ANNONS
Annons

Systemkamera till 12-åring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att köpa en begagnad systemkamera till min 12-åring i julklapp.

Har en förkärlek för Nikon men funderar lite kring vilken modell som kan vara lämplig, vad hade du köpt och vad är prisvärt?

Köp en gammal nikon d40! Suverän! Den tar riktigt bra bilder i rena autoläget o fantastiska bilder när man kör helt manuellt.
Kostar nog ingenting begagnat.
Du kan sedan köpa gamla billiga nikonobjektiv till, som tyvärr inte mäter på kameran men det är ju bara att ta några testbilder så hittar man snart rätt. Eller köra med exponeringsmätare i iphoneapp!

D60 och d80 har samma sorts sensor också ifall man vill köpa lite fetare men med lika bra bild.

Köp en gammal nikon d40! Suverän! Den tar riktigt bra bilder i rena autoläget o fantastiska bilder när man kör helt manuellt.
Kostar nog ingenting begagnat.
Du kan sedan köpa gamla billiga nikonobjektiv till, som tyvärr inte mäter på kameran men det är ju bara att ta några testbilder så hittar man snart rätt. Eller köra med exponeringsmätare i iphoneapp!

D60 och d80 har samma sorts sensor också ifall man vill köpa lite fetare men med lika bra bild.

Tack, jag har kikat lite på den modellen ska läsa på lite mer och fundera på vad som kan passa för henne. Hur menar du med att objektivet inte mäter på kameran?

Nikons enklare systemkameror har ingen inbyggd autofokusmotor så vill du ha AF måste objektiven ha beteckningen AF-S. Äldre manuella Nikonobjektiv har ingen överföring av bländarvärde eller andra data till kameran så där blir det köra helt manuellt utan ljusmätning.

Jag köpte en Nikon 1 V1 till vår (då) 14-åring. Den har många fördelar, den är mycket bra att filma med och har väl fungerande autofokus vid filmning vilket inte de stora systemkamerorna har. Det är fortfarande en systemkamera med utbytbara objektiv och andra tillbehör men den är mycket mindre och lättare. Han trivs väldigt bra med den men för honom är det viktigt att kunna filma. Det finns förstås nackdelar också. Det finns många alternativ till Nikon vad gäller mindre systemkameror och alla har sina nack- och fördelar precis som med allt annat.

En mycket bra kamera är Nikon D90 som håller måttet väldigt bra fortfarande om du vill gå på de större systemkamerorna.

/Frode

Såg att MM nu säljer en D3200 med objektiv för 2995:- stämmer det så verkar det vara ett prisvärt köp som förstakamera

Nikons enklare systemkameror har ingen inbyggd autofokusmotor så vill du ha AF måste objektiven ha beteckningen AF-S. Äldre manuella Nikonobjektiv har ingen överföring av bländarvärde eller andra data till kameran så där blir det köra helt manuellt utan ljusmätning.

Jag köpte en Nikon 1 V1 till vår (då) 14-åring. Den har många fördelar, den är mycket bra att filma med och har väl fungerande autofokus vid filmning vilket inte de stora systemkamerorna har. Det är fortfarande en systemkamera med utbytbara objektiv och andra tillbehör men den är mycket mindre och lättare. Han trivs väldigt bra med den men för honom är det viktigt att kunna filma. Det finns förstås nackdelar också. Det finns många alternativ till Nikon vad gäller mindre systemkameror och alla har sina nack- och fördelar precis som med allt annat.

En mycket bra kamera är Nikon D90 som håller måttet väldigt bra fortfarande om du vill gå på de större systemkamerorna.

/Frode

Tack då hänger jag med :)

Jag kikar lite på den modellen också, jag tror inte att hon har så många specifika krav men autofocus är nog en bra idé så då krävs det att det sitter i objektivet alltså. Kan alla hus utan autofokus kombineras med ett objektiv med AF?

Nikons alla objektiv har samma bajonettfattning sen länge.
Sen kom AF som tillägg, o innebär en mekanisk skruv som styr AF i objektivet.
Sist nu har vi fått AF-S med AF-motorn i objektivet.
Detta är alltså en beteckning som står på objektivet och det är NIKONs namn på det.
Sigma o Tamron har tyvärr sina egna namn.

Enklast att se vad som finns är att gå till:
cyberphoto.se
KLicka på Objektiv i vänsterkanten.
Välj Nikonfliken
bocka i rutan: Har inbyggd motor

Nu ser du alla alternativ som funkar o har motor i objektivet.

Tack då hänger jag med :)

Jag kikar lite på den modellen också, jag tror inte att hon har så många specifika krav men autofocus är nog en bra idé så då krävs det att det sitter i objektivet alltså. Kan alla hus utan autofokus kombineras med ett objektiv med AF?

Det är inte "utan autofokus", utan "utan autofokusmotor", om vi ska vara petiga. Alla moderna objektiv har egen fokusmotor, så det är inte ett stort problem.

Jag tycker att en D40 är alldeles utmärkt val, du kommer undan billigt, kameran är liten att hålla i och bilderna kan bli mycket bra. Bekymra dig inte för mycket över det där med autofokusmöjligheten, se bara till att du får med en paketglugg i köpet, oftast en 18-55. Kan du till och med få en 18-55 VR är det ännu bättre, så minskar problemet med suddiga bilder pga rörelseoskärpa.

Per.

D40 har inte någon autofokusmotor i kameran, om du använder ett objektiv med AF och inte AF-S, då blir det endast manuel fokusering på kameran.

Detta kan kanske vara jobbigt för en som kanske inte är van vid att fotografera.

D40 har inte någon autofokusmotor i kameran, om du använder ett objektiv med AF och inte AF-S, då blir det endast manuel fokusering på kameran.

Detta kan kanske vara jobbigt för en som kanske inte är van vid att fotografera.

Så är det. Men objektiv utan fokusmotor säljs mest begagnade och aldrig, vill jag hävda, tillsammans med en D40.

Per.

PS. Vår frågeställare verkar själv ha en D3200 och alltså van vid detta, så då är problemet liksom löst.

Överlag ska kameran passa personen som hanterar den. För en 12 åring blir såklart en stor kamera alltid lite större och det kan kanske därför inte vara helt fel att titta på något spegellöst för att få ned storlek och vikt. Det ska såklart vara kul att bära med sig kameran. Vill man fortfarande ha med spegel så är Canons nya EOS 100 väldigt liten och nätt.

Sen om du själv sitter med Nikon och Nikon glas så är det såklart jättebra att ungen får en kamera som matchar. Att låna glas för att testa nya situationer är såklart spännande och mycket billigare när man inte behöver köpa nytt glas utan istället kan låna. Det blir även lättare att ge hjälp och tips när man själv känner till systemet =)

Överlag ska kameran passa personen som hanterar den. För en 12 åring blir såklart en stor kamera alltid lite större och det kan kanske därför inte vara helt fel att titta på något spegellöst för att få ned storlek och vikt. Det ska såklart vara kul att bära med sig kameran.

Håller helt med om det, min 3 åring försökte ta ett kort med min D800 med 1000mm på. Eftersom fotografen olovligen tagit kameran blev det bara nära hjärtsnörp hos mig och det blev definitivt inga bra bilder tagna. Han börjar dock bli ganska bra på att fotografera med sin surfplatta.

Jag skulle också rekomendera Nikon 1, med en adapter så kan du sätta på Nikongluggar på den.

Snäppet bättre är givetvis D40 och D3x00, där framför allt D3200 är en väldigt kompetent kamera. Även om dessa är mycket små för att vara DSLR så är dom dock betydligt större än ett 1-system.

1-systemet har sedan funktioner som faktiskt kan få vilken DSLR-ägare avundsjuk. Snabb seriebildstagning (60st/sec tror jag), bra film autofokus. Slowmotionfilmning i reduserad upplösning med upp till 1200fps.

/Karl

Nikons alla objektiv har samma bajonettfattning sen länge.
Sen kom AF som tillägg, o innebär en mekanisk skruv som styr AF i objektivet.
Sist nu har vi fått AF-S med AF-motorn i objektivet.
Detta är alltså en beteckning som står på objektivet och det är NIKONs namn på det.
Sigma o Tamron har tyvärr sina egna namn.

Enklast att se vad som finns är att gå till:
cyberphoto.se
KLicka på Objektiv i vänsterkanten.
Välj Nikonfliken
bocka i rutan: Har inbyggd motor

Nu ser du alla alternativ som funkar o har motor i objektivet.

Man lär sig något nytt varje dag, jag kikar in på objektiven.

Det är inte "utan autofokus", utan "utan autofokusmotor", om vi ska vara petiga. Alla moderna objektiv har egen fokusmotor, så det är inte ett stort problem.

Jag tycker att en D40 är alldeles utmärkt val, du kommer undan billigt, kameran är liten att hålla i och bilderna kan bli mycket bra. Bekymra dig inte för mycket över det där med autofokusmöjligheten, se bara till att du får med en paketglugg i köpet, oftast en 18-55. Kan du till och med få en 18-55 VR är det ännu bättre, så minskar problemet med suddiga bilder pga rörelseoskärpa.

Per.

Jag skall hålla utkik efter en sådan, tack för förklaringen!

Överlag ska kameran passa personen som hanterar den. För en 12 åring blir såklart en stor kamera alltid lite större och det kan kanske därför inte vara helt fel att titta på något spegellöst för att få ned storlek och vikt. Det ska såklart vara kul att bära med sig kameran. Vill man fortfarande ha med spegel så är Canons nya EOS 100 väldigt liten och nätt.

Sen om du själv sitter med Nikon och Nikon glas så är det såklart jättebra att ungen får en kamera som matchar. Att låna glas för att testa nya situationer är såklart spännande och mycket billigare när man inte behöver köpa nytt glas utan istället kan låna. Det blir även lättare att ge hjälp och tips när man själv känner till systemet =)

Ja det får man ju också tänka på, att den inte skall bli för tung och klumpig. Men hon har en halvstor Nikon coolpix redan nu (dock defekt så den behöver ersättas). Jag har ett antal objektiv som hon kan låna, om jag vågar låna ut dem till henne haha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar