Annons

Systemkamera med APS

Produkter
(logga in för att koppla)
----------------------------------
Sexig design??? Näe vet du vad! Titta på en Olympus OM-4Ti eller OM-3Ti. Där har du sexig design! Dessutom gjord i titan!
----------------------------------
Visst finns det en liten skillnad... :p :p
 

Bilagor

  • aps.jpg
    aps.jpg
    35.3 KB · Visningar: 193
-----------------------
Riktigt kul! Du menar att det är mer plast och silikon i APS kameror eller?
-----------------------
Ja, det också! :D
 
Nu när APS håller på att försvinna kan man ju ändå fråga sig: Varför ska man välja en APS kamera?

Är det för indexkopiorna på sina färgnegativfilmer?

För att det är lättare att byta film?

Panorama? Ja men egentligen är det ju inte panorama, bara beskärning av negativet eller? Det kan man ju göra med alla andra filmsorter också!

Nej vill man ha en enkel kamera satsa digitalt. Vill man vara retro så är det film man väljer, småbild, mellanformat eller storformat. men retro är det i vilket fall som helst. Så egentligen kanske ditt bildexempel visar film vs. digitalt.

/ Johan
 
---------------------
Nu när APS håller på att försvinna kan man ju ändå fråga sig: Varför ska man välja en APS kamera?
---------------------
Aps tycker jag passar utmärkt till kompaktkameror men där går också gränsen!
Det är ju ett enkelt format för nybörjare... :)


---------------------
Nej vill man ha en enkel kamera satsa digitalt.
---------------------
Tja, digitalt kan ju för många vara ganska "tricky". Men givetvis är det ett fantastiskt alternativ! :D



---------------------
Så egentligen kanske ditt bildexempel visar film vs. digitalt.
---------------------
hehe.. ja.. :p
 
Re: Undran!

cerox skrev:
Vad hände?
Jo, VHS-systemet växte sig starkare än någonsin och både VCR- & BetaMax försvann.
Jag undrar varför det är så.....någon som vet??
Nja, ingen VET väl helt säkert men alla formaten var väl >ungefär< lika bra (eller dåliga :p) även om VHS kanske var det minst bra.
Om jag inte minns fel var VHS först ute med hyggligt kompakta kassetter med lång speltíd. Med aggressiv marknadsföring fick man ett marknadsmässigt försprång som det var lite för stort för att konkurrenterna skulle kunna komma ifatt.
Folk i allmänhet är oftast inte så intresserade av själva tekniken utan vill ha något som fungerar och är kompatibelt med allt annat.

Att APS blivit en succe på kort tid beror helt klart på att man lyckats enas om en standard kring en hyggligt vettig produkt samt marknadsföring som heter duga...
 
Jag fick en nikon aps systemkamera när jag fyllde år för några år sedan. Jag var mycket tveksam till denna och skulle byta den mot 35 mm kamera men när jag kom till fotohandlaren frågade han mig varför jag ville byta mot en dyrare kamera som är svårare att hantera och betydligt större och klumpigare. Han berättade lite mer om de olika kamerorna han hade och sedan föreslog han att jag skulle behålla kameran ett par rullar och om jag fortfarande var missnöjd kunde jag komma in och byta vid ett senare tillfälle vilket inte har inträffat. Jag är nu lite mer erfaren och letar nu efter en mer avancerad kamera och då är aps utbudet inte så stort så nu blir det en 35 mm. jag har inte vid något tillfälle ångrat att jag valde att ha kvar kameran.

Det blev ganska luddet men kontentan är en pas systemkamera var i mitt fall som nybörjare ett mycket bra alternativ.

Vänliga hälsningar Lucifer
 
Peter_o skrev:
Jeppe skrev:


Hehe.. joo.

1. Kan man med en systemkamera också (ände ute eller filmutdragare)
- med aps så behöver du inte kunna matte, den hittar den första tomma bilden helt själv..

2. Sexy Design... Fördel ??
- Helt klart, vad ska man annars imponera kompisar med?

3. Jo man kan få indexbild till vanlig 35mm film också (och rullen med om man vill) ;)
- Med aps så får du rulle även om du inte vill ha någon... :)

4. Japp där är fördelen...panoramaformatet.
- japp..

APS slår allt! :p
Nej jag skämtar, hade aps varit så bra hade jag naturligtvis behållt kameran..

PS.. Nu snöar det IGEN! i Skåne..... Blir det på med vinterdressen och ut med kameran.. :cool:

Tjohoo... snowboard i skåne? :D

Tänkte på punkt 3 i argumentet för aps att man får en rulle fast man inte vill ha någon...är inte det argumenteet felplaserat..att få en rulle när man inte vill ha någon måste väl va en nackdel inte fördel..*ler*
 
Hmm.. aggressiv marknadsföring, ja. När jag var ute efter en Olympus My att ha som ständig följeslagare fick jag höra av en lokal fotohandlare att APS var överlägset småbild. Det var nämligen så mycket bättre upplösning(!) i filmerna. Den där gamla olympusen kunde han inte förstå att någon ville ha. Som tur var köpte jag ändå en sådan hos en annan handlare, och kan nu glatt ladda den med TriX. Men det är klart, en liten APS kan ju vara smidig om inte annat.
 
MattiasL skrev:
Det var nämligen så mycket bättre upplösning(!) i filmerna.
I och för sig inte helt orimligt eftersom det är mycket lättare att göra objektiv för små ytor. Men det kompenseras ju med råge av det lilla formatet.
 
---------------------------------
Tänkte på punkt 3 i argumentet för aps att man får en rulle fast man inte vill ha någon...är inte det argumenteet felplaserat..att få en rulle när man inte vill ha någon måste väl va en nackdel inte fördel..*ler*
---------------------------------
det var menat som ett litet skämt.. :p
 
Peter_o skrev:
---------------------------------
Tänkte på punkt 3 i argumentet för aps att man får en rulle fast man inte vill ha någon...är inte det argumenteet felplaserat..att få en rulle när man inte vill ha någon måste väl va en nackdel inte fördel..*ler*
---------------------------------
det var menat som ett litet skämt.. :p

Antog att det var ironi...men du vet klia i fingrarna att påeka endå...blir så när man inte har något vettigare att företa sig:rolleyes:
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.