Annons

T2 adapter till Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaeppe

Medlem
Hej!

Jag har inhandlat mig en T2 adapter till min Nikon D60. Jag har en del objektiv med T2 gänga, så jag tänkte att det skulle vara kul att kunna använda den till min digitalkamera.
Hur som helst, så har jag fäst adaptern nu på kameran och jag kan lätt skruva på objektiven, men dock så kan jag bara fota "närblider", så att säga. Det är som att det skulle suttit en mellanring mellan objektivet och kameran. Jag kanske är dum nu, men finns det något sätt att få objektiven att fugnera "som de ska".

Och, en sak till, när man har skruvat fast objektiven hamnar de upp och ner. (bifogar bild)
 

Bilagor

  • bad.jpg
    bad.jpg
    23.2 KB · Visningar: 906
VARNING!

Det kanske är en onödig rubrik, men hellre det innan vi är säkra:) Det faktum att du inte kan fokusera på oändligt gör mig nämligen mycket fundersam.

Är du HELT säker på att objektiven har T2-gänga, d v s M42x0,75? Det går nämligen att skruva på objektiv med konventionell M42x1-gänga i T2-adapterns M42x0,75-gänga något varv tills det börjar ta emot (tar man då i förstör man gängorna).

Om det däremot är fråga om T2-objektiv ska adaptern ha några små spärrskruvar längs kanten som kan lossas så att objektivet kan vridas i rätt läge så det ska inte vara några problem att fixa med en liten instrumentskruvmejsel. Varför skärpeläget i så fall inte stämmer förklaras dock inte av detta så jag är fortfarande misstänksam på om objektiven verkligen är T2 (med 0,75 mm stigning) och inte vanliga M42 (med 1 mm stigning). Enligt specifikationerna ska T2 ha ett registeravstånd på 55 mm medan den vanliga "Pentaxgängan" har 45,46 mm vilket då förklarar mellanringseffekten.
 
Lennart; det är väl kanske M42-objektiv på T2-adapter? Om gängan är kort (och glapp) så kan det säkert gå att skruva i den rätt långt ändå, men man får ju fel registeravstånd.

Tillägg: Vilka märken använde(r) T2 förresten? Är det för mellanformat, eller varför är registeravståndet så stort?
 
Det var såvitt jag vet Tamron som började med T-gängan. Syftet var väl detsamma som med det senare Adaptall-systemet, d.v.s. att kunna göra ett och samma småbildsobjektiv och sedan använda adaptrar till alla de olika fattningar som fanns. 55 mm registermått valdes då för att det skulle täcka in alla småbildsfattningar som fanns med god marginal. Det var naturligtvis inte för att konsumenterna skulle slippa att köpa nya objektiv när de bytte system utan för att fotoaffärerna bara skulle behöva ha ett objektiv och en uppsättning adaptrar på lager:)

Kom att tänka på att det också finns en möjlighet att det är fråga om ett gammalt objektiv med T2-gänga som det sitter en "T2-adaper för Pentaxgänga" på. I så fall går det ju att ta bort denna och skruva dit adaptern för Nikonbajonetten istället.
 
Ojj då, det kan ha varit M42, jag kommer ihåg att jag sökte om det på internet, och jag fick för mig att M42 och T2 var samma sak (måste ha missförstått mig). Objektiven är från min gamla Zenit-E och en massa gamla Practica objektiv.
Tråkigt att man nu har slängt 250;- i sjön (köpte den hos scandinavianphoto.

Finns det en M42 adapter då? någon som vet? :)
 
Nu när jag kollar igen så heter faktiskt adaptern "Hama T2/M42 ADAPTER NIKON AI", vilket gör mig något förvirrad. Är det någon del som skall skruvas bort, eller hur fungerar det egentligen?
 
När jag kollar nu så heter de inte ens samma saker när man jämför med bilden från hemsidan och bilden på min ring. På min står det T2 / N och på bilden på hemsidan står det T2 /M42.
Kan det möjligtvis vara att de har skickat fel ring till mig?
 

Bilagor

  • olika.jpg
    olika.jpg
    6.5 KB · Visningar: 752
Adaptern T2/N är avsedd för T2-objektiv på nikonhus, medan T2/M42 är avsedd för T2-objektiv på hus med M42-gänga. Du bör alltså ha fått rätt adapter. Om nu ditt objektiv verkligen är ett T2-objektiv.

Om det är ett M42-objektiv du har så kommer du att få den mellanringseffekt du beskriver eftersom registeravståndet, som Pupillen beskriver, är större för Nikon än för M42-hus. Fast jag tycker inte att din adapter borde gå att montera på ett M42-objektiv då de har olika stigning. Behöver du använda våld för att få på objektivet?

Enda möjligheten att använda M42-objektiv på Nikonhus är att använda en adapter med inbyggda linser. Nackdelarna med en sån är att brännvidden förlängs som med en svag telekonverter, ljusstyrkan minskar och kanske också skärpan försämras. Jag vet inte om det finns någon sådan adapter som passar för dig.

Olle
 
Tänk på att du har 14 dagars ångerrätt om du köpt den på nätet. Även om den tiden gått ut eller du köpt över disk tycker jag absolut att du ska klaga eftersom informationen på Scandinavians Photos hemsida är extremt missledande för att inte säga direkt felaktig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.