Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Systemdigital under 10 000:-
- Trådstartare snysop
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Johan Ringblom
Aktiv medlem
Nikon D-70 inkl Nikons 28-80 G optik
för 9690 på cyberphoto.
för 9690 på cyberphoto.
sagan
Avslutat medlemskap
Karin frågade efter ett bra standardobjektiv.Johan Ringblom skrev:
inkl Nikons 28-80 G optik
andreasc89
Avslutat medlemskap
Canon EOS 300D silver med EF-S 18-55/3,5-5,6 för 9650 kr på Cyberphoto.
Pentax *ist DS kamerahus med SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL för 9474 kr på Cyberphoto.
/A\
/A\
sagan
Avslutat medlemskap
Ja, men i ärlighetens namn så är det kitobjektivet inte särskilt bra, varken i byggkvalitét eller bildkvalitét.HDFS) (KGS skrev:
En vanlig 300D kostar väl under 10.000 inkl kitoptik....
sagan
Avslutat medlemskap
Samma sak där, det kitobjektivet är riktigt dåligt.andreasc89 skrev:
Maxe
Aktiv medlem
På dpreview.com får D70 och 300D "Highly Recommended", medans Olympus E-300 får "Recommended".
Sedan vet jag ej hur det ser ut på tillbehörssidan vad avser Olympus. Nikon och Canon har ju en diger tillbehörslista och ett stort utbud av begagnade prylar vilket gör ägandet lite enklare.
Sedan vet jag ej hur det ser ut på tillbehörssidan vad avser Olympus. Nikon och Canon har ju en diger tillbehörslista och ett stort utbud av begagnade prylar vilket gör ägandet lite enklare.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag håller med om att D70 och 300D är bättre hus, men kitobjektivet till E300 är klart bättre.Maxe skrev:
På dpreview.com får D70 och 300D "Highly Recommended", medans Olympus E-300 får "Recommended".
Utbudet till E300 är klart begränsat, begagnat existerar i princip inte.Maxe skrev:
KGS
Aktiv medlem
sagan skrev:
Ja, men i ärlighetens namn så är det kitobjektivet inte särskilt bra, varken i byggkvalitét eller bildkvalitét.
Jag har hört annorlunda, men å andra sidan om den är nere i 8000 så finns det två tusen kvar att köpa optik för... vad får man för det? ett UV-filter??
snysop
Aktiv medlem
sagan skrev:
Samma sak där, det kitobjektivet är riktigt dåligt.
Riktigt dåligt? Är det dåligt för avancerade fotografer, eller för alla - även om man är grön?
/Karin
sagan
Avslutat medlemskap
Jag har använt den, vid flertalet tillfällen och den är sladdrig, låter, har svårt att hitta fokus och har klara problem med kromatisk aberration, skärpan är dessutom svag.HDFS) (KGS skrev:
Jag har hört annorlunda,
Men visst fungerar den, men bra är den inte
Joakim A
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Jag har hört annorlunda, men å andra sidan om den är nere i 8000 så finns det två tusen kvar att köpa optik för... vad får man för det? ett UV-filter??
Man får ett Sigma 70-300 mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super 2
// Jocke
Maxe
Aktiv medlem
Joakim A skrev:
Man får ett Sigma 70-300 mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super 2
// Jocke
Bara för att gluggen har ett långt namn betyder väl ej att det är bra ;-)
Mvh
Johan Maxe
Som motvilligt har ett Sigma 18-50/2.8 i kameraväskan trots att det gör ont. (ja jag är för snål för att köpa Nikon 17-55/2.8)
sagan
Avslutat medlemskap
Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop objektivet med kitobjektivet för *IST D (SMC-FA J18-35/4-5,6 AL)snysop skrev:
Riktigt dåligt? Är det dåligt för avancerade fotografer, eller för alla - även om man är grön?
/Karin
Hur kitobjektivet för *IST DS är känner jag inte till (edit: utgick felaktigt ifrån att det skulle vara samma kitobjektiv till båda husen).
Så här skrev iaf FOTO om SMC-FA J18-35/4-5,6 AL:
"Med SMC-FA J18-35/4-5,6 AL blev resultatet smått bedrövligt. Det är helt enkelt inget bra objektiv."
Senast ändrad:
UbbeM
Medlem
Kim: Kan du mer objektivt värdera hurpass dålig resp. kitoptik är? Hurpass dålig är "dålig"? För mig som ändå inte är helt grön på foto så duger Canons kitoptik bra för det mesta. Ok, ljusvärde och skärpa på full öppning är väl inte optimal, men alldeles NOG bra tycker jag.
Visst smaken (och kraven) är som baken, men de flesta som köper en "budget-DSLR" som man väl kan anta att DSLR under 10.000 kr är, för de köparna blir ju resonemang om taskig medföljande optik jämfört med optik för säg 5.000kr lite orimligt. Kvalitetsvinsten både i handhavande och bildkvalite jämfört med en digitalkompakt är ju rimligen större än den prestandavinst man för med ett avsevärt dyrare objektiv, sett till skärpan/upplösingen i alla fall.
Självklart är dyra objektiv bättre än billigare avseende ungefär alla bildparametrar, men hur står sig t ex Canons EF 18-55 mot det som sitter inbyggt i Powershot Pro 1, eller otpiken i KM A2?? Lite udda fråga men ändå tänkvärt tycker jag då det allt som oftast klankas på de medföljande gluggarna.
Så, Karin: 300D med kitoptik tycker jag är ett bra val, som du nog sitter nöjd med länge. D70 är nog på alla punkter likvärdig och har väl i dagsläget samma pris med ungefär samma optik, så in i butik o kläm på bägge kamerorna.
Visst smaken (och kraven) är som baken, men de flesta som köper en "budget-DSLR" som man väl kan anta att DSLR under 10.000 kr är, för de köparna blir ju resonemang om taskig medföljande optik jämfört med optik för säg 5.000kr lite orimligt. Kvalitetsvinsten både i handhavande och bildkvalite jämfört med en digitalkompakt är ju rimligen större än den prestandavinst man för med ett avsevärt dyrare objektiv, sett till skärpan/upplösingen i alla fall.
Självklart är dyra objektiv bättre än billigare avseende ungefär alla bildparametrar, men hur står sig t ex Canons EF 18-55 mot det som sitter inbyggt i Powershot Pro 1, eller otpiken i KM A2?? Lite udda fråga men ändå tänkvärt tycker jag då det allt som oftast klankas på de medföljande gluggarna.
Så, Karin: 300D med kitoptik tycker jag är ett bra val, som du nog sitter nöjd med länge. D70 är nog på alla punkter likvärdig och har väl i dagsläget samma pris med ungefär samma optik, så in i butik o kläm på bägge kamerorna.