Annons

Sverigeresan2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grönbeck skrev:
Kan inte göra mer än hålla med!

Nu ser vi som är kvar på listab till att visa de andra att vi är mycket bättre. Vi kan ju inte stta här och gnälla och sen vara likadana själva? Eller? :)

Och jag får hålla med Anders om inlägg/kommentarer... sen när är Bosse något annat än en nalle som reser runt?
Ena stunden skriver "Bosse" inlägg som e normal människa fast det är en massa trams runt omkring, i nästa kan han inte varesig prata ren svenska eller stava för fem öre... Det är ingen 3-åring vi skickar runt!

Förlåt allihop men nu ska jag förvirra er...
Jag glömde bort att jag inte satt vid min egen dator utan vid Bengts... jag gick via länken i ett mail in och skrev i forumet och glömde bort att han blir automatiskt inloggad på FS när man går dit från hans dator...så ovanstående inlägg är min kära sambo helt oskyldig till. Det var JAG som skrev det.
//Maria som ska lära sig använda sin egen dator
 
Miltona skrev:
jag tycker nog oxå att resan går sakta och det kommer inte upp så många bilder som det skulle vara heller.
Var är dom?

Men Lena, har du inte koll på tråden? ;)

2 fotomissöden har råkat inträffa, och Daniel är #15 på listan = 12 lyckade Bossebilder.

Vilket också finns i bildpoolen..
 
okej, okej :))
Jag är väl ivrig att få se bilderna och tyckte att det var så länge sen han var hos mig och trodde inte att det var "bara" nr. 15 på gång eftersom jag var 12.
Sorry
// Lena
 
Hej alla!

Nu är Daniel klar med Bosse, Bosse reser vidare till Rolf omgående...

Så mera kort är på gång!

Jag håller med om att det är trisst med alla missöden som drabbat Bosse som i sin tur skapat förseningar och sura miner...
Men som Johan sa tidigare så gäller det att blicka framåt nu och visa att ni andra klarar det galant!


Jag vill även påminna om att ni som vet med er om att ni INTE har skickat eran adress till mig kommer automatiskt att hoppas över när eran tur kommer!
Jag har sagt det så många gånger nu, och eftersom inte alla adresser har trillat in så är det nu upp till dessa personer!!
Ni som vet att ni har skickat era kan bortse från detta...=)

Är ni osäkra så är det bara o maila o fråga!

/Mange
 
Senast ändrad:
Och jag får hålla med Anders om inlägg/kommentarer... sen när är Bosse något annat än en nalle som reser runt?
Ena stunden skriver "Bosse" inlägg som e normal människa fast det är en massa trams runt omkring, i nästa kan han inte varesig prata ren svenska eller stava för fem öre... Det är ingen 3-åring vi skickar runt!

Äh, nu är du väl lite väl hård, Maria? Visserligen talar jag ju i egen sak eftersom jag bidragit till "tramsandet" genom att balla ur och skriva en halv roman åt Bosse i jagform, men personligen tycker jag att det är ett trevligt inslag.

I stället för att Bosse är en gul tygbjörn som ett antal fotografer i Sverige skickar mellan sig i en sunkig påse, blir han en resenär som upplever saker själv. Lek och trams fast på ett rätt bra sätt. Sedan kan man ju alltid diskutera nivån, men själva konceptet tycker jag håller, och gör det här projektet till något mer speciellt än det vanliga fototjatet här på Fotosidan.

Faktum är också att han redan från början (med undantag för kanske 2-3 bilder hittills) har berättat i jagform om sina äventyr. (Stickprov från Karlssons resa tyder på att det var vanligt även då.)

På din fråga om sen när Bosse blev nåt annat än en nalle som reser runt svarar jag alltså: så fort han började sin Sverigeresa!

Att Bosses inlägg varierar lite i stil och stavning är nog svårt att göra något åt. Det kommer de göra ändå, även om folk inte spelar med.
 
Vad som hände med Bosse mellan det jag skickade honom för över en vecka sedan och det han kommit fram till Daniel vet jag inte men antagligen har han väl legat på något postkontor någonstanns, skönt att han kommit tillrätta iaf.
 
Tramsandet var det ja...

Jo jag har ju oxå varit en av de som tramsat, och stavar illa, men det gixck tydligen att läsa.. Alla har vi vårat sätt att beskriva hur vi(bosse) haft det.. Jag tycker att alla gör som de vill.. ska ju inte påvärkas av andra!, men visst känns det tråkigt!

Sen var det ju en sverige resa det skulle vara,,, Inte många bilder som visar de orter där han varit, Men hoppas att det blir fler bra och trevliga bilder även med text...

///Helena
 
Jag har inget emot texter under bilderna, och för min del får varje fotograf ta bilden hur den vill. Vill de spegla staden de bor i så är det oki men vill de hellre ta en bra bild är det också ok.
Givetvis går det att kombinera bra bild/staden men hittills är det inte många bilder som imponerat på mig överhuvudtaget.

Och så till språket. Visst, skriv som om det var Bosse som skrev om ni vill och visst kan vissa ha svårt för stavningen, jag har själv en syster med dyslexi så jag vet mycket väl hur svårt de kan ha det, men förklara hur en helt vanlig människa kan skriva normalt, stava rätt osv i sina egna inlägg och sin egen del av texten men så fort "Bosse" börjar skriva så kan bokstäverna helt enkelt inte hamna på rätt plats nånstans. "Bosse" har varit fullt kapabel att stava hittills under resan men sen bom, slog han i huvudet eler nåt och glömde det svenska språket, dess stavning och dess gramatik.

Jag är ingen stjärna på att stava och inte på gramatik (tror inte ens jag stavat det ordet rätt?) heller för den delen men man behöver ju inte överdriva saker och ting jämt.


Och så till veckan Bosse var försvunnen... inget posten gör förvånar mig det allra minsta, de verkar inte kapabla att sköta sitt jobb på ett enda ställe i vårt avlånga land. Har haft så många duster med dem nu de senaste 3 åren så det finns inte... *sucka*
 
Nu tycker jag det börjar bli lite väl negativt.

Stavar man dåligt så stavar man dåligt, finns säkert någon orsak bakom och då får man acceptera det.

Ang att "överdesigna" så finns det säkert en orsak till det med; min pappa tycker det är fint.

Då är det bättre att komma med konstruktiv kritik. Stackars Helena fick negativ och konstruktiv kritik på ett lite felaktigt sätt. Nu är den bilden borta och alla kommentarer, men jag minns att jag skrev ungefär som så att "den är rörig, väldigt liten och med två bilder utav tre som ser ut att vara bra, dvs bra komp och ljus. prova ta bort texten och välj ut en av bilderna och gör den större."

Det var roligt att du tog åt dig kritiken! Den kunde som sagt vara något större. Om du vill så hjälper jag dig gärna. Man kan inte vara bäst på allting (jag är definitivt helt sämst på allt som har med trädgård att göra och sport). Om du vill, maila bilden till mig så ska jag fixa så att den får så optimal storlek vad gällande filstorlek och skärpa. Jag berättar gärna tillvägagångssättet också.

Cheer up! =)
 
mill skrev:
Nu tycker jag det börjar bli lite väl negativt.

Stavar man dåligt så stavar man dåligt, finns säkert någon orsak bakom och då får man acceptera det.


Jag har absolut inte sagt något om att man inte får stava illa. Vad jag vänder mig emot är att någon som i normala fall stavar korrekt och även i "fotografens" del av texten stavat korrekt helt plötsligt inte kan stava alls när det är "Bosse" som skriver.

Och vad gäller Helenas bild så tycker jag det var bra att hon tog åt sig av kritiken och bytte ut de 3 bilderna mot endast en. Men det ska sägas att det faktiskt inte bara gällde hennes bilder, lite synd att det bara är hon som blivit påhoppad vad gäller det för det är ju inte bara hon som gjort så. Kanske berodde det på hennes jpg-komprimering som gjorde bilderna så dåliga kvalitetsmässigt så då reagerade man på det... Men den ensamma bilden är ju bra iövrigt... Och nej man kan inte kunna allt... jag suger på ps osv...får hjälp av min sambo varje gång jag ska ordna något där. Men alla kan inte ha den lyxen att de har någon som kan hjälpa till jämt...tyvärr.
 
Vad jag vänder mig emot är att någon som i normala fall stavar korrekt och även i "fotografens" del av texten stavat korrekt helt plötsligt inte kan stava alls när det är "Bosse" som skriver.

Aha, det har jag helt missat.

Men det ska sägas att det faktiskt inte bara gällde hennes bilder, lite synd att det bara är hon som blivit påhoppad vad gäller det för det är ju inte bara hon som gjort så.

Min(a)? =)
 
Lugna ner er...

Hej!

Jag är orolig...
Jag har följt den här diskutionen om alla som "larvar" sig o skriver ditt o datt, och om hur fel det är med allt!
Jag har inte lagt mig i då jag tycker att alla som berörs bara driver meninglöst klagande!
Men nu är jag trött på det...

Så här ligger det till:
Personen som är ärade ett besök av Bosse får skildra sin bild precis hur personen vill, det kan vara att skildra staden eller favorit plats, eller något så enkelt som en bild på endast Bosse!

Sen hur man vill berätta texten, är upp till var och en!
Vill man skildra det så att det är Bosse som har plitat ner ett par rader så är det HELT OK!!!
Det är som sagt upp till personen i fråga!
I forumet verkar det finnas personer som är professorer i stavning i svenska!
Visst folk skriver fel, men är det så farligt???
Alla har inte så lätt att stava, varför klaga på dessa personer???
Personen kanske redan har det svårt, då behövs det knappast en massa bjäbb om hur personen gör fel osv....

Man får självklart komma med SYNPUNKTER på bild o text, men man kan säga till på så många sätt, man behöver inte klaga och kanske till och med såra personer!
Tänk på detta i fortsättningen!

Tanken med hela idén är ju att vi ska ha KUL allesammans!

Nu är det SKÄRPNING som gäller!!!!!!

/Mange
 
*glad*

Hej Anders visst kan jag skicka de bilder till diog som jag hade valt innan !.. Jä'ttesnällt att du erbjöd dig oxå..! skicka min mail till mig på [email protected] då mailar jag den till dig!.. Hoppa satt du har det bra iaf. Snö i Linköping... Jippppie
 
***

Mange...
Glömde läsa allt innan!. Bra att det sagts då kanske vi lipper detta nu!. Men som su säger kritik ska kunna ges men på ett vettigt sätt utam att den som får den tar illa vid sig!. Önskar er alla andra på listen en trevlig vecka med Bosse när han kommer.....

Kram Helena
 
Re: *glad*

Dodgersgal skrev:
Hej Anders visst kan jag skicka de bilder till diog som jag hade valt innan !.. Jä'ttesnällt att du erbjöd dig oxå..! skicka min mail till mig på [email protected] då mailar jag den till dig!.. Hoppa satt du har det bra iaf. Snö i Linköping... Jippppie

Inga problem alls, om man tagit en bra bild vill man ju kunna visa den på bästa sätt också. Har mailat dig nu.
 
Mycket bra skrivet, Magnus!!
jag tycker precis som du att alla får göra som den själv vill.
Det är ju det som blir lite kul.
Dåliga eller bra bilder? Jag tycker det är huvudsaken att det blir nått kul av det hela, min bild är ingen höjdare men jag tyckte den var kul. Sen vad andra tycker om den det vet jag inte.
Texterna är roliga att läsa, även om det blir lite eller mycket. Fanatsi är aldrig fel.
Man måste få ha lite skoj i livet oxå.
// Lena
 
Re: Re: *glad*

Nu har jag tittat på Helenas bilder. Det verkar som så att hon inte har sparat originalet och har alltså bara kvar den lilla bilden hon la upp, så det är inte så mkt att göra åt det i så fall.

Sensmoralen med historien blir då att man alltid ska spara originalet =)
 
Hejsan allihopa!

Jag hoppas att alla nu kan ge varandra både bra och dålig kritik, Men på ett rättvist sätt!

Helena: Jag tycker din bild vart bra..Synd bara med all dålig kritik.

Ser nu fram emot att se alla andras bilder på Bosse i detta avlånga Sverige. Oavsett om det blir med Bosses egna ord eller hans värdfamiljs ord.

Ha det så bra nu i detta snöiga Sverige.
Själv är jag genom förkyld och fick titta på den fina solen och snön genom fönster! *pust*

Hoppas att Bosse iallafall klarat sig undan denna envisa förkylning som går nu!

Marie
 
Re: Lugna ner er...

Mange717 skrev:
I forumet verkar det finnas personer som är professorer i stavning i svenska!
Visst folk skriver fel, men är det så farligt???
Alla har inte så lätt att stava, varför klaga på dessa personer???
Personen kanske redan har det svårt, då behövs det knappast en massa bjäbb om hur personen gör fel osv....

Oki etersom det var jag som startade den här diskussionen så får jag väl lov att avsluta den också.

Jag har inget sagt om folk som har svårt att stava, vad jag sa var (typ 3:e gången jag förtydligar detta nu) var att det har förekommit att folk skrivit inlägg själva utan minsta problem med stavningen men sen mitt i deras inlägg så har "Bosse" skrivit lite också och då har texten varit näst intill omöjlig att läsa pga stavfel och bebisspråk osv. Sen har personen ifråga själv skrivit igen och då har det varit med normal svenska. Detta får mig att tro att personen i normala fall INTE har problem med stavningen.

Jag har heller aldrig sagt att det borde förbjudas att lägga upp 3 små bilder i en stor eller att skriva det som att Bosse berättar, däremot har jag vänt mig emot att en del verkar förutsätta att det ska berättas ur "bossesynvinkel" alltihop. De som hellre vill skriva det som att så här gjorde vi när Bosse var här, borde väl få göra det och inte tvingas tramsa runt om de inte vill.

Och förresten... jag har aldrig utgett mig för att vara professor i svenska språket, tvärtom skrev jag faktiskt så här i ett tidigare inlägg.

Jag är ingen stjärna på att stava och inte på gramatik (tror inte ens jag stavat det ordet rätt?) heller för den delen men man behöver ju inte överdriva saker och ting jämt.

Och så vill jag bara avsluta med att jag aldrig menat att hoppa på någon personligen utan mina åsikter har gällt Bosses resa och bilder/texter rent allmänt och jag hoppas ingen känner sig utpekad. Om någon gör det ber jag om ursäkt för detta har inte varit min mening. Har bara känt att jag måstat (säger man så?) lufta mina åsikter som jag och alla med mig förövrigt är i vår fulla rätt att göra.

Så nu hoppas jag att jag inte ska behöva förtydliga mig mer utan att alla är på det klara med vad jag menat och alla missförstånd är uppredda och att vi således kan lämna detta bakom oss.

//Maria
 
mill skrev:
Aha, det har jag helt missat.



Min(a)? =)

Med risk för att andra känner sig utpekade (inte meningen) nej dina bilder tycker jag var bra och gillar faktiskt att de sitter ihop eftersom det finns ett samband i bilderna, en historia som berättas. Det är en tanke bakom och man har också fått reda på vilken tanken är.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.