Annons

Svensk A200 eller utländsk A2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade... o både A2 o A200 ståtar med 12-bitars upplösning medan A1 har 14... vi kanske ska puffa för A1 istället... he he...
 
Men det är en annan bit upplösning som du tänker på. Den bit upplösning som CxProsses arbetar med, är inte den samma som bit djup som RAW filer inehåller.

När det talar om 14 bitar är det hur mjuk de kan göra en kurva och ju mer bitar man då kan göra denna kurva med desto finnare blir resultatet.
 
nähä... o vad gäller för A1, A2 resp A200 i det sammanhanget då? o var hittar du de uppgifterna?
 
www.minolta.se, fotografiska produkter, produktspecifikationen för resp modell. För D7D uppges inte bitdjupet alls...

A200:
 

Bilagor

  • a200bitdjup.jpg
    a200bitdjup.jpg
    6.7 KB · Visningar: 167
Då väntar jag snällt in CX IV så jag får både 14 bitar och uppgraderad process... men faktum kvarstår, den synbara skillnaden mellan min D7 med CX-process (1?) och min A1 med CX process II (och 14 bitar) är obefintlig.

Skillnaden mellan II o III är nog inget att hetsa upp sej för.. att dra till med CX III samtidigt som man BACKAR till 12 bitar verkar som mumbojumbo... men vi får väl se när bilderna kommer. Det kanske är alldeles fantastiskt.
 
Det är bara nog bara en 12 bitars A/D och inget annat. Det påverkar inte kvaliten på bilden i slutändan. A/D är den lilla sak som omvandlar analoga signaler till bigitala bitar och inte hur bilden spars.

2 bitars skillnad kan vara mycket och skillnaden mellan 100 till 64 och 100 till 50 är större än många tror. ISO tal skall fördubblas och ISO 64 är en bra och fungerande nödlösning.

Har mycket man än vrider och vänder på det så kan man inte komma bort från att A200 har några egenskaper som är bättre än A2. Jag förstår inte varför detta faktom är så upprörande att man lägger så stor möda på att motbevisa det.

A200 är en bra kamera som är likvärdig A2 och använder man inte EVF så är inte A200 fixerade EVF nogon större nackdel. A200 har flera fördelar som inte A2 har och man kan inte veva bort dessa som mumbojumbo eller löjligt prat.

Men för att få även en minolta ägare att förså måste jag tyvär förtydliga mig.

OBS OBS OBS: TROTS ATT A200 HAR NÅGRA FÖRDELAR SÅ GÖR DETTA INTE A2 TILL EN DÅLIG KAMERA!!!
 
Vem försöker motbevisa nåt? jag säger ju gång på gång att bilderna kommer att bli likvärdiga... att sätta för stor tilltro till marknadsförarnas lockpipor om Mk III istället för Mk II i nån suspekt process kan göra användaren besviken. Och gillar man att använda LCD´n i första hand så SKA MAN KÖPA en 200 och vill man använda sökaren mest så är det 2 som gäller... Klarar man sej utan batterigrepp så go for 200. Känner man att greppet är ett måste så lägg ner 200. Vill man fjärrstyra blixtar så är det 2, vet man att man aldrig nånsin kommer att känna för det så go for 200... osv osv... det är två suveränt bra kameror, säkert de bästa som finns i den prisklassen just nu, jag vet åtminstone ingen som kan konkurrera...

Likväl så tror jag inte på att 50 vs 64 ISO ens är synbart... var inte diafilm på 64 ISO på den gamla analoga tiden? Det är väl därför man valt den siffran. Minolta kunde lika gärna valt siffran 50 även på A2. Ingen hade märkt skillnaden...

O en analog-digitalomvandlare med 2 extra bitar hade man inte viftat bort i ljudvärlden ;-) oj vad tusenlappar folk har betalat för att få ett par extra bitar där...

Du väljer 200 o jag skulle välja 2... men eftersom jag har 1 så e skillnaden för liten för att jag ska bry mej alls...

EOD!
 
Senast ändrad:
Dags att sätta lite fart på denna tråd igen.

Om lite drygt en vecka så börjar ju Digital Foto och Bild mässan i Sollentuna och jag ska dit och klämma och känna på A200:an.

Hur fungerar det i regel på mässor som denna? Jag antar att man kan stå och ta provbilder i den väl upplysta montern... men finns det (brukar det finnas) möjlighet att få ta del av utskrifter av bilder tagna under mässan?

Vad ska man försöka inrikta sina 5 minuter med klämm och känn på?

-pilla med alla möjliga och omöjliga inställningar som går att hitta i menyn? Ingen garanti för mig att förstå någonting ända som den amatör jag är...
-gå på magkänsla hur kameran ligger i hand och sedan titta på inställningar efter köp?
-Annat?

Alla tips emottages tacksamt! Nervositeten börjar byggas upp.

Hur brukar det vara med priserbjudande? Om erbjudande finns - brukar det vara kontant betalning eller finns det möjlighet att betala med kreditkort? Leverans på plats eller i efterskott???

Nu ska jag äta lunch...
 
Jag tror inte du kommer att kunna köpa gluttsnäppan direkt på mässan. Ta med dej ett eget minneskort o pilla i det, ta några bilder på nån mer eller mindre frivillig modell, helst i rawformat, sen kan du kika på hudtoner, skärpa o brus när du kommer hem...

Noterade att A2 har fallit ur Dustins katalog, där finns bara A200 nu... om det är så att Minolta överger A1/A2 konceptet o ersätter den vinkelbara super EVF´n med en vrid o vinkelbar skärm så kommer begagnade A2:eek:r att öka drastiskt i pris! Men så tokiga kan de väl inte vara...

Vi kanske ses på mässan!
 
Hmmm..eget minneskort... Bra ide.

Den snaggade personen som ser ut som ett frågetecken i Minoltas monter är jag!

Jag vet att Dustin har monter och då blir det postorderleverans (antar jag) om dem tar order på plats.
 
Dustin

Jag har jobbat inom Dustin, och törs nästan säga att dom kommer kunna ta order på plats. Har varit på deras egna mässa ett par gånger och senast hade dom 10 pers i overaller och bärbara PC's som gick runt och tog order från folk på stående fot.
Ett tips är att gå in på www.dustin.se/kameror och anmäla dig - då får du 50% på entrepriset till mässan.
Dom har kvar A2'an på webben. Dom har för mycket grejer för att alla ska få plats i katalogen, och det är lättare för folk att impulköpa en A200 i katalogen där det står Nyhet!!! Vill man ha en A2'a så kommer man ändå att kika på webben och hitta den......


Själv så var jag till Schönerrs Foto och klämde i måndags. Dom visade upp Dynax 7D och även A200. Det är mycket mindre än vad jag trodde. Men helt klart skön känsla. Jag håller med om att EVF'en är klart undermålig - speciellt om man vill försöka sig på manuell fokus, men för mig är det viktigare med snabbare seriebildtagning och filmfunktionen. Tillsammans med vridbar LCD, så träffar denna rätt för mig.
Nu är det bara att vänta i 2 veckor till. Synd bara att man jobbar när det är ljust ute, så man får väl ta ett par semesterdagar för att komma igång med kameran........
 
Förnuft är överskattat

HDFS) (KGS skrev:
om det är så att Minolta överger A1/A2 konceptet o ersätter den vinkelbara super EVF´n med en vrid o vinkelbar skärm så kommer begagnade A2:eek:r att öka drastiskt i pris! Men så tokiga kan de väl inte vara...

Vore inte det väldigt ovanligt om en digitalkamera ökar i värde efter att ha försvunnit från butikshyllorna?

Vapo skrev:
-gå på magkänsla hur kameran ligger i hand och sedan titta på inställningar efter köp?
-Annat?

Alla tips emottages tacksamt! Nervositeten börjar byggas upp.

Ja, emottages alla tips och inte bara de bra så ställer jag självklart upp. Gå på maggropskänsla och ta ställning på plats. Bejaka din impulsiva sida! :)

Du är antagligen såpass påläst att valet inte är så slumpmässigt som du tror iaf. Dessutom är känslan viktigare än man kan tro.

..men var kritisk till EVF:en. ;-)
 
Re: Förnuft är överskattat

boran skrev:
Vore inte det väldigt ovanligt om en digitalkamera ökar i värde efter att ha försvunnit från butikshyllorna?


Det skulle vara helt unikt! Men OM Minolta inte fortsätter A1/A2 serien och INTE kommer med en systemkamera med EVF så är A2 skapelsens krona när det gäller digitalkameror... Jag tror inte det blir så, men OM så kommer suget bli stort. DÅ kan jag byta min A1 mot en A2... men jag hoppas fortfarande på en A3 förstås..
 
Re: Re: Förnuft är överskattat

HDFS) (KGS skrev:
Det skulle vara helt unikt! Men OM Minolta inte fortsätter A1/A2 serien och INTE kommer med en systemkamera med EVF så är A2 skapelsens krona när det gäller digitalkameror...

Det är den ju redan? :)
 
Ja precis, o tänk då om det inte kommer nåt bättre. Nånsin. Då får du hålla hårt i din A2 om du lyckats komma över en!
 
Panasonicen står sej bra i jämförelse, helt klart 12x optisk, stabiliserad LEICA zoom är inget man kan vifta bort hur som helst... nåt för fler att ta efter, men utan att ta bort vidvinkeln... 28 mm är användbart!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.