Annons

Ta betalt, hur mkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

contrast

Ny medlem
Fick en förfrågan idag av en kompis bror som berättade att hans kompisars band behöver lite promo bilder och undrar vad jag tar för det. Men jag har aldrig tagit betalt för några bilder tidigare eftersom jag endast fotat tex. bröllop åt vänner (och då kan man ju inte ta betalt..)

Tänkte bränna fotona på en skiva där alla orginalbilder kommer att ligga, plus runt 20-30 retuscherade bilder. Är ingen mästerfotograf utan vanlig amatör. Hur mycket tycker ni är rimligt? Och ska jag inkludera tågresekostnaderna då?

Snälla hjälp mig nu! :)

Tänkte bränna fotona på en skiva där alla orginalbilder kommer att ligga, plus runt 20-30 retuscherade bilder. Är ingen mästerfotograf utan vanlig amatör. Hur mycket tycker ni är rimligt? Och ska jag inkludera tågresekostnaderna då?

Snälla hjälp mig nu! :)
Finns en massa trådar i ämnet.

Men om vi tar den enkla vägen...
Jag hade tagit 500-1000 per bild svart, troligtvis närmre 1000 eftersom att jag inte hade haft kontroll på hur de använder bilderna i framtiden.

Resan, alltså jag hade nog begärt ngn slags tidsersättning. Hur mycket beror på avstånd(restid), kostnader. Exv bil 30kr/mil för det kostar bilen mig.

Cecilia, givetvis ska du ta betalt. Först alla dina kostnader (dvs resa och sånt). Sen tycker jag att du ska ta betalt per timme nedlagt jobb. Hur mycket du tar i timlön är ju svårare att ge råd om. En yrkesfotograf skulle ha tagit uppåt 1000 kr i timmen.

Men det viktigaste tycker jag är att ni kommer överens om (och skriver ner!) vad de får göra med bilderna. Ska t ex tidningar få publicera dem gratis? I reklam? Eller är det bara på nätet?

Tjänar bandet några pengar, t ex på skivor eller spelningar? I så fall tycker jag du kan ta ganska bra betalt.

Slutligen tycker jag absolut inte att du ska ge bandet en skiva med alla bilderna på. Ge dem bara de bilder du kan stå för, dvs de du valt ut och redigerat färdigt. Och gör klart för dem att de inte får redigera bilderna.

Erik; Jag tog inte betalt eftersom det dels var vänner till mig och familjen plus att jag blev bjuden på bröllopsmiddagen plus festen. Såg det som en schyst deal, de fick bilderna, jag fick massa god mat och dricka.
Har sett att det finns fler trådar, men ingen om just promotionfoton..

Erland; Tack för svaret! Det är ett litet lokalt band så jag gissar på att dom mest har det som hobby just nu och inte tjänar så mycket på bandet. Detta gör ännu mer att jag får lite svårt att sätta pris på jobbet. Vill inte ta för mycket om de tex. bara ska ha bilderna till sin hemsida och myspace-sida. Men att skriva ett sorts kontrakt är alltså ett måste?

Om det inte finns ett avtal om hur bilderna får användas innebär det att de bara får använda bilderna för privat bruk, dvs inte publicera dem t ex på en webbsida. Ett avtal kan vara muntligt, men då finns det rätt stor risk att ni om ett år eller så har helt olika uppfattning om vad ni kom överens om. Bäst alltså att skriva ett papper -- och det behöver inte vara krångligt eller formuleras på nåt speciellt sätt. Bara skriv ner vad ni kommit överens om, typ:

"Cecilia har tagit bilder på Bandet. Dessa bilder får Bandet använda fritt på sina egna webbsidor och dela ut som promotionbilder. Tidningar och tidskrifter får utan kostnad publicera bilderna när de skriver om Bandet. Cecilias namn ska alltid anges som upphovsman."

Eller vad ni nu vill bestämma. Och sen undertecknar alla inblandade.

Såntdär är SVÅRT då man själv är amatör.
Jag är också amatörfotograf men frilansar litegrann som fotograf för ett ganska stort företag.
Jag vet att jag är underbatald då det gäller fotandet (jag gör lite annat för dem också) men jag brukar se till att jag åtminstone får km-ersättning för mina resor samt timlön för tiden det tar att fotografera (inkl restiden.)
Jag ser det hela som bra erfarenhet för mig själv.

Ett band som inte har kommit så långt har inte så stor kassa. Risken är stor att de hellre anlitar någon annan om du vill ha för stor summa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar