Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera m tillbehör för 15 tkr

Produkter
(logga in för att koppla)

wiklund photography

Aktiv medlem
Hej, har fotat under något år och lär mig mer och mer - lagt ner Auto-läget och jobbar uteslutande i P, S, A, M sedan en tid tillbaka.

Känner att jag vill ha en bättre utrustning än min Nikon D3100 med Af-s 18-55/3,5-5,6.

Känner att jag vill lägga någonstans kring 15 tkr på kamera, objektiv och övriga användbara tillbehör.

Har en 2-årig son så fotar mycket vardagssituationer och porträtt. Blir även en del naturfoto och stadsmiljöer. Förstorar en del och hänger på väggen hemma.

Har tittat lite på Canon EOS 700D med EF-s 18-55/3,5-5,6 och komplettera med typ ett 50 mm/1,8 objektiv för makrofotografering. Kan dock tänka mig dyrare varianter, om de ger mig mer kvalité för det jag gör ? Kommer jag märka någon skillnad på en 700D jämfört med min nuvarande kamera ? Ska jag istället satsa på bättre objektiv till den ? Köpa nytt eller begagnat ?

Så den enkla frågan =) Vad ska jag satsa på för utrusning tycker ni - kamerahus, objektiv och övrig kringutrustning ?

Tackar för synpunkter och motiveringar...

Hej!
Det är inte så stor skillnad mellan d3100 och 700d så om du tänker lägga 15 000 så borde du sikta högre tx Canon 70d,Nikon d7100,Pentax K3 eller Fuji XT1 .
På dessa får du: Större sökare,bättre grepp,och en allmänt snabbare kamera,men även den enligt mig viktiga funktionen FOKUS JUSTERING.
Har själv ägt en hel del kameror av olika märken och det är ett fåtal som från fabrik fokuserat rätt med ljusstarka objektiv,med kittzoomen är det inte alltid att man märker problemet.
Med de spegellösa tx Fuji XT1 och Sony a6000 så slipper man till största delen detta fokusproblem.

Nej det är inte troligt att du ser någon skillnad om du byter till Canon 700D, och i den mån du eventuellt faktiskt ser skillnad är det nog inte till det bättre.

Det är heller inte så stor ide att titta på dyrare varianter bildkvaliteten hänger i stort sett samman med sensorstorleken och sensorteknikgenerationen. Ju större sensor och ju nyare konstruktion desto bättre, men väljer du större sensor hamnar du snabbt över budget. Vad det gäller Canon har sensorutvecklingen i stort sett stått stilla de senaste åren så om du vill få mest för dina pengar är det bättre om du tittar på Nikon, Pentax som använder sensor från Sony vilka för närvarande är ledande vad det gäller sensorer (Även Sonys egna kameror har förstås Sony sensorer)

Eftersom du säger att du förstorar bilder och hänger upp skulle du ha nytta av många megapixlaskular så jag skulle föreslå Nikon D5300 eller D7100 som båda ger dig 24Mpixel.
D7100 har bättre sökarek snabbare autofokus, och snabbare bildfrekvens. Den saknar till skillnad från D5300 antialiasfilter vilket ger D7100 lite krispigare bilder. Komplettera med ett Nikon 50/1.8G som kommer att fungera bra för porträtt.

Även Pentax K-3 är bra val. Ger dig ungefär samma funktion och kvalitet som D7100, men har lite bättre byggkvalitet (slutare klarar fler exponeringa, bättre vädertätning, hus helt i titan) bättre serietagningsbuffert, men möjligen lite sämre autofokusprestanda och inte lika många objektiv att välja på som Nikon men dock förmodligen mer än tillräckligt för de flesta.

Nikon D7100, Canon EOS 70D, Canon EOS 7D mk.II eller Pentax K-3 är det som du ska satsa på med den budgeten.

När det gäller objektiv så är ett fast 50 mm objektiv (Nikon 50 mm f/1,8 G eller Canon EF 50/1,8 II) idealt för porträtt, men kan bli lite trångsynt för vardagsfoto. Komplettera med ett vidvinkligare objektiv (Canon EF 28/1,8 USM, Canon EF 35/2,0 IS eller Nikon 35 mm f/,18 G) eller en zoom.

Till barnfoto tycker jag en extern blixt gör mycket. Jag har en Canon 430EX, och med bouncher blir det ändå lite "soft" blixtljus. Det ger stora möjligheter för barnfoto i lite mörkare rum, barn är snabba, och det behövs höga iso, korta slutartider annars. Alla tar väl sina barnfoto olika, så du lär väl få en del olika tips. Mina barn är 4 och 7, och det är mycket som ska hållas reda på runt dem så fort man ska ta kort. Så jag låter ofta min 70D ligga i kameraväskan, jag tar mesta barnkorten fn med min Eos M, men väldigt ofta med stora blixten. Det är ju lite mörk årstid nu oxå.

Har du inget vettigt argument till systembyte så kan du lika gärna vara kvar i Nikon.
3100an inbringar inga jättesummor beg. Kan vara bättre att använda i riskzoner, typ sandiga stränder, klättring osv

Vettiga argument tycker jag är: Alla kompisar/släkten har system X, 85/1,2L, hittat ett billigt extremt tele, tilt/shift-objektiv.
Alltså sådant Nikon INTE har.

Har du inget vettigt argument till systembyte så kan du lika gärna vara kvar i Nikon.
3100an inbringar inga jättesummor beg. Kan vara bättre att använda i riskzoner, typ sandiga stränder, klättring osv

Vettiga argument tycker jag är: Alla kompisar/släkten har system X, 85/1,2L, hittat ett billigt extremt tele, tilt/shift-objektiv.
Alltså sådant Nikon INTE har.

Hej, tackar för din synpukt. Trivs rätt bra med Nikon - men vill gärna uppgradera kvalitén - och kan tänka mig att byta till Canon (eller annan). Men i alla fall blir nog 3100an kvar för riskmiljöer som du skriver...kan vara bra att ha =)

Så - för att sammanfatta så långt - vad ska vi säga om:
  • Canon EOS 7D mk.II
  • Canon 70d
  • Nikon D5300
  • Nikon d7100
  • Pentax K3
  • Fuji XT1
  • Sony a6000

Vilken blir jag mest lycklig av att äga ? =) Någon specifik för- eller nackdel med någon av dem ? En tusenlapp hit eller dit spelar inte så stor roll...ute efter lite bättre kvalité än jag har idag...

Tacksam för alla tankar och synpunkter - mycket användbart så långt ! =)

ok... så här då... Vad saknar du med D3100?

Svårt att riktigt sätta fingret på...känslan är att det blir ok bilder - men inte så mkt mer...kanske är handhavandefel =) Men ungefär så här:
  • Tycker inte att jag riktigt får till bra kvalité på bilderna - syns mycket vid förstoringar.
  • Problem med fokus på många bilder (främst när min son rör sig mycket - som han alltid gör eftersom han är 2 år).

Förmodar att mycket av detta skulle kunna lösas med bättre objektiv ? Men får för mig att ett bättre kamerahus också skulle vara bra...men jag kanske lurar mig själv lite med tanke på det jag fotar ?

Svårt detta =)

Om du bestämmer dig för att fortsätta med Nikon vore väl det bästa att skaffa en vettig blixt och sedan komplettera med ett ljusstarkt objektiv som du kan behålla även om du byter kamera.

[*]Tycker inte att jag riktigt får till bra kvalité på bilderna - syns mycket vid förstoringar.
Är det så att du använder jpg direkt ur kameran? Har du högsta möjliga kvalitet på jpg inställd? Kanske blir du mer nöjd med bilderna om du använder raw-format och konverterar till jpg själv.

Att byta kamera tror jag inte löser ditt problem.

Så - för att sammanfatta så långt - vad ska vi säga om:
  • Canon EOS 7D mk.II
  • Canon 70d
  • Nikon D5300
  • Nikon d7100
  • Pentax K3
  • Fuji XT1
  • Sony a6000

Vilken blir jag mest lycklig av att äga ? =) Någon specifik för- eller nackdel med någon av dem ? En tusenlapp hit eller dit spelar inte så stor roll...ute efter lite bättre kvalité än jag har idag...

Tacksam för alla tankar och synpunkter - mycket användbart så långt ! =)

Samtliga Canons APS-C modeller har medioker sensor och i stort sett samma bildkvalitet som du har nu oavsett pris, men kan vara intressanta för speciella finesser t.ex. är 7DmkII en mycket snabb sportkamera. Dvs snabb autofokus, snabb bildfrekvens. Byggd för att hålla för proffsbruk.

70D klarar autofokus har fasdetekterande autofokus i sensorn vilket gör att den kan använda autofokus under filmning precis som de spegellösa. Dock bör man i så fall tänka på att välja speciell optik som fokuserar tyst.

Nikon D5300, billig lätt, vridbar skärm på baksidan. usel sökare, lite väl många insparade reglage om du vill jobba manuellt på ett enkelt sätt. inte så snabb, ingen vädertätning. Många pixlar bra om du vill göra stora utskrifter. Inte helt säker men vad jag kan minnas finns där ingen möjlighet att finjustera autofokus.

Nikon D7100, lika många pixlar som D5300 men ingen skärm på baksidan, vilket gör den lite oömmare, p.g.a en mindre rörlig del som kan gå sönder. Saknar antialias filter vilket ger skarpare bilder än D5300. Har tillsammans precis som Canon 7DmkII mycket bra autofokus, och snabb bildfrekvens men har inte lika stor seretagningsbuffert som Canon 7D mkII. Bra sökare bra ergonomi. Till skillnad från Nikon D5300 kan den även hantera äldre nikon optik utan inbyggd fokusmotor och kan styra externa blixtar. Man skulle kunna säga att det här är en proffskamera för amatörer. Den har det mesta som du hittar på Nikons toppmodeller men har inte samma byggkvalitet om du inte tar flera hundra bilder om dagen är den nog hopplöst omodern innan du slitit ut den.

Pentax K-3 väldigt snarlik Nikon D7100 men Pentax är lite bättre på användargränssnitt och kluriga tekniska finesser. Som exempel kan kameran skaka på sensorn så att bilden blir tillräckligt mycket oskarp för att undvika moire effekter i t.ex. ett tygstycke. Med 24 megpixel är det dock inte så sannolikt att sådan effekter uppkommer i vilket fall. Mera välbyggd än D7100 bättre vädertätning och hus helt i metall men sämre autofokus än D7100 och Canon 7DmkII. Inte så mycket optik att välja på främst saknas det rika utbudet av svindyra långa telen i småbilsprisklass som finns hos Canon och Nikon.

Vad det gäller de spegelösa Fuji och Sony så har de ännu mindre optikutbud än Pentax, men de är lättare. Dock får man tänka på att skaffa extra batterier eftersom spegellöst drar mycket ström. Autofokusprestanda inte lika bra som DSLR varianterna om ljuset är svagt. Annars har de båda modellerna du nämner ganska OK autofokus för att vara spegellös.

Fuji ger dig bara 16 megapixel vilket skulle kunna vara en nackdel om du vill göra extremt stora bilder att hänga bakom soffan, i övrigt ger Fuji väldigt bra bildkvalitet vad det gäller färg och dynamiskt omfång.

Både Sony och Fuji hävdar att de har snabbaste autofokusen för spegellösa, men är det så att du tänker fotografera sport eller flygande fågel gör du nog trots allt bättre i att välja t.ex Canon 7DmkII eller Nikon D7100.

Så till lycklighetsfaktorn:

Är det bättre kvalitet än vad du har idag går Canon bort, ifall du inte fotograferar något som faktiskt fordrar riktigt snabb bildhastighet (7DmkII) eller snabb autofokus eller vill ha autofokus för video (70D).

Av Nikon kamerorna är det D7100 som är enklast att hantera om du vill kunna göra manuella inställningar D5300 gör sig bäst om du kör på automatik även om ungefär samma saker kan ställas in även på den, men inställningarna är här mera svåråtkomliga då man oftare får leta i menyerna efter dem snarare än att använda dedicerade knappar, och Pentax K-3 är som sagt väldigt snarlik Nikon D7100.

De spegellösa har fördelen av att vara lätta och att du kan se ändringar av exponering och skärpedjup bättre i en elektronisk sökare. Elektroniska sökar har dock en tendens att bli gryniga när det blir mörkt, men å andra sidan blir ju optiska sökare då mörka, så det kanske kan gå på ett ut. Som du beskriver det hade jag valt Nikon D7100 eller Pentax K-3. En annan fördel med de spegellösa är att du kan ansluta i stort sett vilket objektiv som helst med hjälp av lämplig adapter. Du får då vanligtvis inte någon form av automatik varken för exponering eller fokus. Det är dock inte så svårt att fokusera manuellt eftersom du har så kallad focuspeaking i sökaren som markerar var det blir skarpt.

Canon EOS 7D mk.II
Canon 70D
Om du filmar mycket så har 70D en klar fördel med sin dual-fokus. Om du bara vill fota så tror jag att det är hugget som stucket.

Nikon D5300
Nikon D7100
Om du du tycker att det är viktigt med vikbar skärm eller om budgeten är tajt, skaffa D5300. Annars så är D7100 en klart bättre kamera på många sätt.

Pentax K3
Fuji XT1
Sony a6000
Pentaxen har jag hört mycket bra om. Den ligger väl i nivå med Nikon D7100 och Canon 7D. De andra har jag inte så mycket information om. Sonyn lär vara kompakt och lätt, vilket har både fördelar och nackdelar.

Hej TS!

Har läst tråden och insett att du vill ha en ny kamera! Tack för kommentaren "Vilken blir jag mest lycklig av att äga ? =)". Den gjorde min dag! Den summerar faktiskt många inköpsfrågor här på forumet, många vill ha nån ny pryl kanske inte enbart för att det saknas i kameraväskan utan just för att ha en ny pryl. I ditt fall anar jag att så kan vara fallet. På frågan om vad du saknar i din utrustning har du lite svårt att definiera det. Tycker det säger en hel del faktiskt. Dålig kvalitet på bilderna kan vara så ofantligt mycket mer än hårdvarubrister. Oftast är det INTE det. Tyvärr för många för då finns det ingen "qvickfix" att ta till genom att köpa nya prylar.

Mitt råd till dig är att säkerställa att du verkligen använder dina nuvarande objektiv och kamera på bästa sätt. Rätt inställningar och rätt handhavande. Är du 100% säker på det och bilderna ändå inte blir tillfredställande kan du rådfråga "Nikonfolket" om de tror att dina objektiv och din kamera kan vara det som ger utslag "åt fel håll" så att säga. Tror de det: Då är det läge att köpa ny kamera och nya objektiv. Fram tills dess blir du säkert "lyckligare" av ett helt nytt system men när du kanske märker att det inte var materialet det var fel på står du kvar på samma ställe med ett nytt system, samma fel och en tommare plånbok.

Ser i din profil att du inte har bilder upplagda här. Testa med att lägga upp lite bilder du är missnöjd med och se till att behåll exifdatan på dem så skall du se att du kan få hjälp med _varför_ de ser ut som de gör.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar