Mitt lätta förslag
Jag har fyllt sjuttio och det går bara inte att bära en tung kameraväska längre eftersom det gör så förbaskat ont i axlarna efter två minuter. Så nu väger min nya väska med kamera och tre objektiv bara ett och ett halvt kilo. Den kan jag bära hur länge som helst. Om du har haft Canon vill du nog inte göra dig av med canonfärgerna. Inte heller vill du gå ned till 4/3 från APS-C, där går en tydlig gräns för mig. Jag skulle skaffa en ny Canon EOS-M10 med 18-55, 11-22 och kanske 22mm fast kompakt. Varför M10 när det finns M3 och nu M5? Jo, M10 har kvar 18 mpixsensorn med bättre färger än M3, och M5 är svindlande dyr och för stor. M10 är mycket liten och lätt. Den har uppvikbar display och en liten inbyggd fyllnadsblixt. Objektivet 18-55 EF-M är minst lika bra som Canons EF-S-version, och 11-22 är ett strålande bra supervidvinkel. OBS att båda har skakningskompensation IS, viktigt för dig! Kompaktobjektivet 22 är billigt och mycket skarpt och saknar IS, men har mycket kort närgräns, kan funka som makro. Med den utmärkt välgjorda adaptern för EF-objektiv (som ibland ingår i paketköp) kan du använda dina gamla EF-objektiv om du vill, och med full automatik. Priset är rätt just nu, bilderna blir helt OK vad du än jämför med, och låt dig inte luras av de spartanska kontrollerna, den kan det mesta du vill göra inom normalfotografi. Den ger mycket bättre bilder än din gamla 50D. Jag valde en slitstark skinnväska till, Kalahari L14, som rymmer ovanstående, inkl. reservbatteri som du behöver, och då har jag ständigt motljusskydden på. I en annan väska ligger ett gammalt telezoom med monterad adapter, laddare, kompaktstativ m.m. som jag sällan tar med mig. Frågan är bara om du kan avstå från en sökare, själv ser jag inget i en sådan (progressiva glasögon) och saknar nästan aldrig sökarhålet, fast jag tar tusentals bilder varje år. Det finns heller ingen blixtsko, men det kan lösas med den inbyggda blixten och en slavblixttändare de gånger jag behöver en kraftigare blixt, min tändare är från 60-talet, stor som en hasselnöt men funkar perfekt.