** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ta bilder i regn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Nu kommer hösten med vackra färger och tjusiga regn, då vill jag ut och fotografera med min A1. Men hur gör jag för att skydda kameran?

Jag har inte lust att köpa dyr utrustning så jag söker gör det själv tips för att skydda kameran och objectivet mot fukt och stänk.

Paraply är bra...annars kan man använda plastpåse över kameran, gummisnoddar håller påsen på plats.

Läs vad som hände min Olympus under tråden "Varning för regn!" i forumet Olympus digitalt.

Jag har länge tänkt att köpa ett rengskydd "special" till mitt hus med telelins.. Det skulle hjälpa mig att fotografera vidare när det utan skydd kommit allllt för många regndroppar.

Ett paraply duger inte för mig eftersom det ofta blåser ute i naturen när det regnar,,,

Jag har webbat runt och sökt men insett att det customgjorda för mitt hus och min lins blir allt för dyra!

För ett par veckor sedan så trixade jag ihop ett vapenfodral till en drilling på egen hand som skulle vara skyddat mot div nederbörd eftersom det är tänkt att användas utanpå fjällryggan.
Jag hade tänkt att klä konstruktionen med ett kraftigt impregnerat bomullstyg typ Canvas men kom så på att ett kraftigt regntätt tyg passar bättre,, dessutom finns ju det att få i en skogsgrön färg,,

Så gick jag t loppis och hittade ett par stooora kraftiga regnbyxor för 40;-

Detta enda par räckte till vapenfodralet samt att det ena benet passade perfekt som regnskydd för min kamera med lins. Den smiter klockrent åt runt motljusskyddet och sträcker sig ca 25cm över/bakom husets baksida.

Det avklippta regnbyxbenet fungerar perfekt både som kammouflage och regnskydd!

Enda minus kan ju vara fukt och kondens eftersom händerna genererar mycket värme under ett tätt tyg;(

Det tar dessutom näästan ingen plats i ryggan, ca 5dl.

Mvh Niclas, som tycker om att fixa och trixa själv,)

Jo, det var av denna anledning jag frågade. Ett paraply hjälper inte och en plastpåse kan vara lite krånglig att se igenom så man vet vad man håller på med. Jag skall nu sy ett litet sitt-tält som jag kan ta med mig och som kan ge både skydd åt mig själv och kameran. Men detta är till för natur fotografering och inget som man kan tänka sig att ha med på stan.

Jag hade funderat på ett paraply där jag skall fästa en bit plast runt om för att hingra regnstänk från komma in genom sidorna och bara lämna en liten öppning att fotografera ut genom. Men det är ett problem, jag har en A1 och kör ofta manuellt så jag behöver båda mina händer.

Bilagor

• paraply.jpg
    paraply.jpg
    24.6 KB · Visningar: 837
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar