** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Jag gjorde ett jobb åt en statlig tidning i juli och min undran är om man ska ta betalt för körningen till arbetet eller bara milersättning? Körtiden var cirka 3 timmar och arbetet cirka 2 timmar. Ska jag då ta betalt för 5 timmar + milersättning eller? Lite osäker.

De går efter BLF:s prislista men jag har ingen F-skattesedel. Hur ska man då räkna eller kvittar det?

Hm, ingen lätt fråga.
Jag tycker att du inte ska betalt för då är risken att de inte anlitar dig igen. tycker bara att du ska ta lite extra driks för ditt arbete.

Mvh Markus Asp

NixXxoN skrev:
Jag gjorde ett jobb åt en statlig tidning i juli och min undran är om man ska ta betalt för körningen till arbetet eller bara milersättning? Körtiden var cirka 3 timmar och arbetet cirka 2 timmar. Ska jag då ta betalt för 5 timmar + milersättning eller? Lite osäker.

De går efter BLF:s prislista men jag har ingen F-skattesedel. Hur ska man då räkna eller kvittar det?
Jag skulle debitera för 5 timmar. Att du inte har F-skattsedel spelar väl ingen roll? Dom kan ju betala ut det som vanlig lön?

NixXxoN skrev:

Knepigt, men fråga dom. Det är ju enklast så, är det AF-tidningen platsjournalen du plåtat åt, så kan du nog begära för fem timmar. har gjort liknande jobb åt Aftonbladet, tar betalt för allt tid, även dit o hemresa. Men jag har o andra sidan F-skatt.
Lycka till
Ilkka Yrkesfotografen.
PS. har dom inte lagt ner den här Canon-sidan än? DS.

När jag är ute och datakonsultar debiterar företaget halva timpriset för restid. Jag tror det är få företag oavsett branch som inte tar betalt för restiden, och jag tycker inte det ska vara någon skillnad bara för att man inte har F-skatt.

NixXxoN skrev:

Har du kunnat utföra annat arbete under tiden då du reser?
I så fall så kan du inte ta betalt. Annars så är det, som tidigare påpekats, väldigt vanligt med halv timtaxa för restid. Jag har kunder 60 mil bort som jag debiterar restid (8 timmar i bil, 3 timmar med flyg beroende på färdsätt) och dom har aldrig anmärkt på detta. I och för sig i IT-branschen, men ändå...

Nä jag körde bil så jobba kunde jag då inte.
Det lutar väl åt att ta betalt för 5 timmar så får vi se vad som händer om nu ingen annan kommer med några visa ord.

Jag tog en titt i BLF:s cirkaprislista och som jag tolkar vad som står om fotouppdrag så ska även restiden ersättas av uppdragsgivaren.

Ok! Låter bra det. Jag har beställt den listan idag så man inte skickar en helt tokig siffra till dom.

Digi skrev:
Hm, ingen lätt fråga.
Jag tycker att du inte ska betalt för då är risken att de inte anlitar dig igen. tycker bara att du ska ta lite extra driks för ditt arbete.

Mvh Markus Asp

Livnär du dig på luft?

Klart han ska betalt. DE anlitar honom igen om han ahr gjort ett bra jobb. Går de efter blf vet ju dem vad det kostar!

geronimo13 skrev:
Livnär du dig på luft?

Klart han ska betalt. DE anlitar honom igen om han ahr gjort ett bra jobb. Går de efter blf vet ju dem vad det kostar!

Ojdå, jag läste fel i forumet. Ursäkta!

Såklart du ska ta betalt, tycker dock att du inte ska ta för mycket. Men om du har gjort ett bra arbete så är jag inte emot det!

Mvh Markus Asp

Hej!

Självklart ska du ta betalt för resan. Det är inget konstigt med det. Som frilans kan du inte leva på luft bara för att du sitter i bilen. Hade de skickat en av sina egna anställda och det tagit fem timmar i restid så hade de ju inte dragit av den tiden på lönen.

Är det åt en seriös tidning du fotat så vet de det och du behöver inte argumentera, om inte spelar det ju ingen roll om de inte vill anlita dig mer. Vem vill jobba gratis.

Den lärdom du kan dra av det här är att du nästa gång gör upp om priset i förväg, inklusive restid.

Ett annat tips är att aldrig säja sig för billigt. Har du väl börjat med det är det mycket svårt att senare börja ta ordentligt betalt.

Lycka till!
önskar Anders (som frilansat i 18 år och aldrig skänkt bort sin arbetstid).

BLF

I BLF:s (www.blf.se) Rätt och Pris (cirkaprislista) ges råd hur priser/betalning skall gå till om man inte har F- eller FA-skattesedel.
D.v.s att köparen skall betala sociala avgifter utifrån Cirkaprislistan och dra skatt på återstående belopp dock ej på kostnadsersättning och material.

Är det frågan om en dagstidning (se tu.se) så bör man använda separat prislista från BLF; Dagspressprislistan, dock endast om det är en dagstidning

Priser är alltid en avvägning och bästa är att komma överens i förväg vad som gäller, löpande tid eller fast pris, egen eller hyrbil, taxi etc.
Hur skall materialet levereras, digitalt, per e-post eller CD är andra saker att komma överens om och helst ha skriftligen på.

Det går alltid att skicka en faktura och får man respons att det är för dyrt så kan man ta en dikussion om man vill då.

HAHA! Då har tidningen kommit ut och bilden på omslaget är FRUKTANSVÄRT DÅLIG! Pixlig som s***n!!! Bilden jag skickade ska tåla en 50*75 men de har sabbat den på halva den ytan. Plus att jag nu heter Joham! Bilderna inne i artikeln är helt ok och där har man även rätt namn. Vad ska man göra? Skratta eller gråta?!

Resa med bil i 3h:
Det får mig nyficket funder på vad ni tar i milersättning?
Statens rekomenderade 17kr/mil räcker inte långt om man skall titta på vad det verkligen kostar att köra bil.

Nome Nescio skrev:
Resa med bil i 3h:
Det får mig nyficket funder på vad ni tar i milersättning?
Statens rekomenderade 17kr/mil räcker inte långt om man skall titta på vad det verkligen kostar att köra bil.

Jag fakturerar vad staten rekommenderar samt 50% av min timtaxa för restid. Det brukar täcka både löne- och bilkostnader. Å andra sidan så är jag inte fotograf så min timtaxa är högre och ger därmed lite utrymme för t.ex. höga bilkostnader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar