lasse-p
Aktiv medlem
Det är inget som helst fel med att nörda
Nej det flesta på detta forum är väl bra på det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är inget som helst fel med att nörda
Medan ni pratar vidare om det här tramset så är jag inne på Flickr och njuter av Rheborgs bilder som är tillbaka.
Medan ni pratar vidare om det här tramset så är jag inne på Flickr och njuter av Rheborgs bilder som är tillbaka.
Vad är det för kamera som Johan har? Det ser ut att vara en Mark IV.. men någon som har bättre koll?
Hon tycker det är samhällsproblem att vi fotograferar kvinnor oftare mer avklätt än män. Så då är alltså inget i programmet fel. Vi bör helt enkelt inte sluta fotografera kvinnor avklätt utan börja fotografera fler män utan kläder.
Jämställdhet!
Du är nog inte ensam. Många proffs och studiofotografer använder ju det.
/Stefan
När jag fotade mellanformat sist använde jag min vanliga systemkamera som ljusmätare utan att ta bilder med systemkameran. Mätare som mätare...
Hörde om detta på radion igår och visst kan det låta lockande. Jag hoppas att det blir bra.
Jag är dock rädd för att det blir snabbmatsunderhållning, precis som allt annat de håller på med.. vilket skulle kunna gå ut över seriositeten som jag anser att denna fotogenren behöver.
Det lät lite som att själva packeteringen baserar sig på ett tydligt mått av humor.. hmm
Jag tycker det är så mycket oseriositet och slentrian slamsighet redan, även om jag vet att vissa menar motsatsen. Johans bilder är bra rent objektivt sedan tidigare, mannen har koll på fotoestetiska kvaliteter och behöver inget underhållande koncept.
Men som sagt. Hoppas det blir bra. Jag kommer att hålla ett vakande öga öppet
/N
Intressant. Hur ställde du in kameran så den mätte blixtljuset?
Mätare som mätare kan jag absolut inte hålla med om även om jag aldrigt ägt en ljusmätare. Tekniken är helt annorlunda. De mäter olika saker egentligen. Den ena mäter det som reflekterats och kameran evaluerar det beroende på vilken ljusmätningsalgoritm och punkt man valt, medan en ljusmätare mäter det infallande ljuset i en viss position/punkt.
/Stefan
Nu äger jag inte en ljusmätare som mäter infallande ljus och har inte så stor koll på detta, men om man läser artikeln som jag länkade till på förra sidan så är just fördelen med en extern ljusmätare som mäter infallande ljus att man får en "noggrann mätning oberoende av motivets egenskaper".Det räcker f ö inte att enbart mäta infallande ljuset. Om motivet är mörkt eller vice versa måste man ändå kompensera och då är mätaren i kameran inte helt fel. För att inte tala om en testbilds histogram. Men jag är ingen expert, fotar inte mycket i studio.
Nu äger jag inte en ljusmätare som mäter infallande ljus och har inte så stor koll på detta, men om man läser artikeln som jag länkade till på förra sidan så är just fördelen med en extern ljusmätare som mäter infallande ljus att man får en "noggrann mätning oberoende av motivets egenskaper".
Det tolkar jag som att man inte behöver kompensera när man mäter infallande ljus, vilket man dock måste göra när man mäter reflekterande ljus.
Ok, som sagt saknar jag praktisk erfarenhet av att mäta infallande ljus. Det lät ju bra i teorin i alla fall.Det mörka motivet brukar tyvärr bli för mörkt om man bara tar hänsyn till infallande ljus.
Fotade bla en svart modell häromdagen, det blev helt enkelt för mörkt för att se bra ut med samma exponering som för de bleka engelsmännen.
Nuförtiden är det så lätt...man tittar på den färdiga bilden och histogrammet istället.
Det mörka motivet brukar tyvärr bli för mörkt om man bara tar hänsyn till infallande ljus.
Fotade bla en svart modell häromdagen, det blev helt enkelt för mörkt för att se bra ut med samma exponering som för de bleka engelsmännen.
Nuförtiden är det så lätt...man tittar på den färdiga bilden och histogrammet istället.
Ok, som sagt saknar jag praktisk erfarenhet av att mäta infallande ljus. Det lät ju bra i teorin i alla fall.
Jo, det är ju det som är skönt med digitalkameror. Tänk om man bara skulle lyckas få in filmkänslan i bilderna.