lottawe skrev:
Men ska jag vara nedvärderande nu eftersom jag ändå anklagas för att vara det och eftersom du är det mot mig, så vill jag passa på att påpeka att jag tycker alla som inte inser vad som pågått och hetsat i dessa diskussionerna är ruggigt osmarta. Och du är en av dem.
(i dhs har jag sju bilder, bl.a fyra med barn och en på en katt.)
Ok, ruggigt osmart. Det får du gärna tycka. Men jag fattar inte vad du menar med det. Eller kanske... OM jag hade varit (eller hade haft ambitionen och förutsättningarna att bli en riktigt) bra fotograf och vidare hade haft som ett av mina mål att komma med i gruppen DHS, ja då hade jag verkligen inte varit smart med tanke på vad jag skriver kanske...
Men jag är inte "sån" att jag kan stryka medhårs bara för att försöka "smälta in" eller skaffa mig pluspoäng att använda vid ett senare tillfälle. Kanske både bra o dåligt, vad vet jag. Jag är som jag är.
Jag kan såga DHS men jag kan oxå se varför den har kommit till och tycka att i varje fall tanken är god. Men jag tycker för mkt pekar på att DHS skapar en ibland riktigt olustig stämmning främst bland de som är potentiella medlemmar.
Alla här på FS är en brokig skara av INDIVIDER och inte ens fingerspetsdiplomati kan skapa "julstämning" i alla lägen...
Och det medie vi kommunicerar med, det skrivna o ganska anonyma, är som gjort för missuppfattningar och konflikter. Det blir kompissammanslutningar (grupperingar) och det blir oouttalad mobbing ibland, men ändå en typ av mobbing. Ibland blir det personangrepp och rena förolämpningar.
Nog inte mkt att göra åt. Jag är medlem i andra communitys och där beter det sig ungefär likadant. Så bäst är nog att inte ta allt alltför allvarligt...
Jag blev upprörd när jag läste ditt inlägg. Främst, tror jag av att du skriver "vanliga bilder". Om du tycker jag är nedvärdernade mot DIG, så är det svårt att inte uppfatta det som nedvärderande mot en mängd duktiga fototografer om du benämner deras bilder som "vanliga".
Vanligt förknippar man vanligt med lite tråkigt, okontroversiellt, slentrian och "no big deal", typ. Dussinbilder kanske....
Kanske är allt en definitions- innebörds och tolkningsfråga. För mig har "konstfoto", "fine art" och liknande blivit en allt mer flummig genre av foto, ja det har fått en mer negativ klang för mig sedan DHS och dess debatter startade. Men oxå att man aldrig får ifrågasätta eller ens kritisera bilder i dessa kategorier, i varje fall inte om de är verk av "erkända" fotografer...
Och vad DHS beträffar så tror jag aldrig att den kan bli den breda samlingen av fotografer med stort F om den inte ställs samman opartiskt. Och jag tror inte detta är möjligt med nuvarande systen för nominering-inval.