Annons

Ta bilder till webbshop

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag kanske får chansen att ta en massa produktbilder till ett profileringsföretags kommande webbshop.

Vad jag direkt funderar över är bildrättigheterna. Hur ska man göra? Skriva något avtal?

Jag menar. Det kommer ju bara röra sig om enkla bilder på diverse produkter, inga modeller och liknande inblandat.
Företaget kommer säkert också att vilja använda bilderna i andra sammanhang. Som t.ex. pdf-utskick eller liknande.

Men är det något att bråka om tycker ni? Ska jag vara glad för pengarna jag tjänar på jobbet och låta de använda det slutgiltiga materialet fritt, eller vad tycker ni?

Man brukar väl heller inte ange fotograf på en produkt i en webbshop, eller?

Vore tacksam för visa svar!

jag hade tagit betalt för web bilderna. De filerna är så små så de duger inte för tryck. Dvs, jag skulle inte lämna ut större filer.
Vill de sen ha bilder för att trycka något så blir det en ny deal.
Men jag är inget proffs direkt.

Bilder som läggs på webben anser jag vara "dömda" och sprids med vinden....även om det rättsligt kan vara en helt annan femma

Timdebitering för fotograferingen...Produktbilder har inget värde i sig. De har bara en uppgift, att sälja varan. Inga bilder som du kommer att sälja till någon annan precis. Se det som ett fotouppdrag. Man måste skilja på om man vill sälja en bra bild, för engångspublicering eller om det handlar om ett rent beställningsjobb.

Har du ingen egen firma har du några alternativ:

1. Be dem betala ut ersättningen som lön – brukar inte vara populärt på grund av all administration det drar med sig.

2. Starta en enskild firma - bra idé om du tänker ta fler uppdrag och verkligen satsa. Men det finns en del avigsidor också ...

3. Fakturera genom någon annan. Ett smart sätt är via http://www.frilansfinans.se.

Nutek har ett webbverktyg för att räkna ut vad du behöver ta för pris om du fakturerar: http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3819
Räkna med att du är produktiv max 50% av tiden.

Hamnar du under 500 kr/tim har du räknat fel.
Över 1000 så ska ditt arbete hålla mycket hög klass och du ska vara effektiv.

Tack för det svaret, Stina. :) Det blir nog ingen enskild firma för min del än, kanske efter studierna. Men nummer tre såg ju intressant ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar