Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Försöker lära mig hur man ska få bort överexponering på bilder, just nu försöker jag få bort överexponering på på vita fjädrar på fågla rman fotat.
Jag har kollat på många guiderrunt på nätet och tycker det är så svårt, får inte till det :(

Är det någon som vet någon bra svensk guide här på nätet som förklarar det på ett enkelt sätt? :)

Ladda ner lightroom 4 från adobe om du inte har det och sen rycker du lite i spakarna för högdagrar. Fotar du raw så har du ju mera justermån.

I Camera Raw kan du ändra exponeringen för speciella områden, med Adjustment Brush.
Om du istället menar utfrätta områden så kan man bara sänka vitheten och kanske bara göra det mindre uppenbart, kan man tex måla med den ljushet man vill ha i blandningsläge Multiply.

Precis som Per skriver går det inte att ordna utfrätta partier. Är det vita fågelfjädrar t ex vill man ju absolut ha teckning där. Om du har ljusmätning på större del av bilden så är det lämpligt att underexponera 2/3-1 steg för att få teckning i de vita fjädrarna. Man får prova sig fram helt enkelt. Strömstare är det typiskt exempel där fågeln är väldigt mörk och med helt vitt bröstparti, inte helt enkelt att få till. /Frode

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto