snap01
Aktiv medlem
Det där är mitt i prick Karl! Ska man terrorisera folk på gatan med sin kamera ska man rimligen be om lov innan man börjar fotografera. Det finns många bra gatufotografier som tagits utan att trycka upp objektivet i ansiktet på folk.
problemet då är att många inte blir bra på bilden då o bilden blir uppställd arrangerad. Jag brukar försöka ta bilden utan att fråga den (riktiga) sedan går jag fram o pratar frågar om jag kan ta bilder. Man får ha lite känsla hur man kan göra försöker du fota någon rakt av med en slöja i dubai då får du problem o i vissa länder så finns utrycket money picture dom förväntar sig betalt om du tar bild o har du inte frågat om lov så kan det blir dyrt och tjafsigt värre.
Var i barbados o det kommer fram en invånare o säger vill du ta en bild på mig när jag klättrar upp i palmen o plockar ner en kokosnöt? jag säger det behövs inte nej tack, han tjatar att han kan ska klättra upp o tar ner en kokosnöt o jag ska ta en bild. Jag svarar gör vad du vill bara för att jag ska få vara i fred o få fota den snygga stranden på bottom way. Helt plötsligt så ropar han hello hello han sitter i palmen högt upp o viftar jag vinkar tillbaks sedan dröjer det 60 sekunder innan han står framför mig o kräver 10 dollar för BILDEN. Jag svara jag har inte bett dig om att klättra upp han står på sig o blir aggressiv o sedan visslar han till o det kommer fram 2 till bitar i 100kg klassen. Det är dags att börja tänka jag står med en hasselbladare med 3 dyra gluggar o en x-pan alltså prylar för närmare 150000 det var bara att hosta upp 10 dollar o se glad ut. Är inte speciellt rädd av mig men det skulle slutat dyrare än 10 dollar om jag inte han det.
Gäller ha känsla vissa älskar att bli fotade o blir superglada att vara med. Jag plåtade ett event i bangkok o där ville alla vara med på bilderna vissa försökte vara med på typ alla bilder ville synas överallt för att det kunde vara bra för dom. Vad jag vill få fram är att dom naturliga snygga äkta bilderna får man om man
- fotar utan att fråga i dom flesta fallen.
men det kan skapa olust hos bägge sidor o problem i vissa fall. Jag kan säga att när jag varit o jobbat utomlands o gått med tex 2 st 1ds mark2 på ena huset 24-70 på den andra 70-200 då blir man kallad konstant papparazi om du går på stranden i tex italien. Är självfallet inte ute efter några närbilder eftersom resebolaget inte vill ha det utan snygga bilder på själva stranden o i vissa fall men människor men i dom fallen frågar jag oftast o försöker få till en bra bild ändå. Därför är det jäkligt skönt med mindre kameror idag )