ANNONS
Annons

Svensk eller engelsk CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimgbg

Avslutat medlemskap
Hej!
Vill börja med CS3. Har jobbat lite i Elements, Vill även testa Lightroom.men tycker man "fastnar" ganska snart. Kan ev köpa CS3 och Lightroom i USA till i stort sett halva priset mot i Sverige. Min fråga:
Hur svårt är Photoshop/Lightroom i engelsk version jämfört med svensk? Är risken att tröskeln blir för hög om man hoppar direkt in i CS3 på engelska med alla facktermer (som jag tycker man vara ganska svåra även på svenska).
Tacksam för kommentarer!
 
Det beror på hur väl du behärskar engelska. För egentligen är det inte jättemånga PS-specifika facktermer du behöver lära dig utan det rör sig om många rätt "okonstiga" ord (lager/layer, pensel/brush, nivåer/levels, färg/color, bild/image, gråskala/greyscale, osv).

Men det finns andra hakar... Det är inte säkert att en amerikansk licens är giltig i Sverige. Dessutom lurar CS4 runt hörnet och det kan vara värt att avvakta lite...
 
Menar du att det skulle kunna vara tekniska hinder att installera en amerikansk CD på en "svensk" dator? Eller att licensen inte gäller vid uppgradering?
 
Cs4 kommer nog inte komma på ett tag, de har börjat köra beta tester. Läste att man får räkna med runt nyår.

Angående licensen så är det inget problem, jag köpte en Adobe license när jag var över och jobbade en massa i NYC. Jag fick support när jag jag hade strul med att photoshop krashade en massa i min mac vid senare tillfälle.
 
joakimgbg skrev:
Hej!
Vill börja med CS3. Har jobbat lite i Elements, Vill även testa Lightroom.men tycker man "fastnar" ganska snart. Kan ev köpa CS3 och Lightroom i USA till i stort sett halva priset mot i Sverige. Min fråga:
Hur svårt är Photoshop/Lightroom i engelsk version jämfört med svensk? Är risken att tröskeln blir för hög om man hoppar direkt in i CS3 på engelska med alla facktermer (som jag tycker man vara ganska svåra även på svenska).
Tacksam för kommentarer!

Oftast är engelska smidigare eftersom guider, böcker, DVD:er och forum online oftast har de engelska termerna.

Vill du alltid ha den senaste versionen av Photoshop så räkna med en uppgraderingskostnad för CS4 oxå i din budget. Lightroom v2 kan ju inte vara alltför långt borta heller.
 
Kör bara med engelska versioner av de program jag använder. Fördelen är att om man kör fast eller vill ha hjälp så finns det alltid "tutorials" till allt och man behöver knappt leta. En snabb googling och man brukar hitta det man letar efter helt gratis inom nån minut. Det är väldigt lätt att lära sig när man får en guide steg för steg och menyerna ser exakt lika ut.
 
Tack för synpunkterna. Jag börjar med att försöka lära mig Lightroom på dess originalspråk!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.