Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Symmetrisk beskärning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fråga angående en funktion jag söker, vilket program spelar ingen roll.

Säg att jag har en bild i 2048 x 1536 och vill beskära bort något störande i bilden.I alla bildbehandlingsprogram jag provat så blir beskärningarna då osymmetriska. När jag sedan ska framkalla den vill jag ju ha "jämnt" antal pixlar. Vilket program är bäst för detta? Eller möjligen vilken funktion?

Hade tidigare en digtialkamera som man i playläget kunde zooma väldigt detaljerat och symmetriskt och sedan skära bort det man ville. Därefter fick man en ny fil på minneskortet i samma upplösning som originalfilen. Någonting liknande detta vill jag ha. Några tips? Och eventuellt några andra tankar kring detta? Känns som det borde vara ett vanligt problem?
 
Beskära symmetriskt?

Har en fråga angående en funktion jag söker, vilket program spelar ingen roll.

Säg att jag har en bild i 2048 x 1536 och vill beskära bort något störande i bilden.I alla bildbehandlingsprogram jag provat så blir beskärningarna då osymmetriska. När jag sedan ska framkalla den vill jag ju ha "jämnt" antal pixlar. Vilket program är bäst för detta? Eller möjligen vilken funktion?

Hade tidigare en digtialkamera som man i playläget kunde zooma väldigt detaljerat och symmetriskt och sedan skära bort det man ville. Därefter fick man en ny fil på minneskortet i samma upplösning som originalfilen. Någonting liknande detta vill jag ha. Några tips? Och eventuellt några andra tankar kring detta? Känns som det borde vara ett vanligt problem?
 
de flesta

Det går nog att fixa i de flesta program. Med photoshop och PS Elements så är det bara att skriva in värden i rutorna. Är värdena för stora så dividera båda samma tal så får du ändå samma proportioner. Ska du t.ex ha 10x15,20x30 eller 40x60 kan du skriva in 2:3. (kanske beror det på någon inställning att inte jag kunde skriva in 2048x1536)
 

Bilagor

  • cropfs.jpg
    cropfs.jpg
    47 KB · Visningar: 476
Senast ändrad:
Menar du verkligen symmetriskt? I så fall, varför vill du beskära de flesta bilder symmetriskt?

Om du vill beskära bilden utan att ändra proportioner så finns nog den funktionen i de flesta program utom en del freeware och riktiga lågbudgetvarianter. Sök i hjälpsystemen efter "proportions", "aspect ratio" eller håll utkik efter små bilder på hänglås...
 
Det är lite det som är grejen. Det går ju att göra, men jag vill slippa att dividera och liknande. Bara en funktion med en enkel symmetrisk zoom så man får bort det man vill, men ändå en ny bild i t.ex 2048x1536.
 
Anledningen är att det blir väldigt konstigt om jag sedan framkallar en bild i 10x15 som exempelvis är beskuren i 2000x500. Och jag vill inte sitta och mata in pixlar programmet för att det ska bli rätt. Om jag drar på bredden vill jag att den ska automatiskt ska följa med på höjden. Nikon D50 och D80 har den har funktionen i playmode, och även vissa Olympuskameror och om det är någon som har erfarenhet av dessa vet ni säkert vad jag menar.
 
Det har du i photoshop

gå in i cropverktyget, skriv in 10 cm 15cm och den dpi du vill ha (300 tex) längst upp i fönstret, då håller sig rutan så den ger skalning till 10 x 15 då du dragit klart.
 
nja

Du kan nog inte både beskära och skala ner bilden i pixelantal med en och samma funktion. Skriv in 20,48 x 15,36 och gå sedan in under bildstorlek och ändra upplösning eller bildstorlek om du vill det. Om du ska använda funktionen för att förbereda bilderna för uppladdning där du beställer kopior så behöver du inte skala ner dem. Skicka dem bara i högsta upplösningen så sköter maskinerna resten. Det viktiga är att du har rätt proportioner(Fast det kanske du visste)

Såg det andra inlägget och tycker du ska göra som det sas där. Bara skriva in pappersstorleken och upplösningen direkt innan du cropar. Jag krånglade nog till det i onödan.
 
Senast ändrad:
krångligt

Hur kan det vara krångligt? Hur skulle det kunna bli enklare. Du måste ju ange storlek och upplösning??? Fast du kan ju hoppa över upplösningen och låta maskinerna skal om bilden åt dig. Fast då har du sämre kontroll över hur bilden skärps.
 
Dra vid hörnet

Vet inte om detta enkla är det du söker.

Sätt pekaren strax innanför hörnet i den ruta beskärningsvertyget bildar på skärmen. Då visas en diagonal pil. Klicka på den pilen och dra. Då ändras höjd o bredd i beskärningen samtidigt.
 
Vet inte om jag förstod dig rätt, men en variant kan väl vara (i PS) att markera hela bilden (control+A)o sen minska markeringen enligt önskemål... Beskär sen bilden (via menyn) när markeringen är där du vill ha den...
 
Lowrider skrev:
Vet inte om jag förstod dig rätt, men en variant kan väl vara (i PS) att markera hela bilden (control+A)o sen minska markeringen enligt önskemål... Beskär sen bilden (via menyn) när markeringen är där du vill ha den...

Edit: kom på att det ju inte funkar att minska en markering som är ända ut i kanterna... iallafall i min äldre PS version...
Själv brukar jag göra en stroke på ett par pixlar i ett nytt lager o markera det med trollspöt.. sen kan jag förminska markeringen som man vill...
Säkert helt onödigt o för omständigt, men jag lärde mig inte PS ordengligt från början o jag gillar att göra som jag alltid gjort haha ;)
 
johanhjelmberg skrev:
jo det iofs, men det känns onödigt krånligt. Fler tips?

Men vad är så krånligt??

Är det svårt att skriva "10" och sedan "15" och sedan dra i en ruta? Om detta är jobbigt så undrar jag allvarligt hur din vardag ser ut...

Skriver du inte 10 och 15 så är ju proportionerna låsta i det förhållandet.. du kan dra hur mycket du vill i längden, höjden kommer följa med
 
onödigt krångligt skrev jag. det betyder att det borde finnas ett enklare sätt. om du inte kan läsa mellan raderna undrar jag allvarligt hur din vardag ser ut.

till saken hör ju också frågan om interpolering. några tips kring det i samband med beskärning?
 
Jag kan hålla med dig om att det vore onödigt krångligt om man var tvungen att klicka i 45 kryssrutor med frågor och byta avgassystem varje gång man ville beskära en bild, det skulle kännas lite onödigt. Men att klicka på beskärningsverktyget oc hsedan skriva in 10, 15 och sedan beskära, det tycker jag är synnerligen smidigt...

Om lagen sa att enbart 10x15 var tillåtet då vore det ju lite onödigt att man var tvungen att skriva in det. Men om photoshop förutsatte att du ville ha 10x15, vad skulle du göra om du en dag ville ha formatet 10x30? Installera Photoshop Ver 10x30 format? Nästa dag sp vill du ha 10x10, ska du installera Photoshop ver 10x10 format då? Det känns lite bökigt att ha olika photoshop versioner istället för att bar askriva det format man vill ha... Har jag fel?

Men visst, vi är alla olika och tycker du att det är onödigt krånligt så är det så, för dig. men du måste förstå att vi andra har ltie svårt att förstå dig... ;)
 
johanhjelmberg skrev:
Anledningen är att det blir väldigt konstigt om jag sedan framkallar en bild i 10x15 som exempelvis är beskuren i 2000x500. Och jag vill inte sitta och mata in pixlar programmet för att det ska bli rätt. Om jag drar på bredden vill jag att den ska automatiskt ska följa med på höjden. Nikon D50 och D80 har den har funktionen i playmode, och även vissa Olympuskameror och om det är någon som har erfarenhet av dessa vet ni säkert vad jag menar.

Som svar på "menar du verkligen symmetriskt?" ter sig ovanstående tämligen obegripligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.