Annons

Systemkamera m tillbehör för 15 tkr

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det schyst att rekommendera begagnade kameror som trillar i bitar? (Nikon-gummi.)
D400 finns redan. Den heter Pentax K-3. Den har allt som behövs (och lite till), dock passar inte Nikon-objektiv på den. Men vad gör det när det finns Pentax Limited och Star * objektiv?

Nu är nog D700 nog inte direkt, något som lätt faller i bitar. Den är byggd för att hålla för hårt proffessionellt bruk. Gummit har visserligen en tendens att lossa på en del nikonkameror men det är ju inte något som påverkar funktion eller hållbarhet i övrigt. Håller annars med dig Pentax K-3 är väldigt välbyggd den också. Det enda problemet är att man inte har riktigt lika många objektiv att välja på varken nya eller begagnade men hittar man det man behöver är det bra val, som nog är svårt att slita ut.
 
Menar du att det bara går att ta 6 st RAW-bilder ? Kan väl inte stämma ??

Jo det är siffror från dpreview stora test av kameran, med invalt Raw/jpeg ( som är mycket vanligt förekommande bland fotografer för att snabbt kolla över hur bilderna blev, jpeg tar liten plats )- klarar den bara 5 bilder innan bufferten säger stopp.

Det talas ofta bland testare vad otroligt viktigt det är med att kameran vid påslag skall vara omedelbart klar för ett snabbskott, jaha undrar man 5 bilder så skall kameran tömma bufferten, tar kanske 5-10 sek beroende på minneskortet, inte något tal om att man missar bilder då inte.

Här får vi lite betala för att tekniken med ökade pixelmängder 24Mp i detta fall inte är fullkomlig ännu, det kräver kraft att skyffla med många pixlar.

//Bengt.
 
Satsa på objektivet

Visserligen är det lite (med betoning på "lite") skillnad på sensor och sensor, men det som nästan uteslutande formar bilden är ju optiken och objektivet. Kamerahuset förändrar ju mest "handhavande" och hur du tar bilderna. Självklart blir du hjälpt av bra sökare och många megapixlar (och modern sensor med lägre brus), men det förändrar ju ALDRIG själva bilden. På en 1,5x sensor som du har är 35mm objektiv som är väldigt bra brännvidd och med bra ljusinsläpp (1.4 eller 1.8) klarar man sig väldigt bra i de flesta lägen. Jag tycker att 50mm på en 1.5x sensor inte är idealiskt, men med ett 35mm på din sensor blir det mer som "förr i tiden" när många filmkameror kom med fast 50mm objektiv (samma sak gäller ju fullformatskameror). Där tycker man att brännvidden alltid (typ) blir perfekt och man saknar aldrig zoomen!

Har inga specifika råd om kamerahus, men glöm inte budgetera för objektivet och jag rekommenderar starkt ett fast 35mm (med f/1.4 eller f/1.8). Sigma 35/1,4 DG HSM (Art) för Nikon AF är väldigt intressant tycker jag.
 
Jo det är siffror från dpreview stora test av kameran, med invalt Raw/jpeg ( som är mycket vanligt förekommande bland fotografer för att snabbt kolla över hur bilderna blev, jpeg tar liten plats )- klarar den bara 5 bilder innan bufferten säger stopp.

Det talas ofta bland testare vad otroligt viktigt det är med att kameran vid påslag skall vara omedelbart klar för ett snabbskott, jaha undrar man 5 bilder så skall kameran tömma bufferten, tar kanske 5-10 sek beroende på minneskortet, inte något tal om att man missar bilder då inte.

Här får vi lite betala för att tekniken med ökade pixelmängder 24Mp i detta fall inte är fullkomlig ännu, det kräver kraft att skyffla med många pixlar.

//Bengt.

Visst är bufferten klen med D7100 men å andra sidan kan man få till 2,7 bilder/s medan bufferten är full med ett snabbt minneskort. Det gör att problemet inte är så stort som det först låter. Kameran hänger inte sig alls när bufferten är full. Med 1.3x crop får man 3.5 bilder/s med bufferten full
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/12
 
Självklart kan gamla kameror fungera alldeles utmärkt, min gamla KM5D ( 6Mp )- 10 år på nacken går som en evighetsmaskin, en märklig egenhet med den modellen var att alla isolägen låg högre än inställt värde, så inställt Iso 100 var i verkligheten c:a 150 iso, annars är det mera brukligt med tvärtom. så klart brusade den lite mer än konkurrenterna när tex Iso 800 var klart högre i verkligheten.

D700 rekommenderas som beg köp, en kamera som fått kultstatus ser det ur som, men som inte eller var felfri, frätte gärna ut vita partier, mins en bild på en svan där den hade svårt med det vita.


Jag är förvånad över att så många på fotosidorna utsätter sina kameror för så kraftiga påfrestningar, man är tydligen ute i iskalla stormbyar, bryter sig fram i snårig terräng i blöta regnskogar, slår i spik och avlivar gammelgäddan med ett enda slag, fodrade handskar kräver rejäla räfflade rattar ock kranar när man kämpar i den isande kylan och försöker få autofokusen att pricka mellan snöflingor stora som enkronor.

En bild till varje pris, borde nog vara rostfritt duplexstål i våra kameror det vore grejer det.



//Bengt.
 
D700 är ett ganska bra begagnatköp, och några problem att den skulle fräta ur ljusa partier har jag inte märkt (med D3 som har samma sensor). Däremot ger den gärna blandning i skuggorna om man drar för mycket i spakarna.

Jag skulle dock rekommendera en nyare begagnad kamera då det trots allt hänt mycket sedan 2007 - i synnerhet om man vill ha möjlighet att filma.
 
Visst är bufferten klen med D7100 men å andra sidan kan man få till 2,7 bilder/s medan bufferten är full med ett snabbt minneskort. Det gör att problemet inte är så stort som det först låter. Kameran hänger inte sig alls när bufferten är full. Med 1.3x crop får man 3.5 bilder/s med bufferten full
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/12


Ja ser att man hade stängt av Aktiv D-lighting och Linskorrigering för att få dom siffrorna, vilket kan vara synd för Jpeg skyttarna, men du har rätt, Raw + Jpeg så fortsätter den med en bild/sek vilket är bra att den inte dör åtminstone.


Nikon byggs ju av världens främsta kameraingenjörer, Så min LILLA kritik utgår från det faktumet.
 
Ska du gå över på Canon kör 70D med en bra glugg, jag skulle säga att 7D mark II är lite overkill om du kommer från D3100. Jag gick från 50D lekte med brorsans 70D och valde själv att gå på 7D Mark II då jag ville jaga fåglar och i efterhand kände jag att 70D + en spegellös för den totala summan jag la ut hade fyllt mitt begär bättre. Jag är dock prylgalen. Vill dock påpeka att jag älskar min 7D Mark II.
Har du sneglar på de spegellösa systemen? Sonys A7 kan du få under 15k med glugg idag och det är FF på 24 mpix, XT1 ligger väl runt 15k med glugg också en nice kamera. Själv håller jag på att snegla på en kompletterings kamera till min 7D Mark II för resor och landskap så sneglar själv på ovanstående samt Olympus EM5 Mark II.
 
Visserligen är det lite (med betoning på "lite") skillnad på sensor och sensor, men det som nästan uteslutande formar bilden är ju optiken och objektivet. Kamerahuset förändrar ju mest "handhavande" och hur du tar bilderna. Självklart blir du hjälpt av bra sökare och många megapixlar (och modern sensor med lägre brus), men det förändrar ju ALDRIG själva bilden. På en 1,5x sensor som du har är 35mm objektiv som är väldigt bra brännvidd och med bra ljusinsläpp (1.4 eller 1.8) klarar man sig väldigt bra i de flesta lägen. Jag tycker att 50mm på en 1.5x sensor inte är idealiskt, men med ett 35mm på din sensor blir det mer som "förr i tiden" när många filmkameror kom med fast 50mm objektiv (samma sak gäller ju fullformatskameror). Där tycker man att brännvidden alltid (typ) blir perfekt och man saknar aldrig zoomen!

Har inga specifika råd om kamerahus, men glöm inte budgetera för objektivet och jag rekommenderar starkt ett fast 35mm (med f/1.4 eller f/1.8). Sigma 35/1,4 DG HSM (Art) för Nikon AF är väldigt intressant tycker jag.

Tackar för intressanta tankar...
 
Fredrik Wiklund!

Du har ett meddelande från mig! Vet inte om det kommer på din email eller i pm här på sidan!
 
Då har det blivit lite affär

Har nu börjat med objektiv - och lite annat smått å gott - så blir det nog en D7100 om ett tag.

Tackar för alla kloka inlägg - har inte hunnit fota något ännu så vet inte om jag är nöjd...men bör bli ett steg upp från det jag har idag =)

Följande har inhandlats:
  • Objektiv - tänkt för porträtt o dyl - Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G
  • Objektiv - tänkt som mera "allmänobj" - Tamron AF 17-50 2.8 SP XR Di-II VC LD IF
  • En blixt - Nikon SB-700
  • Och en ryggsäck - Lowepro Flipside 400AW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.