Sven Blomquist
Aktiv medlem
Mmmmm
Alla är inte fotografer. Alla fotograferar men få är forografer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte för digitalfotografer med mindre sensorer heller.Det är inte så dyrt eller svårt för "normala" amatörer (vad nu det är) att testa storformat
Inte för digitalfotografer med mindre sensorer heller.
Finns en egen tråd här på FS om Brenzier method.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153940&highlight=brenzier
Tilt shift användes inte i serien heller. (Har inte sett sista avsnittet)Tycker inte det kan jämföras med en storformatskamera där du kan förskjuta och vinkla både fram och bakstycke, och dessutom gör bilden i en en och samma exponering. Den diskussionen hör dock kanske inte hemma här
Någon som vet vilka kameror Johan och Jens hade i Barcelona?
Canon.........................
Det är väl bara så om man inte kommer från sverige.
Man är inte fotograf förrän man är utbildat och livnär sig på foto om man typ kommer från resten av världen!?
Det där är mitt i prick Karl! Ska man terrorisera folk på gatan med sin kamera ska man rimligen be om lov innan man börjar fotografera. Det finns många bra gatufotografier som tagits utan att trycka upp objektivet i ansiktet på folk.Senaste avsnittet är typexempel på fotografering jag inte tycker om.
Man måste tänka fruktansvärt egoistiskt i många av tillfällena som t.ex. bilden på paret på stranden. Bilden blev säkert bra, men parets härliga stund tillsammans blev säkerligen avbruten och kortare än vanligt.
Nu är jag inte mot all gatufotografering, i många fall tycker dom som fotograferar om att bli fotograferade och det går att göra utan att störa. Jag tycker faktiskt inte att Johans bilder blev speciellt mycket bättre av att han gick nära istället för att fotografera utan att störa på lite håll.
Sketchen i början är precis som jag föreställer mig att många av alla "förstör inte mina rättigheter att ta bilder"-anhängare håller på hela dagen. Utan hänsyn ändras lagarna.
/Karl
Det där är mitt i prick Karl! Ska man terrorisera folk på gatan med sin kamera ska man rimligen be om lov innan man börjar fotografera. Det finns många bra gatufotografier som tagits utan att trycka upp objektivet i ansiktet på folk.
När är man konstnär? När är man hockeyspelare? Hur långt är ett snöre?
Personligen gillar jag gatufotografering men är som båda Schyffert och Rehborg väldigt blyg och obekväm med att synas att man fotar nån, därför tycker jag om att använda ett tele vid gatufoto, då kan man hålla sej lite i skymundan. Och så gillar jag mer då den fotade inte vet att han/hon blir fotad, känns mer äkta då, tycker jag iaf.
Tror du har förväxlat "gatufoto" med "smygfoto".
Det tror jag inte.
Tror du alla gatufototade människor vet att dom blir fotade?
Tror inte det va
Dessutom är det väldigt svårt att "smyga" omkring med en 7d med batterigrepp och ett vitt 70-300L IS )
Nä, det är klart att alla inte vet om att dom blir fotade. Men hör och häpna, man kan faktiskt ta sådana bilder med ett 18, 28 eller 35mm glugg... Du kanske skulle prova det någon gång.
Att "smyga" och plocka någon 50 meter bort tycker jag personligen är helt fel. Närvarokänslan finns inte där utan det blir vouyeristiska betraktelser som saknar känsla och finess.
Men det är såklart upp till vad var och man går igång på.