Annons

Synpunkter på Sony Cyber-shot R1 ?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man ställa skärpan och zooma genom att skruva manuellt på optiken med denna kamera? Den har ju greppringar?

Graal skrev:
Kan man ställa skärpan och zooma genom att skruva manuellt på optiken med denna kamera? Den har ju greppringar?

Yes det kan man i høj grad. Optikken er af super kvalitet. Dette gælder også "handlingen" af objektivet.

Dette er Steve's Digicams slut bemærkning i deres test af kameraet:

"With its APC-C sized image sensor, the Sony DSC-R1 defines a new category in the prosumer digital camera market and offers a compelling alternative to enthusiasts who might otherwise consider a dSLR. Thanks to its high quality lens and large image sensor, the R1 sets a new standard for image quality among prosumer cameras, especially at high ISO settings. As an alternative to dSLRs, the R1 offers enthusiasts terrific image quality, good shooting performance and 10-megapixels of resolution without the complexities of interchangeable lenses and the inevitable presence of dust on a dSLRs image sensor. If the R1's fixed 24-120mm lens meets your image composition needs, you may have found the 2006 version of digicam nirvana!"

Prøv at se dette link:

http://reviews.cnet.com/Sony_Cyber_Shot_DSC_R1/4505-6501_7-31516360.html

Mvh.
Kim

Senast ändrad:
Jag lovade att återkomma i ämnet när jag använt R 1:an ett tag.Jag kan säga att jag så långt är nöjd med vad den presterar. Bildkvaliteten är i vissa lägen fantastiskt bra med nyansrika foton där ofta högdagrarna tecknas ut utan att"klippa" i någon högre utsträckning.
I förstone var jag nog lite tveksam och tyckte att bilderna var i mjukaste laget och i inte alls så uppskärpta som i en Digikompakt. Men i efterhand så har jag börjat att gilla den mjuka grundinställningen som kameran har. Det gör att bilderna blir filmlika och upplevelsen av djup i bilderna infinner sig tycker jag. Porträttbilder i synnerhetgör sig mkt bra, nyansrika och med fin färgbalans. Tom. blixtbilder "rakt på" kan bli ofta bra, något som jag aldrig lyckats med tidigare ( ställt ner blixten-0,3 ev). Sony/ Zeiss har här varit modersta helt klart.Rädslan för moairé har säkert styrt valet av low-pass filtrets inverkan på bild ur kamera. För att krama ur maximal skärpa vid ex lanskapsfotografering så bör man nog efterbehandla bilderna i ett lämpligt bildbeh.prg. Jag tycker nog att de har valt rätt väg här. Uppskärpning internt i kamera brukar inte bli lika bra efter vad jag har förstått. Skärpan finns där som sagt och på det hela taget verkar optiken mkt välkorrigerad utan större skärpeförluster i kanter,vad ja kan se. Byggkvaliten r mkt bra när man betänker vad den kostar (8000 kr) Vida överlägsen vissa Dslr:are i samma prisklass. Ful eller vacker det får andra bedöma, men helt klart annorlunda och med en imposant utstrålning tycker jag. Kameran är inget "kompaktbygge" vilket också har sina fördelar speciellt om man har lite större händer. Den ligger nämligen mycket fint i handen.. Fingrarna får gott om plats mellan kamerakropp/handgrepp vilket inte alltid är fallet med nyare konstruktioner. Den speciella utformningen av handgreppet och den toppmonterade monitorn gör att man kan växla fotograferingssätt.Med kameran i maghöjd sas. så kan man byta grepp och "fyra" av med tummen tittandes i monitorn. diskret och bra tycker jag. Att den sedan är praktiskt taget ljudlös tack vare frånvaro av spegel gör saken än bättre.Brus upp till 400 ASA är obefintligt, 800 o 1600 helt ok. 3200, störande. Om man vid 3200 drar ner upplösningen till 7mp och fotar i s/v så blir det dock bättre tycker jag. Sökaren är faktiskt helt ok. naturligtvis kan den inte jämföras med en analog SLR-sökare. Jämför man den med de små sökare som sitter på flertalet DSLR:are så är den däremot inte alls så tokig. Summa summarum: Prisvärd och välbyggd men inget för actionfotografen. För gatufoto kan den mycket väl vara en trevlig bekantskap, ljudlös och flexibel med sin 24-120 zoom. Tejpa över loggan och bär en svart T-shirt så smälter den säkert in

Glömde säga att jag enbart fotat ijpeg med 5, 7 och 10,3 mp upplösning. I övrigt så ska mina utlåtanden tas för vad de är. Subjektiva och helt ovetenskapliga. Byggkvaliteten likaså, helt subjektiv.Ex. Min ca 50 år gamla Contax IIa har också hög byggkvalitet. Eller en annan sorts byggkvalitet. Hoppas ni förstår mitt resonemang.!?

Testbild

Fotat i RAW och sparad i jpg.1600ISO.Adobe RGB (1998)

http://www.stigmylfalk.com/Sony/_DSC0578.jpg

Testbild

Fotad i RAW sparad ijpg.800ISO.Adobe RGB (1998).

http://www.stigmylfalk.com/Sony/_DSC0583.jpg

Testbild

Fotad i RAW sparad i jpg. 160ISO. Adobe RGB (1998).

http://www.stigmylfalk.com/Sony/_DSC0500.jpg

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar