Du vil ikke fortyde dit valg med R1!
Jeg har fotgraferet med mange typer af kameraer. Både SLR, DSLR og "Kompakt" digital. Man skal ikke sammenligne DSLR med Kompakt - hybrid kameraer. Det er to helt forskellige konstruktioner og to forskellige måder at fotografere på. Jeg har erfaringer med Leica Digilux 2 og R1. Digilux er også et kamera med super optik, men med en lille sensor, hvilket betyder "brus" (støj på dansk) hvis du går over 100 ISO. Til gengæld kan en Digilux 2 præstere fantastiske billeder på grund af optikken. Hvis man lærer dens begrænsninger at kende, så kan man få super resultater. Det samme princip gælder R1.
Igen et kamera med en super, super optik: Carl Zeis + en stor censor= Mycket høj billedkvalitet og mycket mindre brus. Den følger de fleste DSLR op til 800 ISO hvilket er imponerende!
Det er ikke et action kamera, men ideelt til landskab/natur, portræt og arkitektur. R1 har en rigtig god "känsla" (feeling). Bra ergonomi, solid bygget, en god manuel zoom fra 24-120mm og den er relativt lysstærk. Hvis man skal bruge kameraet hovedsageligt til de førnævnte motivtyper (Landskab/natur, portræt og arkitektur) og ikke ønsker at bære rundt på en udrustning på mange kilo, så er R1 det bedste der fås nu. Du får ingen kompakt / hybryd der leverer bedre kvalitet. Du stiller fråga til betegnelsen "hybrid". Det kommer af at kameraet ligner og funker som en DSLR, men med en eltronisk søger.
Lad mig bare nævne en lille super god detalj fra brugen af kameraet (der findes mange):
Du skal tage et landskabsfoto. Kameraet er på stativ, du har zoomet ind til det rigtige udsnit,
LCD skærmen er klappet ned så du får Rollei/Hasselblad teknik (oppe fra og ned). Du ønsker at måle lyset med spotmåling, men på træet i venstre side af billdet. Under normale omstændigheder skulle du flytte på stativ og kamera, men ikke her. Du trykker på flex-spot og nu kan du navigere rundt på din skærm/motiv med spot/ fokus punktet til det ligger der hvor du synes det skal være i dit motiv!
Dette var bare et lille eksempel på fantastisk inovation i moderne kamerateknik.
Mvh.
Kim