Annons

Tömma minneskort ute!?

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Det är dock en annan faktor än "smidigare".
Jo, men vem har diskuterat "smidigare"? Du skrev, såvitt jag kan se, om vad som är "tyngre och mer platskrävande".

Personligen tycker jag för övrigt det är smidigare att hålla redan på tre enheter (två minneskort, en hd) än sex.

SpöketLaban skrev:
Externa hårddiskar utan kortplats kostar ju bara en bråkdel av dessa backup-enheter, 500GB för 1000kr istället för 250GB för 3300kr?!
Även om det finns en sådan lösning så lär den kräva strömförsörjning. Dessutom är det, imho, ganska trevligt att kunna se bilderna som överförts till hårddisken.
 
Möjligt att du kan byta ut hårddisken i någon av 900.- modellerna. Surfa runt lite på länkarna från prisjakt som är länkad i andra posten i denna tråd och leta på en som använder en vanlig 2.5" hårddisk, köp den och en större disk och skruva på.
 
Det verkar som det är nåt i den här stilen du frågar efter...

CompactDrive PD70X:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9323

Den har funkat felfritt för mig, men jag har läst om andra som inte haft lika tur. Den är lite darrig att använda då man inte kan se att bilderna förts över. Å andra sidan kan man ju läsa på displayen hur överföringen gått. Utförandet ser lite billigt ut.

Det sitter en vanlig 2,5" hdd i och den drivs med vanliga AA-batterier som kan laddas om man sätter i sladden.

Jag vet inte om den säljs nuförtiden? Det här kanske är en gammal länk? http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5673 ?

Det kan vara så att den inte klarar större kort än 2 Gb också...

Finns någon liknande produkt eller någon vidareutveckling av den här?
 
När man ska iväg måste man fuska någonstans. All utrustning väger. Ett sätt jag brukar fuska på är att inte ta med mig fult så ljustarka gluggar ut, och tillika billgare gluggar. Detta sparar vikt när jag ska bära och sura minor när jag tappar ned något...

Sedan har vi detta med extrabatterier... hur många extrabatterier ska jag ta med mig. Själv brukar jag ha 4st batterier med mig ut. 16 Gbyte i minneskort (4st 4 Gbyteskort) och två stycken portabla hårddiskar. En i ryggsäcken och en på kroppen och naturligtvis väl inplastade.

Dock så väger dessa portabla hårddiskar en del. Men någonstans måste jag fuska. Och att ha varit iväg och fotat på en 3-4 dagars tur och komma hem och märka att alla bolder från dag 1 är borta är inte så roligt... Därför kör jag med detta i många ögons omständiga backupande.
 
Marsman skrev:
Klart billigare än Hyperdriven...
Det är jag inte säker på. Det låga priset i den senaste recensionen är såvitt jag förstår för bara skalet, utan hd. En "tom" Hyperdrive kostar också omkring en tusenlapp.
 
Arlemo skrev:
Det kan vara så att den inte klarar större kort än 2 Gb också...
Ja den fungerar även med större kort. Jag har tömt mitt 4 GB SD IV i alla fall.

Nackdelen som jag ser det är att den väger en hel del. Med fyra AA batterier alltså.

En stor fördel är att den är extrem snabb i överföringen vilket gör korttömning i fält enkel. Förut hade jag faktiskt bara ett kort (512 MB). När det blev fullt tömde jag det och på mindre än en minut och var redo att fota igen.

Alla intresserade kan läsa recensionerna om driven här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9323
 
Hur länge räcker batterierna i sådana backup hårdiskar? Dvs ungefär hur många gånger kan man tömma sina minneskort innan laddning krävs?
 
SpöketLaban skrev:
Är det någon som kan rekommendera en enklare typ av backup-enhet, utan stor flashig färgskärm och annat lullull?

Finns det kanske rent av lösa minneskortsläsare som kan kopplas direkt till en USB-disk utan att gå via en dator? Externa hårddiskar utan kortplats kostar ju bara en bråkdel av dessa backup-enheter, 500GB för 1000kr istället för 250GB för 3300kr?!

Denna har jag köpt, en polare har denna och fungerade perfekt för honom under två månader i Asien: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333523

Sen är det bara att köpa valfri 2.5" IDE HDD och slänga i. Vilket ger ett pris på ca 1150kr för 250Gb, inte så farligt.

Denna används genom att man kopplar den till en kamera (om kameran kan kopplas direkt till dator, dvs inte Canon) eller en kortläsare och sen trycker man på knappen så förs allt på minneskortet över. Easy-pesy!

Ett billigt alternativ för den som inte behöver skärm.
 
Kollat på Nexto och deras produkter?
http://www.nextodi.com/en/product/

Jag har en äldre NextoCF och den har funkat väldigt bra när jag är ute på festivaler etc där jag måste tömma stora minnesmängder. Den har ett internt batteri och en hållare för ett extra batteri som ger över 80GB överföring innan det behöver laddas. Oerhört simpelt handhavande och snabb helt utan onödigt lull-lull.

Jag köpte min från australien, utan tulls/moms och fick den på ett par dagar, men de säljs också i Tyskland och om du söker bland recensionerna här så kommer du att hitta lite mer information om dem och var man kan beställa.
 
PMD skrev:
Era räkneexempel är säkert bättre än mitt. Jag skrev ju att jag bara gjorde ett snabbt överslag.

Erland, hur lång var din resa då dina bilder behövde 70 Gbyte lagringsutrymme? Sådana mängder skulle jag förmodligen behöva en 3-4 månadersresa för att få ihop. Då med intensivt fotograferande hela dagarna.

Det beror kanske på att jag extremt sällan använder seriebildsläget på min kamera.

Jag fick ihop 28.5 GB under tre veckor "on the road" i USA. Jag fotograferade absolut inte intensivt hela dagarna, utan gjorde några stopp då och då. Använder aldrig serebildsläget, och jag är absolut inte "trigger happy". Jag betvivlar väldigt starkt att 70 GB skulle räcka för en 3-4 månadersresa med intensivt fotogrferande hela dagarna.

Jag har tidigare använt en PD70X 40GB (har den kvar, men nu åker laptopen oftast med istället), som kostade typ 1700:- ny för några år sedan, och det är den absolut snabbaste disken jag har provat. Jag gjorde en jämförelse med en Epson "nånting" som kostade 6500:- ny, och PD70X tömde minneskorten nästan tre gånger snabbare än Epsonen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.