildmaterialet och sedan ställa fotografen en fråga, vill du göra oss den äran att låta oss få din bild i vårat galleri? och fotografen haft möjligheten att avslå denna "jury" med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden" och sedan kunnat förtydliga motiveringen med "rörig jury, ovidkommande objekt" samt "lite för enkel till utförandet".
 
Jag skulle personligen vilja applådera dig som ställer denna fråga.
Länge har det spelat mig ett spratt, vilka personer man måste känna och vara personlig kompis med för att bli påtänkt som adept till Galleri FS.
Uppenbarligen ÄR det ett slutet sällskap och jag finner det i dag lättare att söka och beviljas inträde i Tempelriddar-ordern än att få en bild antagen i Galleri FS.
Vilken underbar värld det hade varit om denna "jury" varit tvungen att söka bildmaterialet och sedan ställa fotografen en fråga, vill du göra oss den äran att låta oss få din bild i vårat galleri? och fotografen haft möjligheten att avslå denna "jury" med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden" och sedan kunnat förtydliga motiveringen med "rörig jury, ovidkommande objekt" samt "lite för enkel till utförandet".

En stor applåd också till dig, skulle inte kunna ha skrivit bättre själv, precis så är det. Det är tydligt att detta lilla slutna sällskap inte har samma bildseende som oss andra.
 
Jag ber om ursäkt att jag inte passar i brunt läppstift!

Jag har skickat MÅNGA bilder till Galleri FS, men ingen har blivit antagen. I varje motivering står det "höjer sig inte över mängden".
Det kan ju vara så att jag inte platsar i Galleri FS och det finns andra som inte gör det om man följer juryns egna motiveringar.
Jag tycker att juryn kan ju släppa in några fotografer som inte
är med i "klubben för inbördes beundran".
 
Eftersom tråden verkar fått ett nytt liv och en lite annan inriktning är jag hade så får jag skriva att jag egentligen bara ville veta hur det fungerar. Både om man vill dra sig ur galleriet av något skäl och om man inte vill riskera att göra det av misstag.

Men visst, jag ställde frågan efter att ha fått några bilder avvisade utan vad jag tycker är någon relevant förklaring. Det är svårt med tävlingar och med bedömingar, jag förstår inte grunden för varför vissa bilder refuseras med burkade plattityder som "höjer sig inte över mängden" när dom i alla fall i mina ögon platsar gott och väl, och i många fall är bättre än bilder som kommit in i galleriet tidigare. Men så är det, det är tycke och smak, och förmodligen andra icke-rationella saker som påverkar intagningen och röstningen. Gillar man inte risken för godtycke och att bli avvisad utan meningsfull motivering så är det nog bäst att inte skicka in sin bild till juryn. Skicka den till kritikpoolerna istället så finns det i alla fall en liten chans till konstruktiv kritik.
 
Jag har inga problem med att bilder inte kommer in, allt kan naturligtvis inte platsa. Däremot tycker jag man lika gärna kunde avskaffa systemet med röstningen och framförallt dom helt meningslösa och anonyma motiveringarna. Jag har själv försökt rösta med hjälp av dom och det går inte. Man kunde hellre ha en utvald jury som väljer in bilderna helt utan kommentarer.
 
Jag har skickat MÅNGA bilder till Galleri FS, men ingen har blivit antagen. I varje motivering står det "höjer sig inte över mängden".
Det kan ju vara så att jag inte platsar i Galleri FS och det finns andra som inte gör det om man följer juryns egna motiveringar.
Jag tycker att juryn kan ju släppa in några fotografer som inte
är med i "klubben för inbördes beundran".
Nja inte är det väl någon klubb som inte släpper in andra personer. Det är ju BILDERNA som är det som gäller INTE fotograferna. Juryn (dvs de som fått in någon bild sedan tidigare) röstar ju in andras bilder utan att veta vem som tagit den. Det kommer ju fortfarande in nya bilder till Galleri FS så det röstas ju onekligen in nya bilder.

Det var ju skillnad mot "Den högre Skolan". Där gatufotgraferna och konstfotograferna (eller var det några fler tro?) röstade in polare med samma bildstil.
 
Senast ändrad:
Nja inte är det väl någon klubb som inte släpper in andra personer. Det är ju BILDERNA som är det som gäller INTE fotograferna. Juryn (dvs de som fått in någon bild sedan tidigare) röstar ju in andras bilder utan att veta vem som tagit den. Det kommer ju fortfarande in nya bilder till Galleri FS så det röstas ju onekligen in nya bilder.

Det var ju skillnad mot "Den högre Skolan". Där gatufotgraferna och konstfotograferna (eller var det några fler tro?) röstade in polare med samma bildstil.

Förvisso har du helt rätt, men du kan inte blunda för det uppenbara faktumet att redan kända namn dyker upp om och om igen på Galleri FS.
Till detta kommer ju även den nya funktionen Topplistor, där de som tycker mest och har mest kompisar utmärker sig.
Det är inte alltid de bilder som kommenteras mest som är de som är bäst värda att beskåda.

Jag vet att jag låter bitter i det här ämnet, och jag ser hela kritikerfunktionen på FS som ett ständigt steg att förbättra sig med, men det jag så starkt ogillar är att det någon gång, endast efter någon timme efter uppladdande av bild till Galleri FS, kommer ett mail där det står att min bild refuserats. Gång efter annan med samma slentrianmässiga, kliché till motivation; "höjer sig inte över mängden"
 
De kanske är "kända" av en anledning?

Förvisso är det så att flertalet av personerna förtjänar sin berömelse, men du, liksom flera med dig, missar att se kärnan i problemet. Det är sättet som bilder avfärdas på.
Om någon i "juryn" någon gång skulle bemöda sig med att skriva en utförlig kommentar om VARFÖR de ogillar bilden i fråga så skulle ju det fungera som en morot för den som vill visa bilden. Istället har man valt att använda sig av motiveringar som finns att välja på ur en rullista.

Mycket väl medveten om att det finns kritikerpooler vill jag ändå säga att i de polerna förekommer det ganska många kommentarer så som "fin bild", "jag gillar ljuset" och "häftigt motiv", snarare än kommentarer om det tekniska utförandet. Det finns dock lysande undantag till dessa kommentarer och det är de personerna som i mina ögon förtjänar att få kommentarer tillbaka, inte de som grundas på hur vida man känner folk.
 
Ur "Så fungerar Galleri FS":

"Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du kan bli refuserad, och då få en väldigt kort ytterst förenklad motivering till refuseringen. Likaså bedöms du av en lekmannajury så röstningen görs inte av några experter. Likaså röstar inte alla på alla bilder, utan detta varierar från bild till bild, vilket kan ge inkonsekvens. Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du accepterar dessa saker"

Tar man illa vid sig av att få sin bild refuserad utan att få en utförlig förklarling så kanske det är bäst att låta bli att ladda upp. Att en bild blir refuserad behöver ju som sagt inte betyda att den är dålig. Jag tycker Galleri FS fungerar bra som inspirationskälla, det är allt som oftas mycket bra bilder som kommer med.

Tycker även topplistorna funkar bra, det är bilder som sticker ut även där. Att antyda att de bilder som ligger där bara är resultatet av kompiskommentarer låter inget vidare i mina öron. Laddas det upp en riktigt bra bild så kommer den få kommentarer vare sig fotografen är känd eller inte.
 
Äsch, inget att hänga läpp för. Fanns inte så få bilder i Galleri FS som "inte höjer sig över mängden", sist jag kollade. Inte dåliga men heller inget speciellt. Skulle vara intressant att testa anonymt med någon känd fotograf, t ex någon av Dawids klassiska Rost-bilder... hade nog också avböjts med en färdigkonserverad fras.

So, move on and dream on, FS är bara en delmängd av fotouniversum. En hyllad fotograf/bildkonstnär som Fredrik Ödman t ex har visserligen konto här sedan många år men håller en tämligen låg profil och har lyckats bra ändå (ställer förresten ut f n på Galleri Tapper-Popermajer i Teckomatorp).
 
Äsch, inget att hänga läpp för. Fanns inte så få bilder i Galleri FS som "inte höjer sig över mängden", sist jag kollade. Inte dåliga men heller inget speciellt. Skulle vara intressant att testa anonymt med någon känd fotograf, t ex någon av Dawids klassiska Rost-bilder... hade nog också avböjts med en färdigkonserverad fras.
Ja, det är ju egentligen en annan diskussion, men det hade varit intressant. Om jag inte misstar mig så hade han antingen lagt spikarna på ett fotopapper och belyst (inte fotografi i mina ögon) eller fotograferat dem med vit bakgrund med storformatskamera (eller båda teknikerna). Hur bra är det och vem kan inte göra det? Nä, det är konst om skaparen själv hävdar det och om någon konstkunnig säger det. Men hur bra är det egentligen? Inte lika storartat som konstnären Dan Wolgers enormt geniala konstverk på telefonkatalogen men nästan. (Konstverket av Wolgers var hans telefonnummer).
 
Höjer sig över mängden

Det där med motiveringen "bilden höjer sig inte över mängden" är ju faktiskt nog den bästa motiveringen. En bild kan ju ha bra skärpa, perfekt komposition mm mm men vara helt kass (eller mindre bra).

Visst är det ju så att man kanske har en bra bild men är den verkligen bättre än de andra? Får mig att tänka på en person när jag spelade fotboll. Han var riktigt sur för att han inte platsade i startelvan och sa till tränaren det flera gånger. Till slut sa tränaren till honom. Visst är du duktig men vem av de elva i senaste matchen är du bättre än? -Då blev han tyst.

Ni som klagar så. Vilken av era bilder är bättre än någon av de som nu finns i galleri FS och är det fler än er som tycker så om er bild?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.