ANNONS
Annons

Synpunkter på Sony Cyber-shot R1 ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

dafre

Aktiv medlem
Synpunkter på Sony Cyber-shot R1 ?!

Jag skulle vara tacksam över synpunkter på kameran av er som redan har inhandlat den och som hunnit fotografera med den.Kameran har fått fina omdömen i tester världen över, men i Cyber fotos test är man inte riktigt nöjd med bildkvaliteten. Finns det någon grund för detta, eller?

Optiken verkar extremt bra! 1,1% distortion vid 24mm vidvinkel är MYCKET MYCKET bra! Det var ingen dist alls på telesidan. Håller man sig till ISO 100-400 verkar det här vara en oerhört bra kamera om man nu inte fotar mycket action vill säga.
Min gissning är att optiken skulle ha kostat mer än kameran om den hade sålts..

Låter förhoppningsfullt. Jag har precis bokat mitt ex (lev. efter julhelgen) Det känns lite pirrigt att köpa en kamera som man bara läst om men inte fått känna och klämma på.Jag bestämde mig efter en rundtur till diverse fotohandlare här i Luleå.Jag tittade på några instegs DSLR:are men tyckte inte att de motsvarade mina förväntningar speciellt då vad gäller byggkvalitet och känsla,detta i jämförelse med mina gamla "Contaxare" Att gå upp till de dyrare varianterna + ett par bättre objektiv hade blivit en dyr affär så därför tyckte jag att R1:an kändes för bra för att vara sann om man ser till förhållandet pris/prestanda. Om också byggkvaliteten är så bra som leverantören lyriskt utlovat så kan det bli riktigt roligt, men det får tiden utvisa.

Tjenare!!

Har haft min R1:a ett par dagar nu och överlag är jag väldigt nöjd, köpt på Sony Center i Uppsala.Det enda negativa änsålänge är AF i dåligt ljus, den kunde har varit snabbare, jämför med EOS 350D. Har tyvärr inte hunnit ta några "riktiga" foton utomhus än men det kommmer. Byggkvaliteten är jag mycket nöjd med, känlsa i den manuella zoomen och fokuseringen är klart mycket bättre än i min EOS 300 med kitobjeltiv 28-80 (analog). Det enda jag tycker att de kunde förbättrat är luckan till minnnekorten. Den funkar som den skall, dock hade de kunnat dämpa upp den, låter lite väl plastigt om den när man kommer åt den med naglarna eller dyligt.

Har ni några frågor så ställ de gärna så skall jag försöka svar på dem.

/Joakim

Den verkar mycket intressant men att det inte finns någon buffert för raw och 9 s skrivtid till kortet är ju jättesynd :(

papi skrev:
Den verkar mycket intressant men att det inte finns någon buffert för raw och 9 s skrivtid till kortet är ju jättesynd :(

De där med 9 s skrivtid vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån, iallafall så kan jag ta den andra bilden efter runt 1,6 s och på en 1 min så kan jag ta 13 RAW bilder inkl fokusering i ett vanligt belyst rum. Med andra ord 4,8 sek mellan bilderna.
Minnet jag använder är ett Sandisk Memory stick Ultra II 512MB.

/Joakim

Senast ändrad:
Jag tolkade det så enl DPs test men det är ju i så fall betydligt bättre!

Hoppas man varit tillräckligt snäll i år...

Re: Synpunkter på Sony Cyber-shot R1 ?!

dafre skrev:
Jag skulle vara tacksam över synpunkter på kameran av er som redan har inhandlat den och som hunnit fotografera med den.Kameran har fått fina omdömen i tester världen över, men i Cyber fotos test är man inte riktigt nöjd med bildkvaliteten. Finns det någon grund för detta, eller?

Några jämförande testbilder från R1, 20D och D2x

http://www.imaging-resource.com/PRODS/R1/R1A13.HTM

Provade en R1 i butik i dag och tog några testbilder.

Denna är på max bländaröppning och max vidvinkel:

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    54.9 KB · Visningar: 900
Jag har kanske varit lite otydlig med mitt inlägg, men tanken var närmast att få synpunkter på kameran från er som brukat den en tid.Alltså helt ovetenskapliga och personliga intryck. Testerna har jag redan läst innan jag beställde mitt ex. Vad gäller de bilder som Patrik P. lagt in så undrar jag om dessa kan anses vara representativa för kamerans optiska prestanda.Om så är fallet så avbokar jag mitt ex redan i morgon.

Bilderna är 100 % crops på fullt öppen bländare och motsvarar ca 1/70 av hela bilden. Jag tycker optiken presterar alldeles utmärkt!

Jag vill passa på att tacka för alla synpunkter som jag fått i detta ämne.Jag är imponerad av alla de samlade kunskaper som finns här på Fotsidan, Som gammal dia-fotograf och samtidigt novis på digitalt så är det guld värt att få ta del andras synpunkter och kunnande. Här kommer lite tankar och funderingar över vad som gjorde att jag fastnade för denna kamera.Jag har kommit fram till att en del av detta är att jag inte längre ständigt vill byta objektiv, utan vill ha allt i ett. Jag har aldrig använt längre brännvidd än 135 mm eftersom jag i första hand fotat människor i olika miljöer, (har väl en fem till sextusen bilder på mina barn...) Å andra sidan så har jag dåliga erfarenheter av zoomobjektiv och har närmast utvecklat allergi mot zoomar. Jag har dock skyhöga förväntningar på vad Carl Zeiss har hittat på denna gång. Förutsättningarna för att objektivet ska vara bättre än motsvarande DSLR objektiv tror jag finns i och med att det bakersta linselementet kunnat placerats nära bildsensorntill skillnad från systemkameror.Men detta är dock bara spekulationer från min sida, vad tror ni ??? En annan sak som jag föll för var möjligheten som bildskärmen ger att komponera bilderna utan att titta i sökaren, (Rolleiflexsyndromet) Det ger möjligheter till annnorlunda bildvinklar vilket är svårt med en DSLR:are Den stora bildsensorn ger också möjlihet att frilägga motiv på ett sätt som är omöjligt med en digitalkompakt eller hybridkamera med liten sensor. Förresten, hybrid kamera är väl inte rätt benämning på denna typ av kamera. Då borde väl en DSLR kamera snarare vara det eftersom den består av mekanik (spegelhus) och modern digitalteknik. Berättar gärna mer när kameran behagar anlända. ( jag har värmt upp digitalfotograferandet med en liten Panasonic FX 2 i snart ett årstid.Den ger förvånansvärt bra resultat när ljuset är bra och man håller sig till vidvinkelläget/ Lev och må och fortsätt att ge nya synpunkter.

Du vil ikke fortyde dit valg med R1!
Jeg har fotgraferet med mange typer af kameraer. Både SLR, DSLR og "Kompakt" digital. Man skal ikke sammenligne DSLR med Kompakt - hybrid kameraer. Det er to helt forskellige konstruktioner og to forskellige måder at fotografere på. Jeg har erfaringer med Leica Digilux 2 og R1. Digilux er også et kamera med super optik, men med en lille sensor, hvilket betyder "brus" (støj på dansk) hvis du går over 100 ISO. Til gengæld kan en Digilux 2 præstere fantastiske billeder på grund af optikken. Hvis man lærer dens begrænsninger at kende, så kan man få super resultater. Det samme princip gælder R1.
Igen et kamera med en super, super optik: Carl Zeis + en stor censor= Mycket høj billedkvalitet og mycket mindre brus. Den følger de fleste DSLR op til 800 ISO hvilket er imponerende!
Det er ikke et action kamera, men ideelt til landskab/natur, portræt og arkitektur. R1 har en rigtig god "känsla" (feeling). Bra ergonomi, solid bygget, en god manuel zoom fra 24-120mm og den er relativt lysstærk. Hvis man skal bruge kameraet hovedsageligt til de førnævnte motivtyper (Landskab/natur, portræt og arkitektur) og ikke ønsker at bære rundt på en udrustning på mange kilo, så er R1 det bedste der fås nu. Du får ingen kompakt / hybryd der leverer bedre kvalitet. Du stiller fråga til betegnelsen "hybrid". Det kommer af at kameraet ligner og funker som en DSLR, men med en eltronisk søger.
Lad mig bare nævne en lille super god detalj fra brugen af kameraet (der findes mange):
Du skal tage et landskabsfoto. Kameraet er på stativ, du har zoomet ind til det rigtige udsnit,
LCD skærmen er klappet ned så du får Rollei/Hasselblad teknik (oppe fra og ned). Du ønsker at måle lyset med spotmåling, men på træet i venstre side af billdet. Under normale omstændigheder skulle du flytte på stativ og kamera, men ikke her. Du trykker på flex-spot og nu kan du navigere rundt på din skærm/motiv med spot/ fokus punktet til det ligger der hvor du synes det skal være i dit motiv!

Dette var bare et lille eksempel på fantastisk inovation i moderne kamerateknik.

Mvh.

Kim

Som jag ser det är en väldigt stor fördel med R1 jäntemot spegereflex, att man kan ta bilder utan buller från spegeln. Annars märks det direkt i tysta miljöer att bilder tas. Att sedan kameran ändå är tämligen stor, gör ju att den syns ganska enkelt ändå...

En liten lågbrusig Fuji F10/F11 kan också fås att åstadkomma nästan lika bra resultat... (alltså att den är tyst och kan ta förvånansvärt bra bilder vid höga ISO utan blixt) SAMT med fördelen att den inte alls märks lika mycket. Som en liten leksakskamera som ingen tar någon notis om.

Dag Almevall (dafre) skrev:
Förresten, hybrid kamera är väl inte rätt benämning på denna typ av kamera.Då borde väl en DSLR kamera snarare vara det eftersom den består av mekanik (spegelhus) och modern digitalteknik.

Sony R1 är inte ett spegelhus. Sökaren är elektronisk.

/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar