Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Symmetrisk beskärning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jasg undrar oxå...

BengtJohnsson skrev:
Som svar på "menar du verkligen symmetriskt?" ter sig ovanstående tämligen obegripligt.
Antar att han menar proporsional i förmat? Och det är ju viktigt, menar jag. I PS-världen croppar man ju i hytt och pina, men möter problemet när man skal printa ut bilden.
Jag tycker man skal jobba med en bild innom de klassika förmat som finns...har ju mycket med DGS att göra; och är ingen tillfellighet.
Erik J
 
Johan,

Jag använder ACDsee och där har beskärningsverktyget en inställning "constrain cropping proportion", fritt översatt "behåll proportion vid beskärning". Där kan man då välja tex 4:3, 3:2, original, egen etc. När man väl kryssat i det så kan man förändra storleken och placeringen på beskärningen men prportionen är konstant.

Jag antar att de flesta bildbehandlingsprogram har en liknande funktion.

Du talar om "jämnt antal pixlar" och "ny bild i samma upplösning". Om man beskär en bild så tar man ju bort pixlar, det är ju liksom hela grejen...

Jag förstår ine vad du menar med jämnt antal.

Om man av någon - för mig svårförståelig anledning - vill behålla samma antal pixlar får man ju göra en "resize" vilket innebär att man interpolerar upp bilden, men det behövs ju normalt sett inte.

Kanske har jag missförstått vad du vill göra?


Anders
 
Man kan väl spara "förinställningar" för t.ex. crop-verktyget. Då kan man skapa olika fördefinierade varianter och format, t.ex. 3:2, 4:3, 156:27 eller vad man vill.
 
Gör som Kalle säger.

Välj markeringsram. Nu har du möjligheten att välja "stil", "bredd" och "höjd". Bredd och höjd är ju enkelt. Gör du 15x10 bilder så skriv in det. När du väl skrivit in det så kan det stå där tills du behöver ett annat mått, du behöver inte skriva det för varje bild du bearbetar! Vill du ha 10x15 klickar du på pilarna mellan rutorna och vips så har måtten bytt plats. Skitenkelt. En sak som jag inte vet om nån annan poängterat: På stil väljer du "fasta proportioner". Då kan du zooma såsom du efterfrågat. Markera det du vill ha kvar av bilden och beskär. Givetvis kastar du bort pixlar, men du har iallafall rätt proportioner.



När du vill använda markeringsramen på klassiskt vis är det under "stil" du ställer om den. Välj "Normal" så kan du markera precis som du vill.
 
"Stil" har jag aldrig sett i cropverktyget?! Du använder väl inte markeringsrektangel när du beskär? Hur som helst så tror jag att frågeställaren inte riktigt fattat vad han ska göra (Därav påståendet att det verkade krångligt)
1 välj cropverktyg (se bild i mitt inlägg på första sidan)
2 skriv in vilka mått i fälten överst under Översta dropmenyraden (se bild)
3 om du vill så skriv in upplösning (oftast 300 dpi) Detta är inte nödvändigt då maskinerna ändå oftast interpolerar till den aktuella upplösningen som de använder. Kan dock vara bra om du gör typ 10x15 så du inte skickar onödigt stora filer.
upplösningsrutan ligger till höger om de två andra.
4 beskär som du önskar. Cropverktyget ser till att proportionerna för det aktuella bildformatet behålls.
 
Jaha

Jaha, det funkar bra i PS. När jag gjorde så för ett antal år sedan i Paint shop pro fick jag fula ljusa kanter där jag beskurit. Det var väl nån bug i det programet.
 
Om jag fattar rätt så är du ute efter att få samma antal pixlar i bredd och höjd i den beskurna bilden som i originalet?

Då är det bara att skriva in ex 800 px gånger 600 px i inställningarna för crop-verktyget. (på samma sätt som tidigare nämnts, men med px istället för cm)

Därefter är det bara att skära.

/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.