Annons

Systemkamera för nybörjare? Canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangan1

Medlem
Tjena,

Nu är det så att jag har kommit in på en introduktionskurs i digital fotografi på Göteborgs Universitet som kommer att pågå under sommaren. Jag har varit inne ett tag på att inhandla en systemkamera men det har inte blivit av. Dock så ser jag detta som ett utmärkt tillfälle att inhandla mig en som jag kan lära mig, då jag inte tidigare har använt mig av systemkamera.

Jag är ingen fotograf eller liknande, utan har snarare alltid tyckt det varit kul att fotografera lite, och vill nu utveckla det lite.

Jag ber om ursäkt om jag inte läst igenom varenda tråd om liknande frågor, men känns som om trådarna har spårat ur lite här och var :)

Vad jag undrar är, ska man köpa nytt eller begagnat? Jag vill lägga runt 3000-4000riksdaler, så jag antar att begagnat är där jag får leta. Men vad ska man välja? Det är en djungel. Har haft Canon pocketkameror tidigare vars bilder jag verkligen tyckt om.

Är Canon 400D en prisvärd kamera begagnad för under 3000kr?
Samtidigt har jag läst att objektivet skall vara helt värdelöst.
Vad behöver man hitta för objektiv, och vad kostar det att få ett skapligt?
Det känns som om jag kommer mestadels ta stillbilder, men det kan även bli bilder i rörelse. Så all around är väl att föredra.

Eller ska man köpa enbart ett kamerahus och försöka hitta ett beg. objektiv? och isådanafall vilket?

Skulle verkligen uppskatta lite tips och köpråd!

Må väl!
Frid
Magnus
 
Jag ber om ursäkt om jag inte läst igenom varenda tråd om liknande frågor, men känns som om trådarna har spårat ur lite här och var :)
Det finns inte en enda tråd på FS som spårat ut. Absolut inte! Det finns trådar med intressanta bihang, men det är en helt annan sak. ^^
 
Är Canon 400D en prisvärd kamera begagnad för under 3000kr?
Samtidigt har jag läst att objektivet skall vara helt värdelöst.
Nu är ju 400D ett kamerahus och det behöver inte alls medfölja något objektiv. Jag tycker du kan leta efter ett begagnat EOS 20D, magnefikt kamerahus för små pengar.
 
Det finns inte en enda tråd på FS som spårat ut. Absolut inte! Det finns trådar med intressanta bihang, men det är en helt annan sak. ^^

Jo verkligen, menade inget negativt med det :) Det är bra när diskurserna går vidare! Min formulering kan troligtvis tolkas på flera sätt!

Frid
 
Nu är ju 400D ett kamerahus och det behöver inte alls medfölja något objektiv. Jag tycker du kan leta efter ett begagnat EOS 20D, magnefikt kamerahus för små pengar.

Ja, jag har hittat en för 2800kr med standard objektivet.

Har även sett en 30D för 1800kr, kamerahus, där sensorn behöver rengöras. Antar att den i runda slängar är snarlik 20D. Kan detta göras enkelt själv?
 
Tja, jag kan rengöra din kamerasensor åt dig om du vill, inga problem. Det beror ju på hur nära du bor om det är praktiskt. Men i annat fall krävs det att man köper in en del prylar för att kunna rengöra på ett bra sätt.
 
Tja, jag kan rengöra din kamerasensor åt dig om du vill, inga problem. Det beror ju på hur nära du bor om det är praktiskt. Men i annat fall krävs det att man köper in en del prylar för att kunna rengöra på ett bra sätt.

Tack, det var vänligt av dig. Jag bor i Göteborg.
 
Då är det lite långt, jag bor i Sveriges Första stad. Du får väl skaffa lite rengöringsprylar själv helt enkelt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=106001

Ha ha, ja det blir en liten resa :) men jag läste i annonsen nu att det ingick ett rengöringskit.
Anar att det fungerar att lösa själv då.

Hur som helst har jag spanat in ett par olika annonser.

Canon 30D hus + diverse tillbehör för 1800kr.
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS beg. lite använt för 1000kr.

Jag kan alltså få ihop en kamera för 2800kr i min stad. Är detta något paket som rekommenderas?
 
30D för 1800:- är ju ett riktigt bra. Vad gäller optik skulle jag köpa något bättre, men det beror ju på din budget, har du bara 1000:- så är det ett bra köp.
 
30D är en utmärkt kamera.
18-55 IS är helt OK, men jag tycker priset var lite högt för ett begagnat.
På Fotokungen kan du få ett demoex i nyskick med ett års garanti för 995:-
Fast då tillkommer frakt eftersom priset är under 1000:- :-(

Köp absolut inte den äldre modellen av 18-55 utan IS, den är betydligt sämre.
 
18-55 IS är ett "kitobjektiv" så det finns alla möjligheter att pressa priset (stort utbud).
 
Undrar om en 400D inte är lite bättre än en 30D, i alla fall om man ser till sensorprestanda. Bättre display tror jag den har också. Men 30D är större och kraftigare byggd i metall i stället för plast och har dubbla inmatningrattar vilket underlättar för den ambitiöse fotografen. 400D har automatisk dammbortagning från sensorn, det har inte 30D (tror jag i alla fall).

Jag har haft en 400D och det var fullt möjligt att ta utmärkta bilder med den. Om något satte gränser för bildkvaliten, så inte var det kamerahuset. Pris för en begagnad i dag knappast över 2000:- med kitobjekivet, som du bör byta ut om det är versionen utan IS, som är sämre optiskt sett än den med IS.

Men 1000:- för en 30D är definitivt ett kap. Det är en mycket bra kamera fortfarande, det med.
 
Undrar om en 400D inte är lite bättre än en 30D, i alla fall om man ser till sensorprestanda. Bättre display tror jag den har också. Men 30D är större och kraftigare byggd i metall i stället för plast och har dubbla inmatningrattar vilket underlättar för den ambitiöse fotografen. 400D har automatisk dammbortagning från sensorn, det har inte 30D (tror jag i alla fall).

Jag har haft en 400D och det var fullt möjligt att ta utmärkta bilder med den. Om något satte gränser för bildkvaliten, så inte var det kamerahuset. Pris för en begagnad i dag knappast över 2000:- med kitobjekivet, som du bör byta ut om det är versionen utan IS, som är sämre optiskt sett än den med IS.

Men 1000:- för en 30D är definitivt ett kap. Det är en mycket bra kamera fortfarande, det med.

Personen som hade lagt ut en 30D svarade aldrig, var inne på en 40D för 3000:- som lades in under säljes här, men den såldes.

Hur som helst så blev det en 450D med IS kitobjektivet för 3000:- riksdaler. Kameran var ett demoex som kom med 6 månaders garanti och jag får kameran imorgon. Känns som ett bra startskott för ett utvecklande inom foto.

Tack alla som lämnat tankar råd och tips. Underbart!

Ha det gött!

Frid
 
Har en 40D samt haft en 30D tills relativt nyligen ....

... 30D har som tidigare sagts inget självrengöringssystem. 40Dns autofokus (AF) är jag mycket nöjd med samt färghanteringen som jag upplever tagit ett rejält kliv just till denna modell. Canons semipro-hus är mycket trevliga redan för som nämnts 20D. Köpte ett sådant hus till min bonusdotter. Mycket fina bildfiler, men lite svårflirtad AF när det skall gå undan. Redan där 8 megapixelsensor vilket är fullt tillräckligt om man inte skall fototapetsera. Handlar mer om att ha IS i magen och cash på fickan, för när tillfället dyker upp går det undan. Jag köpte mitt 40D hus här inklusive ett Canon batterigrepp för 3.500:-.

Inget av husen är väl några under av brusfri fotografering vid höga ISO. Ergonomi är ju viktigt om man skall gå kurs och jobba lite mer intensivt med kameran. Har man nävar istället för händer, är instegsmodellernas hus lite pluttiga att hålla i och något för lätta för att få stadga vid frihandsfoto (speciellt vid längre brännvidder). Semipro är där mycket trevligare jobba med utan att bli så tunga som proseriens 1D/Ds.

När det gäller objektiv, tycker jag det finns ett mycket trevligt att välja inledningsvis och som regel inte svindyrt beggat numer; EF-S 17-85mm IS USM. Ett mycket användbart omfång och hyggliga prestanda. Ett klart lyft om man jämför med kitgluggen. Skall man ta någon nackdel är det väl kantskärpan som inte riktigt är klockren. Som vanligt gäller att försöka fota vid optimal bländare för att optiken skall leverera (runt bländare 8). IS och USM är avgjort funktionella.

400D som Du hade i Din fråga har jag ingen erfaring från, men tycker 3000 verkar lite mycket för kameran. Rätt många generationer bakåt i tid nu, så mer än 2000 skulle jag inte ge. Köpte ju 20Dn i julas för 1500:-. Däremot är det säkert som sagts här av andra en mycket bra kamera. Har inbyggd sensorrengöring. Och det funkar för det dammar mer än man tror. Hoppas Du fått något matnyttigt. Fråga gärna om Du undrar nåt specifikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.