Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för max 20k ?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssonm

Medlem
Hej!

Jag ska köpa en systemkamera att ha i jobbet, ska fota både på avstånd och närbilder.
Har fått fria händer att välja ut det jag vill ha till en kostnad av max 20000:- inkl tillbehör(objektiv, väska, minne, batteri, stativ? osv..)

Är det nån som har tips/råd på vad jag ska välja ?

Helst så vill jag kunna kolla på displayen när jag tar kort, tyvärr så finns det inte så många systemkameror man kan det på, har bara sett några stycken.

Sen vill jag gärna att den har antiskak (bildstabilisator)

Objektiv funderar jag på att köpa 2 olika, ett för att ha vid närbilder och ett som funkar på längre avstånd.

Sen är det kanske bra att ha ett par olika filter typ uv & pol filter.

Den ska klara dåliga ljusförhållanden, inte alltid det är bra ljus när man fotar.
Sen så ska det bli bra kvalite på bilder så man kan skriva ut dom på A4papper med bra kvalite.

Tacksam för alla tips & råd!
Med tanke på att det rör sig om mycket pengar så vill jag gärna välja nåt som är bra
 
Sony

Titta på Sony Alfa 350. Den har live wiew, antiskak & 14 megapixlar, det räcker länge för att skriva ut i A4 format. Den kostar ca 8500 med kitobjektivet (som inte e någon höjdare) så då har du lite över för en lite ljusstarkare optik. Jag har precis själv köpt en alfa 700 å de en en fantastisk kamera, ja e supernöjd. MVH/Christer
 
Du har Nikon D300. Fast då spräcker du nog budgeten lite lite. Men inte så mycket. Vad är det du skall fota?
 
larssonm skrev:
Hej!

Jag ska köpa en systemkamera att ha i jobbet, ska fota både på avstånd och närbilder.
Har fått fria händer att välja ut det jag vill ha till en kostnad av max 20000:- inkl tillbehör(objektiv, väska, minne, batteri, stativ? osv..)

Är det nån som har tips/råd på vad jag ska välja ?

Helst så vill jag kunna kolla på displayen när jag tar kort, tyvärr så finns det inte så många systemkameror man kan det på, har bara sett några stycken.

Sen vill jag gärna att den har antiskak (bildstabilisator)

Objektiv funderar jag på att köpa 2 olika, ett för att ha vid närbilder och ett som funkar på längre avstånd.

Sen är det kanske bra att ha ett par olika filter typ uv & pol filter.

Den ska klara dåliga ljusförhållanden, inte alltid det är bra ljus när man fotar.
Sen så ska det bli bra kvalite på bilder så man kan skriva ut dom på A4papper med bra kvalite.

Tacksam för alla tips & råd!
Med tanke på att det rör sig om mycket pengar så vill jag gärna välja nåt som är bra

Pentax K20D utan tvekan. Anti-skak, vädertätad och skärmen kan man till och med kalibrera om man skulle vilja det! ISO-egenskaperna är antagligen bäst i klassen. Den har även liveview. Allt är logiskt utlagt och lätt att förstå med dröser av proffsiga funktioner.
 
Hur ska vi kunna svara på detta om vi inte vet vad som ska fotas?

Som vanligt ställs det en massa krav på kamerahuset, men ingenting nämns om objektiven. Fota på nära och långt håll duger inte som beskrivning, det kan man göra med alla objektiv.
 
Det som jag ska använda kameran till är att fota nymontering av hydraulik och smörjsystem, på grävmaskiner, hjullastare/traktorer och lastbilar m.m

Dessa foton ska sedan läggas ihop med en ritning, som sedan ligger i en databas som montörer kan gå in på och ladda ner ritning och bilder och skriva ut till den modellen de ska montera på för att se hur allt är draget, så alla modeller blir lika och kunderna nöjda
 
Canon eos 30D <- prinsip samma kamera som 40D fast flera tusen billigare.

Canons 17-85mm EFS, med bildstabilisator
Canons L 70-200 ( dock utan bildstabilisator )

Totaltpris på 19.000.

Allt taget från cyberphoto.
 
Vuoleva skrev:
Canon eos 30D <- prinsip samma kamera som 40D fast flera tusen billigare.

Canons 17-85mm EFS, med bildstabilisator
Canons L 70-200 ( dock utan bildstabilisator )

Totaltpris på 19.000.

Allt taget från cyberphoto.
70-200 är nog overkill till att fota hydralikgrejer niklas. De brukar inte röra sig så snabbt.
 
Det skulle säkert funka det oxå.

Men eftersom jag får upp till 20.000 att köpa kamera för, så kan jag väl lika gärna köpa nåt bra.

Blir en del fotande med blixt och då vore det bra om det finns nåt filter som tar bort reflexer från blixten... Bilderna måste vara tydliga..
 
maskinerna ? smörjsystemen ?

Det är hela systemet som ska fotas, vart pumpen sitter, hur slangar är dragna, vart kopplingsblock sitter osv... både närbilder och helhetsbilder.

Så storleken på det som ska fotas är allt från flera meter till centimeter stora.


Robin Gyllander skrev:
Hur stora är grejerna?
 
Då skulle ju ett canon 100 macro 18-55 is och 30D sitta fint + ett stativ.
 
Med fel ljussättning förloras/förvrängs 3D informationen i bilderna och man begriper inte vad de ska föreställa. Detta blir särskilt allvarligt när bilderna ska användas som monteringshjälp av maskiner värda hundratusentals kronor.

Jag föreslår att du spenderar största delen av budgeten på ordentlig belysning av motiven och inte ser din chans att köpa häftiga kamerahus och objektiv. Jag tror att du klarar dig alldeles utmärkt med billigaste kamerahuset och kitobjektivet, både till närbilder och helhetsbilder. Eventuellt ska du investera i ett kortare makro kring 60mm, om några speciella smådetaljer behöver större förstoring.

PS: Folk som föreslår kameror i 5D och D300 klassen bör kanske ta det lite lugnare med spriten på lördagkvällarna, så hinner omdömmet återvända något snabbare. Ärligt talat så börjar jag bli något trött på alla onyanserade och ogenomtänkta råd som bara lurar folk att köpa fel saker.
 
Senast ändrad:
larssonm skrev:
Det som jag ska använda kameran till är att fota nymontering av hydraulik och smörjsystem, på grävmaskiner, hjullastare/traktorer och lastbilar m.m

Dessa foton ska sedan läggas ihop med en ritning, som sedan ligger i en databas som montörer kan gå in på och ladda ner ritning och bilder och skriva ut till den modellen de ska montera på för att se hur allt är draget, så alla modeller blir lika och kunderna nöjda
Tycker det låter som om du borde leta efter en kamera med vettig live-view-funktion (kanske en avancerad kompakt?), ett bra stativ och en vettig blixt. När det gäller objektiv är det nog inte så petigt, bara det har hyfsad avbildningsskala.
 
Enligt min mening så borde det räcka med ett canon eos 450d hus och lägga de mesta pengarna på belysning och objektiv
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.