Annons

Systemkamera - behöver din hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

HBKbruden

Aktiv medlem
Hej! Nu startar jag upp ytterligare en tråd för att få lite hjälp. Glad amatör som vill utveckla mitt stora intresse, fotograferingen. Kandidaterna är för tillfället... (se nedan) och budgeten ligger på max 10 000 kr. Kan du hjälpa mig! Just nu lutar det mest åt Nikon D80. Känt på alla som jag har bland kandidaterna, men kan inte bestämma mig. Haft en Pentax K10D under en månad och gillade den, men objektivutbudet till Pentax får mig att tveka och fundera på Nikon eller Canon.Måste köpa en likvärdig produkt till Pentax K10D med 18-55 för att få ut på försäkringen måste tilläggas (blev bestulen).

Nikon D80 med 18-55, 18-70 eller 18-135
Nikon D60 med 18-55 eller 18-135
Pentax K10D med 18-55 (som min gamla)
Pentax K10 med 16-45 (osäker om det räknas som likvärdig produkt)
Canon Eos 450 18-55
Canon Eos 400 (känns för liten)

Jag fotograferar en del hästtävlingar så bra med lite räckvidd på objektivet 18-135? Annars är det en blandad komport. (Kitobjektiv får räcka tills pengarna rullar in). Vilken av Pentax, Nikon och Canon har bäst kitgluggar?
 
Jag använder själv Nikon, så jag är väl partisk åt det hållet, men skulle vilja lägga ett ord för D80 med 18-135. Sedan Canon fick en ny 18-55 är det nog inte så stor skillnad på kit-glugg som det en gång var.

Bra att du känt på dem, annars vore det ett hett tips att börja med att göra det.

Per.

PS: Är det någon skillnad på storlek på 400D och 450D? Annars är väl Canon ute från din lista. DS
 
perstromgren skrev:
Jag använder själv Nikon, så jag är väl partisk åt det hållet, men skulle vilja lägga ett ord för D80 med 18-135. Sedan Canon fick en ny 18-55 är det nog inte så stor skillnad på kit-glugg som det en gång var.

Bra att du känt på dem, annars vore det ett hett tips att börja med att göra det.

Per.

PS: Är det någon skillnad på storlek på 400D och 450D? Annars är väl Canon ute från din lista. DS

Okej, då ligger D80:n ännu starkare. Bra att höra olika åsikter, men nu kliar det i fingrarna efter en ny kamera. Det är ingen större skillnad, mer än att jag tycker greppet känns bättre på 450:n, men jag strycker Canon, inte något större intresse av dem. Nikon känns mer på nåt sätt.
 
HBKbruden skrev:
Pentax eller Nikon? och med vilket objektiv och modell (D80, D60 eller K10D?)

Beträffande valet mellan Nikon och Pentax ska du nog inte lita på mina råd(!), men om valet står mellan D60 och D80 bör du välja vad som känns bäst i handen. De är lite olika till funktioner, men ergonomi är nog viktigare än funktionsskillnader.

Tycker jag.

Per.
 
Av dem ligger D80:n bättre i handen, svårt att säga när man bara känt och inte fotograferat, men det är mer och hålla. Synd att den inte har bildstabiliseringen. Hur mycket betyder det i fotografering? som sagt nybörjare.
 
Alltså, vad är det du saknar i Pentaxs utbud? Har svårt att se några begränsningar med tanke på din minst sagt strama budget.

Det som saknas är tele för över 40.000kr men du verkar inte vara en person som lägger ned sådana summor på objektiv...

Gillade du K10:an varför byta? Den erbjuder mer än alla de kameror du listade! Plus att alla objektiv är stabiliserade och det betalar du inte hutlösa summor för heller.
 
Pentax K10D

Jag använder Pentax K10D när jag fotar åt tidningen Dávgát. En kompis köpte D80 med 18-135. Jag har alltså hållit i och fotat med dessa bägge innom samma timme. Jag blev negativt överaskad av hur jag upplevde Nikon kameran. Långsam autofocus som surrade. Kvallitetskännslan av att hålla i en Nikon uteblev. Sist jag ägde en Nikon så var det en F601.
Då upplevde jag fortfarnade stoltheten av att säga "-Jag har en Nikon" Förmodligen så kommer den kännslan vid D100-200-300 klassen. Jag höll i en D200 med batterigrepp för ett år sedan och den känndes "rätt" Så det var lite tråkigt för mitt Nikon minne att känna lyckan av kvalitet när jag åter lyfte K10D till ögat och att D80 inte kunde ge mig detta. Sedan gillar jag Pentax filmliknande bildresutat med.

Go Pentax! :)

Patrik
 
Senast ändrad:
Martin-B skrev:
Alltså, vad är det du saknar i Pentaxs utbud? Har svårt att se några begränsningar med tanke på din minst sagt strama budget.

Det som saknas är tele för över 40.000kr men du verkar inte vara en person som lägger ned sådana summor på objektiv...

Gillade du K10:an varför byta? Den erbjuder mer än alla de kameror du listade!

Jo jag vet att den gör det och jag vet inte varför jag tvekar, mest p g a att räckvidden är upp till 55 (om jag tar 18-55). Nikon har upp till 135 (vilket känns som ett bättre objektiv för just nu. Det är nog den enda anledningen.
 
chinerunner skrev:
Pentax K10D

Jag använder Pentax K10D när jag fotar åt tidningen Dávgát. En kompis köpte D80 med 18-135. Jag har altså hållit i och fotat med dessa bägge innom samma timme. Jag blev negativt överaskad av hur jag upplevde Nikon kameran. Långsam autofocus som surrade. Kvallitetskännslan av att hålla i en Nikon uteblev. Sist jag ägde en Nikon så var det en F601. Det var lite tråkigt för mitt Nikon minne att känna lyckan av kvalitet när jag åter lyfte K10D till ögat. Sedan gillar jag Pentax filmliknande bildresutat med.

Go Pentax! :)

Patrik

Du får mig övertalad att återgå till min "Gamla" kamera.. Frågan är vilket objektiv?
 
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P
Jag har detta på presskameran. Men jag vet inte om det är optimalt för vad du fotar. Det är ett lite krävande objektiv. Men det levererar klara färger och god skärpa.

Du får väl fundera på vad du behöver. Jag fotar hästar ibland för att flickvännen håller på. Ridhus är det SÄMSTA ljusförhållandet som finns till stora mörka hästar som rör sig :) Så du kommer behöva ljusstyrka. Gäller även hoppning.

Patrik
 
HBKbruden skrev:
Jo jag vet att den gör det och jag vet inte varför jag tvekar, mest p g a att räckvidden är upp till 55 (om jag tar 18-55). Nikon har upp till 135 (vilket känns som ett bättre objektiv för just nu. Det är nog den enda anledningen.

Med tanke på hur mycket du ger upp för några ynka extra mm tycker jag att det inte är klokt. Köp till Sigmas 70-300mm objektiv lite senare så har du från 18mm-300mm i princip. Jag köpte K10:an med 18-55mm precis som du, och precis som du ville jag ha lite mer tele. Så jag köpte Sigmas 70-300mm för de tillfällen jag behöver det.

135mm är ingenting, det kommer vara för kort när du verkligen behöver det iaf, så du kommer behöva köpa nytt där också. Skillnaden är att du inte kommer ha någon som helst anti-skak och ett icke tätat hus mot damm & väta.
 
chinerunner skrev:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P
Jag har detta på presskameran. Men jag vet inte om det är optimalt för vad du fotar. Det är ett lite krävande objektiv. Men det levererar klara färger och god skärpa.

Du får väl fundera på vad du behöver. Jag fotar hästar ibland för att flickvännen håller på. Ridhus är det SÄMSTA ljusförhållandet som finns till stora mörka hästar som rör sig :) Så du kommer behöva ljusstyrka. Gäller även hoppning.

Patrik

Det såg mycket trevligt ut, Jag ska ha det i åtanke. Fast om man får ställa en nybörjarfråga igen. Hur långt räcker ett sånt objektiv på maxzoom?
 
Martin-B skrev:
Med tanke på hur mycket du ger upp för några ynka extra mm tycker jag att det inte är klokt. Köp till Sigmas 70-300mm objektiv lite senare så har du från 18mm-300mm i princip. Jag köpte K10:an med 18-55mm precis som du, och precis som du ville jag ha lite mer tele. Så jag köpte Sigmas 70-300mm för de tillfällen jag behöver det.

135mm är ingenting, det kommer vara för kort när du verkligen behöver det iaf, så du kommer behöva köpa nytt där också. Skillnaden är att du inte kommer ha någon som helst anti-skak och ett icke tätat hus mot damm & väta.

Tack så mycket! Nu e jag så gott som beslutad på att det blir samma. Som sagt nybörjare på objektiv så jag tackar för all upplysning jag kan få och din plan låter mycket klokt.
 
Du kan ta ett ansiktsporträtt på en person utan att komma innom människan privata zoon. Men du kan inte få med bara ett hopp tvärs över en tävlingsbana :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.