Annons

System eller kompakt på lång resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Millamac

Ny medlem
Hej.
Jag ska gå pilgrimsleden i spanien i sommar och hade tänkt ta med mig min Nikon D5000, men eftersom packningen ska vara så lätt och liten som möjligt är jag nu lite inne på att kanske skaffa mig en kompaktkamera och ta med istället. Problemet är ju att jag vill ha med mig bra bilder hem. Har Ni tips på bra kompaktkameror eller kanske en åsikt om hur jag ska göra?

Tack på förhand/ Camilla
 
Hej.
Jag ska gå pilgrimsleden i spanien i sommar och hade tänkt ta med mig min Nikon D5000, men eftersom packningen ska vara så lätt och liten som möjligt är jag nu lite inne på att kanske skaffa mig en kompaktkamera och ta med istället. Problemet är ju att jag vill ha med mig bra bilder hem. Har Ni tips på bra kompaktkameror eller kanske en åsikt om hur jag ska göra?

Tack på förhand/ Camilla

En polare kör med Panasonic Lumix LX3 (samma kamera som Leica D-Lux 4) som komplement till sin D80, och är supernöjd. Enda nackdelen är väl priset (ca 5.000 kr) och det korta zoomomfånget, 2,5 ggr, 24-60 mm i FF. En poäng med kameran är den stora sensorstorleken som ger dig näst intill samma bildkvalitet som systemkameran vid ISO 400 och under. Jag går själv i tankar på att skaffa en som komplement till D300 ... / mvh FC
 
Jag äger själv en Lx3 o måste säga att rawfilerna är väldigt bra från den kameran!

På iso 80 så går den nästan jämföra med en nikon d40 i bildkvalitet. Dock är allt över iso 200 oanvändbart.
 
Jag äger själv en Lx3 o måste säga att rawfilerna är väldigt bra från den kameran!

På iso 80 så går den nästan jämföra med en nikon d40 i bildkvalitet. Dock är allt över iso 200 oanvändbart.

Menar du det? Jag har sett tester på nätet om att ISO 400 var ok? Men, det är klart, jag tycker att ISO 3200-bilder från D300 kan vara helt acceptabla att arbeta med ... / mvh FC
 
Menar du det? Jag har sett tester på nätet om att ISO 400 var ok? Men, det är klart, jag tycker att ISO 3200-bilder från D300 kan vara helt acceptabla att arbeta med ... / mvh FC

:) Det kan jag också tycka är ok ibland.. Men jag försöker vara förutseende i mina kommentarer, iaf personen kanske vill kunna sälja bilderna till en bildbyrå eller i framtiden använda bilderna i nåt annat kommersiellt sammanhang..

Fast iofs, då ska trådskaparen titta på minst 12 megapixkameror -den nya bildbyrå standarden.
 
Nu ser jag att du äger en D5000, då föreslår jag att du raggar upp ett begagnat nikkor 28mm Ais pankaks-objektiv på ebay till din D5000.. Då får du en liten kamera som ger fantastisk bildkvalite!
 
Nu ser jag att du äger en D5000, då föreslår jag att du raggar upp ett begagnat nikkor 28mm Ais pankaks-objektiv på ebay till din D5000.. Då får du en liten kamera som ger fantastisk bildkvalite!

Under förutsättning att man fokuserar helt korrekt. Det är inte alltid så lätt, i alla fall tycker inte jag det.

Min röst går till en modern kompakt, de är rätt bra så länge ljuset är hyggligt.Utskrifter i storleken 13x18 cm från min Ixus 70 och Nikon D90 med 18-70 på samma motiv har de flesta svåra att skilja åt, jag har provat.

Per.
 
Tror nog också att en kompaktkamera är bästa valet, Panasonic LX3 eller Canon S90 är nog de bästa kamerorna för tillfället.

En annan möjlighet skulle vara att du byter ut din systemkamera mot en spegellös variant som är mindre, tex Panasonic GF1 eller Olympus E-P2.
 
Packa lätt! ..och ta med dej kameran!

Hej.
Jag ska gå pilgrimsleden i spanien i sommar och hade tänkt ta med mig min Nikon D5000, men eftersom packningen ska vara så lätt och liten som möjligt är jag nu lite inne på att kanske skaffa mig en kompaktkamera och ta med istället. Problemet är ju att jag vill ha med mig bra bilder hem. Har Ni tips på bra kompaktkameror eller kanske en åsikt om hur jag ska göra?

Tack på förhand/ Camilla


Nu vet jag ju inte formatet/sammanhanget för din vandring, inte heller hur van vandrare du är och vilken utrustning du har att tillgå osv. Jag skulle ändå vilja tipsa dej om att minimera vikten på din packning genom att välja lätt utrustning och lämna hemma sånt som inte är absolut nödvändigt, dvs alla "kan-nog-va-bra-o-ha"-saker.

Bra tips på lätt utrustning för vandring hittar du bla på http://www.fjaderlatt.se/ samt om du söker dej runt i diskussionstrådarna på http://www.utsidan.se/ som bla har ett eget forum för just lättpackning.

När detta är gjort lägger du ner din fina D5000 som du nu har skaffat dej god viktmarginal för. Åker man på en så lång och fin resa så ska man givetvis ha med sej finkameran ;)

Lättpackning handlar inte om att såga av skaftet på tandborsten. Det handlar om att prioritera så att man har råd att lyxa till det med tex en rejäl kamera (för den fotointresserade), extra god mat (för finsmakaren), klätterutrustning (för alpinisten) eller vad man nu vill ha med sej på sin vandring.


//Björn
 
:) Det kan jag också tycka är ok ibland.. Men jag försöker vara förutseende i mina kommentarer, iaf personen kanske vill kunna sälja bilderna till en bildbyrå eller i framtiden använda bilderna i nåt annat kommersiellt sammanhang..

Fast iofs, då ska trådskaparen titta på minst 12 megapixkameror -den nya bildbyrå standarden.

Ok, I see / mvh FC
 
Tack Allihop

Åker man på en så lång och fin resa så ska man givetvis ha med sej finkameran ;)

Tack så mycket för era kommentarer!

Jag är benägen att hålla med Björn i att dra ner på annat för att kunna ha med sig kameran. :)

Jag får se, det är ett tag kvar. Ska kolla runt lite på marknaden också hur kompakterna verkar.

Tack för tips och input!

//Camilla
 
Jag funderar på lite samma saker som dig Camilla. En kompakt att ta med då systemaren känns för stor och tung.

Just nu lutar jag åt en Lumix LX3, men även Canon G11 finns på listan. G11an är större, lumixen saknar optisk sökare...
 
Hade jag gjort en sån resa med val för systemkameran eller köpa kompakt så hade jag tagit med systemaren med superzoom objektiv.
Dvs, har du inte superzoom, men pengar till en kompakt så hade jag köpt en och sen sålt när resan var över. Köp även en vaska typ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TLZ2
som du kan hänga på ryggväskan eller ha vid midjan.


/Stefan
 
Varför inte två kompakter en typ Panasonic LX3 och en med med Zoom typ Panasonic TZ7. Två lätta skjutklara kameror.

Var inte på långvandring men väl på fiskeutflykt några dagar och med panasonic LX3 och FZ18 klarade jag alla naturutmaningar med hyfsad värdighet (även om FZ18 har några år på nacken) och inte var de tunga att bära på heller.

En liten tanke bara från den "klene och late"...
 
Nikon D5000 är en liten dslr. Jag hade kört med den och en normal zoom. Jag själv har valt bort prohusen som tex D3x,1ds mark 2 och kör nu med (små) kameror som 5D mark 2 och D700 på utlandsjobben. Allt beror på vad man anser är för stort det viktiga är att du väljer ett alternativ som gör att du använder kameran för en kamera på hotell rummet ger inga bilder.

Den komakt kamera jag har själv är en leica D3 lux men jag tycker den är seg i avtryck etc och tycker att en canon S90 är bättre alternativ än panasonic/leica.
Jag har sett bilder från canons powershot sx1 is och jag blev lite impad. Han som har den kameran gick från canons 450D och är riktigt nöjd med powershoten.
 
Personligen lämnar jag inte systemen hemma när jag reser, men väljer noggrant vilken optik etc jag tar med mig.

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se
 
Håller med dig Daniel. Jag har varit lockad att resa med bara kompaktkamera några gånger men hittills aldrig vågat, och hittills aldrig ångrat mig. Det är både tungt och jobbigt att släpa på hus plus ett par objektiv, men det är ändå värt det när man kommer hem.

För en sådär lång vandring som du ska göra Camilla skulle jag ha svårt att välja, men hade antagligen slutat med hus + ett lätt "kittobjektiv" typ 28-90. Nu får jag väl prylgeekarna efter mig men kitobjektiven har sina fördelar. De är lätta och de gör det de ska (trots att skärpan kanske inte blir som med ett L-objektiv).

Ja som sagt. Hus och en lätt zoom är mitt tips.


/petter
 
Det är både tungt och jobbigt att släpa på hus plus ett par objektiv, men det är ändå värt det när man kommer hem.
Ja, lite handlar det väl om vilket man tycker är viktigast: upplevelserna under resan eller bilderna man har med sig hem. En pilgrimsvandring är ju lite speciell och jag kan tänka mig att det är just upplevelsen som är viktigast då. Åker man till Thailand för tolfte gången är det kanske annorlunda.
 
Jag har en EOS1000d men känner att jag vill ha en kompakt för tillfällen när det kanske inte är så viktigt med att få extremt ba bilder, när man tar med familjen på Liseberg t.ex. eller bara är ute och leker med barnen. En kamera som trots sin litenhet har bra kvalitet på bilder tagna i autoläge och även har en zoom som kan funka när man behöver komma närmare saker som är på håll. En fyr på ön utanför badstranden, eller segelbåten som snyggt glider förbi...

Canon S90?
Canon G11?

Andra??

Tänk om man kunde ha en bra kompakt som får med känslan i upplevelsen, på ett dokumentärt sätt..
 
Man bör inte överdriva med kamerautrustningen men en som jag förmodar ny D5000 hade det varit svårt att porta från att följa med på fotvandring. där man bor blir man hemmablind för fototillfällena men på resa med allt nytt står de som spön i backen. En D5000 väger ynka 560gr och kitobjektivet 18-55 265gr, det är ju närmast försumbart. Ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro adderar ynka 550gr. ;-)

Det finns ju så mycket annat man kan investera i för en sån här resa än en extra kompaktkamera, om man nu inte har allt, proffsiga gore-tex outfits för ev. regniga dagar typ light som tar liten plats, andra praktiska kläder och skor som är gjorda för sånt här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.