Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter på DHS

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Den Högre skolan....i konstiga foto eller klubben för innbördes beundran?

fujicanon skrev:
OK Mats. Men då undrar jag: Om budskapet inte når fram; vem är det då fel på? Sändaren eller mottagaren?
/Erik J
Vilket budskap?
Jag frågade en av dessa "konstnärer" som hade en bild som var helt knäpp (av typen "naken kvinna med näsan tryckt mot väggen och en blomkruka på huvudet") vad tanken var med bilden. Fick då till svar något typ att "Jag tycker det är roligare att höra vad du tycker". Kanske var det inte någon tanke eller budskap utan ett sätt att se hur många som "går på den lätte". Vad vet jag, vad vet jag?
 
Jag kan tycka att ni som kritiserar här gör det på ganska osaklig grund. Om man går in och tittar på bilderna i DHS så är de väl inte generellt "svårare" (vad fan det nu skulle betyda) än andra bilder här på FS? Dessutom tycker jag att ni har fel om ni påstår att alla eller en stor del av bilderna är av samma typ.

Sen håller jag med om att det är för lite färg, för få naturfotografer osv. men hur f_n tror ni att det skall kunna bli bättre om ni går på som ni gör. Folk vågar ju snart inte svara ja på en inbjudan.

Om ni är förbannade för att ni själva eller några andra av er närstående inte blev tillfrågade initialt och skrev det rätt ut så skulle det åtminstone gå att föra en ärlig diskussion om detta.

Slutligen ställde jag en fråga i mitt förra inlägg som det skulle vara kul om ni ville svara på:

Ser ni principiella fel med att lyfta fram "medlemmar med hög nivå, ambition, driv och kompetens" i ett forum som DHS?

Svaret på den frågan är nämligen intressant för att kunna fastställa hur många som tycker "allt åt alla alltid, och ingen jävel ska tro att han/hon är bättre än någon annan" och hur många som mest tycker att urvalet av fotografer är fel. Och just detta mina vänner är två helt olika diskussioner där den första är tämligen meningslös medan den andra säkert kan föra DHS frammåt.
 
alf109 skrev:
...Slutligen ställde jag en fråga i mitt förra inlägg som det skulle vara kul om ni ville svara på:

Ser ni principiella fel med att lyfta fram "medlemmar med hög nivå, ambition, driv och kompetens" i ett forum som DHS?...


Absolut inte!
Jag vill bara påpeka brister i antagningsförfarandet och risken med "kompisgrupper" som får sätta en standard för hela FS.

För det är faktiskt så att "kompisnomineringarna" stör initiativets integritet!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Den Högre skolan....i konstiga foto eller klubben för innbördes beundran?

matnyttige skrev:
Vilket budskap?
Jag frågade en av dessa "konstnärer" som hade en bild som var helt knäpp (av typen "naken kvinna med näsan tryckt mot väggen och en blomkruka på huvudet") vad tanken var med bilden. Fick då till svar något typ att "Jag tycker det är roligare att höra vad du tycker". Kanske var det inte någon tanke eller budskap utan ett sätt att se hur många som "går på den lätte". Vad vet jag, vad vet jag?

Hehe. En Mats till :)

Jag tycker denn kann bli klassisk: ..."naken kvinna med näsan tryckt mot väggen och en blomkruka på huvudet"...*LOL*

Ju det blir altmer svårt att vara mottagare. En parallell til dessa hordar stå-upp-konstnärer som gör stor lycka i salonger som serverar alkohol........

Det är aldri för sent att ge upp!
Natt /Erik J
 
CreativeMind skrev:
Absolut inte!
Jag vill bara påpeka brister i antagningsförfarandet och risken med "kompisgrupper" som får sätta en standard för hela FS.

För det är faktiskt så att "kompisnomineringarna" stör initiativets integritet!
Att medlemmarna i DHS generellt skulle välja in sina kompisar före fotografer vars arbeten dom gillar är en ganska alvarlig anklagelse som jag dessutom tror att du har ganska dålig täckning för. Just den där typen av generaliseringar anser jag att man skall vara försiktig med.

Jag tycker dessutom att man gjort en ganska viktig förändring som avsevärt minskat risken för kompisrekrytering i och med att medlemmarna "bara" föreslår och förslagen sedan röstas för att i sista hand avgöras av poolvärd och red. Både poolvärd och red är dessutom medvetna om "luckorna" som finns i vissa genrer och jobbar vad jag kan förstå på att rätta till den "slagsida" som DHS för närvarande lider av.

Jag är ganska säker på att oavsett hur ett intagningsförfarande skulle gå till så skulle alltid beskyllningar för "kompisrekrytering" och liknande dyka upp när den intagne inte motsvarade den kritiserandes syn på hur det borde vara, konspirationsteorier är både seglivade och populära som bekant.
 
alf109 skrev:
Jag kan tycka att ni som kritiserar här gör det på ganska osaklig grund. Om man går in och tittar på bilderna i DHS så är de väl inte generellt "svårare" (vad fan det nu skulle betyda) än andra bilder här på FS? Dessutom tycker jag att ni har fel om ni påstår att alla eller en stor del av bilderna är av samma typ.

Sen håller jag med om att det är för lite färg, för få naturfotografer osv. men hur f_n tror ni att det skall kunna bli bättre om ni går på som ni gör. Folk vågar ju snart inte svara ja på en inbjudan.

Om ni är förbannade för att ni själva eller några andra av er närstående inte blev tillfrågade initialt och skrev det rätt ut så skulle det åtminstone gå att föra en ärlig diskussion om detta.

Slutligen ställde jag en fråga i mitt förra inlägg som det skulle vara kul om ni ville svara på:

Ser ni principiella fel med att lyfta fram "medlemmar med hög nivå, ambition, driv och kompetens" i ett forum som DHS?

Svaret på den frågan är nämligen intressant för att kunna fastställa hur många som tycker "allt åt alla alltid, och ingen jävel ska tro att han/hon är bättre än någon annan" och hur många som mest tycker att urvalet av fotografer är fel. Och just detta mina vänner är två helt olika diskussioner där den första är tämligen meningslös medan den andra säkert kan föra DHS frammåt.

Just det; mottagaren har alltid fel? Du fattar inte vad jag sejer, är ett uselt pedagogisk uttalande!

Och så kommer Jante-riset fram igen! Nej jag har inga ambitioner att deltaga.
Jag ser inga problem med att lyfta fram"medlemmar med hög nivå, ambition, driv och kompetens" , men undrar på varför p.d. 11 av dessa drivande medlemmar är icke-betalande......

Den goda fotografen vill med kraft av sitt arbete lyfta sej fram på Fotosidan....med sina bilder, sina kommentarer, sin aktivitet på bred font.
Jag upplever få av dagens medlemmar i DHS deltagande i de delar av siten där de vanliga dödliga är.
Mvh Erik J
 
fujicanon skrev:
Just det; mottagaren har alltid fel? Du fattar inte vad jag sejer, är ett uselt pedagogisk uttalande!

Och så kommer Jante-riset fram igen! Nej jag har inga ambitioner att deltaga.
Jag ser inga problem med att lyfta fram"medlemmar med hög nivå, ambition, driv och kompetens" , men undrar på varför p.d. 11 av dessa drivande medlemmar är icke-betalande......

Den goda fotografen vill med kraft av sitt arbete lyfta sej fram på Fotosidan....med sina bilder, sina kommentarer, sin aktivitet på bred font.
Jag upplever få av dagens medlemmar i DHS deltagande i de delar av siten där de vanliga dödliga är.
Mvh Erik J
Även om jag kan svaret förstår jag inte frågan??
Inte så att du blandat ihop mej med någon annan?
 
alf109 skrev:
Att medlemmarna i DHS generellt skulle välja in sina kompisar före fotografer vars arbeten dom gillar är en ganska alvarlig anklagelse som jag dessutom tror att du har ganska dålig täckning för...

Jag citerar från DHS "klotterplank":
---
2007-10-16 09:19 David Elmfeldt
Jag vill bara återigen poängtera vikten att vara varsam med vilka ni bjuder in. Kompisinbjudningar är inget vi vill ha i denna gruppen.
---
Och så själva problemet: fotografer i DHS som inte riktigt "platsar". De hamnar nog där främst pga av just brister i antagningsförfarandet. Som kanske rättas till just nu.

Kanske vi andra kunde få rösta ut en medlem ur DHS i veckan - lite som FS egen version av "Robinson" ;-))
 
Re: ?????

fujicanon skrev:
Nja, det var ju du som sa att det kritiserades påganska osaklig grund , eller?
Men om du kann svaret...låt mej höra.
/Erik J
Jasså, jag trodde du snubblat tillbaks i diskussionen om mottagare, sändare där jag alltså inte har någon åsikt.

Några citat från tråden, Mats berggren:

"Det verkar som om det gäller att ta konstiga foton mer än "konstfoto" (läs bra bilder) för att bli med i klubben för innbördes beundran."

"Ett fåtal modefotografer är med, några gatufotografer men sedan håller de flesta på med "konstiga bilder". Är konstfoto samma sak som konstigt? "

"Det ska helst vara svartvit, gärna hårt vinjetterade i kanterna, suddiga trädgrenar, en naken kvinna med näsan stående tryckt mot en vägg med en blomkruka på huvudet. Är det inte svartvitt ska det vara rejäla färgstick eller mycket matta färger (mode i dag?).
Diptyker och triptyker till förbannelser. Handlar inte foto om att ta EN bild en eller två hundradelars sekund? Varför inte börja filma istället?
Det ska helst vara en lång och fin bildtext till. Dikter gör bilden kalasbra och gärna på engelska.
Det är många bilder på människor och om det då handlar om porträtt så ska den porträtterade se konstig ut och får absolut inte ha ett leende. Det är totalförbjudet."

"Om man inte gillar bilderna så förstår man inte på "riktig fotografi". Vi har redan lärt oss att man inte kan tycka om solnedgångsbilder och bilder av husdjur och nu ska det vara ännu svårare att ta till sig en bild för att tillhöra konstnärsskaran. Kanske är medlemmarna i DHS P2 lyssnare, dvs en lite liten skara som anser att musiken i andra kanaler är för pöbeln som inte kan förstå sig på högkulturell musik.
Blir lite grann som snobberiet med vin- och whiskeykännare. Många vet vad det ska stå på flaskan för att vara fint men inte lika säkra när det gäller blindtest. (Fråga mig om ölprovning). "

Slutligen ett från dej:
"Hehe. En Mats till :)

Jag tycker denn kann bli klassisk: ..."naken kvinna med näsan tryckt mot väggen och en blomkruka på huvudet"...*LOL*

Ju det blir altmer svårt att vara mottagare. En parallell til dessa hordar stå-upp-konstnärer som gör stor lycka i salonger som serverar alkohol........

Det är aldri för sent att ge upp!
Natt /Erik J"

Och det jag menar är att om man har fått den uppfattningen av bilderna på DHS så har man nog tillgång till någon annan DHS än vad jag har.
 
CreativeMind skrev:
Jag citerar från DHS "klotterplank":
---
2007-10-16 09:19 David Elmfeldt
Jag vill bara återigen poängtera vikten att vara varsam med vilka ni bjuder in. Kompisinbjudningar är inget vi vill ha i denna gruppen.
---
Och så själva problemet: fotografer i DHS som inte riktigt "platsar". De hamnar nog där främst pga av just brister i antagningsförfarandet. Som kanske rättas till just nu.

Kanske vi andra kunde få rösta ut en medlem ur DHS i veckan - lite som FS egen version av "Robinson" ;-))
Hehe, du använder alltså en allmän uppmaning för att leda din egen tes i bevis, så kan man naturligtvis göra, men det kan skapa vissa logiska problem. Skulle tex alla resenärer springa in i dörrar om inte tunnelbanechauffören sa "se upp för dörrarna" osv.. ?
 
Re: Re: ?????

alf109 skrev:
Jasså, jag trodde du snubblat tillbaks i diskussionen om mottagare, sändare där jag alltså inte har någon åsikt.

.........................................................
Men..... åsikt om mottagaren, det har du?
.........................................................
Slutligen ett från dej:
"Hehe. En Mats till :)

Jag tycker denn kann bli klassisk: ..."naken kvinna med näsan tryckt mot väggen och en blomkruka på huvudet"...*LOL*

Ju det blir altmer svårt att vara mottagare. En parallell til dessa hordar stå-upp-konstnärer som gör stor lycka i salonger som serverar alkohol........

Det är aldri för sent att ge upp!
Natt /Erik J"

Och det jag menar är att om man har fått den uppfattningen av bilderna på DHS så har man nog tillgång till någon annan DHS än vad jag har.

Ja, OK, denna stå-upp sammanlinkningen var nog mer till Mats's "Naken kvinna......" historie.
Jag har ICKE sagt, och kommer nog aldrig att seja att alla fotos på DHS är lavmål. Men andelen sådanna är mycket högre enn den borde vara.

Respondera gärna på mina andra poeng oxå.
Mvh Erik J
 
Re: Re: ?????

alf109 skrev:
Och det jag menar är att om man har fått den uppfattningen av bilderna på DHS så har man nog tillgång till någon annan DHS än vad jag har.
Jag kollade igen många av DHS fotografernas bilder nyligen. Blev förvånad över hur rätt min beskrivning över bilderna var.
Jag nämnde att det var några gatufotografer och där hade jag kanske fel. - Det var många gatufotografer. Denna typ av fotografi gillar jag själv väldigt mycket och jag tycker du Alf och många andra tar hemskt bra bilder. Men det verkar som det inte finns så många gatufotografer nu utanför DHS. Nästan alla har kommit med i klubben.

Det är alltså ett fåtal bildkategorier representerade och med få undantag så är det bilder med få kommentarer o få visningar.

Vad jag däremot inte tycker om eller rättare sagt har svårt för är "konstighetsfoto" som vissa kallar konstfoto. Där man tex sabboterar en från början halvtaskig bild o gör om den i Photoshop och visp så har det blivit "stor konst" som endast en elit kan förstå.

Nej, fram för riktig fotografi! Ska visa ett lysande exempel på vad bra fotografi är:
1160936.htm

Om ni inte förstår den bilden så är ni allt bakom flötet och kan inget om varken foto eller konst.
 
Re: Re: Re: ?????

matnyttige skrev:
.... Vad jag däremot inte tycker om eller rättare sagt har svårt för är "konstighetsfoto" som vissa kallar konstfoto. Där man tex sabboterar en från början halvtaskig bild o gör om den i Photoshop och visp så har det blivit "stor konst" som endast en elit kan förstå....
Hehe, jag har inga problem med den åsikten som du kanske förstår eftersom du vet vilka bilder jag själv håller på med ;)
Tycker dock inte att de dominerar DHS, men jag är helt överens med de flesta om att det behövs mer natur, mode, arkitektur, porträtt mm för att DHS skall bli något för alla. Jag vet också att Ulf B jobbar stenhårt för att lobba in duktiga fotografer i genrer som är dåligt representerade. Jag är även säker på att han tacksamt mottar förslag från alla på FS för att få till detta så bra som möjligt. Dessutom är ju inte DHS statisk och dessutom precis nystartad och hur den utvecklas handlar ju mycket om vilket bemötande den får. Detta i sin tur beror givetvis på acceptansen hos alla på FS, där jag tror att det är viktigt med en balans i bilder och fotografer. Men jag tror också att det skulle vara bra om man gav det en tjans innan man sågade hela idén. Den något hätska stämningen som råder för närvarande innebär ju att det är svårare att få med sådana som saknas och alltså behövs för att DHS skall bli det som jag tror de flesta vill.

När det gäller mitt eget engagemang i bla Gatufoto så kommer det inte att påverkas av andra pooler som jag är med i, och det samma skulle jag tro gäller för de flesta. Tanken med DHS är ju inte att skapa ett litet sällskap som skrubbar varandras ryggar och skiter i resten. Jag är alldeles för egoistisk för något sådant, och eftersom jag tror att den enda vägen till utvecklig är att titta och delta på så många håll och kanter som möjligt kommer jag aldrig att låsa in mej i förnöjsamhetens slutna tempel ;)
 
Re: Re: Re: ?????

fujicanon skrev:
Ja, OK, denna stå-upp sammanlinkningen var nog mer till Mats's "Naken kvinna......" historie.
Jag har ICKE sagt, och kommer nog aldrig att seja att alla fotos på DHS är lavmål. Men andelen sådanna är mycket högre enn den borde vara.

Respondera gärna på mina andra poeng oxå.
Mvh Erik J
Om du menar det med att många på DHS inte är engagerade i andra pooler på FS så vet jag faktiskt inte. Är det så? Tråkigt i så fall tycker jag.

Själv håller jag mest till i gatufoto och svartvit och valde detta iom att de startade intressegrupperna. Anledningen till detta är att jag gillar det lite lugnare flödet och kan koncentrera mej mer på de typer av fotografi som främst intresserar mig.

Tidigare tyckte jag att det tog för mycket tid att hitta fram till bilder som väckte mitt intresse, så jag tycker detta med intressegrupper är toppen. Man kan ju gå med i fem stycken om man vill och har dessutom möjlighet att titta på bilderna och kommentera i alla, sen finns ju även kritikpoolerna för dom som vill.
 
Mycke väsen för lite ull...kan man väl säga om den här debatten som inte verkar leda någonstans.

DHS tycker jag är ett kul projekt och även om jag inte ser vitsen med varenda bild så tycker jag det är intressant att bläddra runt, fastna för någon och få lite inspiration. Fattar idag inte mycket av många bilder men det är väl inte meningen heller skulle jag tro. Fattar kanske mer i morgon...

Tycker om det lugna bildflödet som ger en tid. Tycker oxå att det är lite onödigt att hetsa in medlemmar bara för att få någon sorts "balans". Det är även onödigt att hetsa fram bilder från medlemmarna genom några krystiga krav. Jag tror att med tiden och lite arbetsro inom och utom gruppen så kommer DHS att utvecklas och bli intressantare för alla, även icke DHS-medlemmar. Rom bygger dom väl än...

Det fina med DHS tycker jag att dessa bilder nu inte försvinner i det tidigare bruset. Detta gäller nu inte enbart DHS-gruppen utan även de övriga grupperna som jag är intresserad av och kan tycka något om. Överlag bättre bilder i ett lugnare flöde, mer synliga och kommenterandet blir enklare, roligare och mer utvecklande för alla, även DHS skulle jag tro?... För DHS behöver väl oxå inspiration och gensvar!?

Ha de gott och klipp fåren istället!...
/Leif
 
Re: Re: Re: Re: ?????

alf109 skrev:
Hehe, jag har inga problem med den åsikten som du kanske förstår eftersom du vet vilka bilder jag själv håller på med ;)
Tycker dock inte att de dominerar DHS, men jag är helt överens med de flesta om att det behövs mer natur, mode, arkitektur, porträtt mm för att DHS skall bli något för alla. Jag vet också att Ulf B jobbar stenhårt för att lobba in duktiga fotografer i genrer som är dåligt representerade. Jag är även säker på att han tacksamt mottar förslag från alla på FS för att få till detta så bra som möjligt. Dessutom är ju inte DHS statisk och dessutom precis nystartad och hur den utvecklas handlar ju mycket om vilket bemötande den får. Detta i sin tur beror givetvis på acceptansen hos alla på FS, där jag tror att det är viktigt med en balans i bilder och fotografer. Men jag tror också att det skulle vara bra om man gav det en tjans innan man sågade hela idén. Den något hätska stämningen som råder för närvarande innebär ju att det är svårare att få med sådana som saknas och alltså behövs för att DHS skall bli det som jag tror de flesta vill.




cw-op
Ja du Alf, skulle förvåna mig om inte du har sett sammanhangen i den här soppan för länge sen? Hade ex-vis du varit mer aktiv som språkrör för DHS så hade nog turbulensen varit betydligt mindre? Du är också en fotograf helt i min smak. Det känns extra trist att du och många riktigt bra fotografer med dig har hamnat i den här smeten. Tänk vad kul det hade varit att verkligen fått se top of the pops på DHS! Även om jag tycker att den här klassningsgrejen av fotografer är fel. Ja inte bara fel den är larvig och otidsenlig!

(Apropå bra fotografer; Varför är inte BB - Nestorn inom gatufoto med i DHS?)

En stor del av problemet som jag ser det är att själva grunden till bygget DHS blev snett & krokigt från början. Dom första inbjudningarna i "kedjebrevet".exkluderade ju stora intressegrupper här på fs. (Snälla, kom nu inte med dom där tre (3) naturfotograferna igen!)

När det börjar blåsa runt knutarna ska "U" rädda skivan men det blir som att bjuda med armbågen det fattar ju vem som helst.

Påminner om moderat-tanten som hade svart arbetskraft; Nån journalist frågade henne hur hon såg på saken. "-Det är väldigt tråkigt" tyckte hon. Vad var det som var tråkigt - Jo, att hon blev avslöjad förstås? Dessutom har det häcklats om macro, blommor etc. Bara en sån sak! Ni som känner er träffade; På med dumstruten o ställ er i skamvrån!

Samma här, det är några stycken här som har försvarat det här och fått det till avundsjuka jante whatever fast det har varit just undringar och inget annat. Befogade funderingar också -Från folk som intresserar sig för sidan och vad som händer här.

Hur fel är det att engagera sig, inte alls tvärtom det är bra. Det visar sig ju nu också när självaste "Capo di tutti capi" /Börjesson ger oss som kritiserat rätt men det har tagit på tok för lång tid?

En del i gruppen har kämpat med näbbar och klor vilket är stötande i sig. "-Vaddå, det är ju vi som har drivet och kompetensen här? Ungefär som att säga "Jag är ju precis så här bra, klart jag ska vara här!

Alldeles för mycket revirtänkande och försvars-strategi för att få behålla och berättiga sina "positioner" här på fs. Man måste låta andra få tycka om nåt är bra eller dåligt utan att argumentera om avund osv! Hela grejen har blivit lite väl transparent (genomskinlig) om man säger ...

Ledsen att behöva säga det men sånt där tjafs har förstört för er andra i DHS. Medaljen på profilsidan är nog en aning devalverad nu men det är bara att putsa upp den igen och se till att det blir lite balans i skutan - Allting går utom små små barn! Lycka till! JANNE
 
FredrikArvidsson skrev:
Jag har inte varit aktiv på Fotosidan.se på ett bra tag. Men, det här med DHS tycker jag verkar bra. Hoppas att ni är väldigt stränga med vilka som bereds medlemskap, så att nivån säkerställs. Är lite orolig över den punkten, eftersom jag vid en hastig blick på DHS-sidan kan se att några fotografer är där vilka jag ej anser hör hemma där.

DHS behövs för att hålla kvar de de bra fotograferna som annars riskerar försvinna från FS. Skönt at kunna klicka in på en sida med garanteratr bra fotografier. Har känts beklämmande att behöva tröska igenom 100-tals mediokra bilder i de vanliga kritik-poolerna. Det tröttnar man på efter ett tag.
Skönt att höra att det ändå finns medlemmar som uppskattar idéen med DHS. Sedan får vi se hur det utvecklar sig. Allt tar tid, särskilt om det ska bli bra. Tack för dina uppmuntrande ord!
U
 
elbe skrev:
DHS tycker jag är ett kul projekt och även om jag inte ser vitsen med varenda bild så tycker jag det är intressant att bläddra runt, fastna för någon och få lite inspiration. Fattar idag inte mycket av många bilder men det är väl inte meningen heller skulle jag tro. Fattar kanske mer i morgon...
Kul att du ändå ser ett värde i att titta på lite speciella bilder som kanske inte faller alla på läppen. Heder!

elbe skrev:
Tycker oxå att det är lite onödigt att hetsa in medlemmar bara för att få någon sorts "balans". Det är även onödigt att hetsa fram bilder från medlemmarna genom några krystiga krav.
Det finns ingen som vill hetsa fram fler bilder. En bredare representation tycker jag däremot behövs, men där går kanske våra meningar isär. Jag vill hursomhelst se att fler medlemmar engagerar sig i DHS, om så bara med några kommentarer eller genom omröstningarna. Inte mycket begärt kan jag tycka.

elbe skrev:
Det fina med DHS tycker jag att dessa bilder nu inte försvinner i det tidigare bruset. Detta gäller nu inte enbart DHS-gruppen utan även de övriga grupperna som jag är intresserad av och kan tycka något om.
Helt enig. Grupperna har gjort bildflödet betydligt lugnare och överskådligare, vilket är bra om man vill får tid att reflektera och/eller skriva kommentarer.
U
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.