ANNONS
Annons

Svensk A200 eller utländsk A2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har faktiskt tittat i en A2 sökare. Det är därför jag inte kan släppa A2:an till förmån för A200 ännu... Det är väl ett generellt tips. Att besöka en handlare och klämma på det objekt man är sugen på innan man handlar på nätet (om man gör det). Att titta på bilder och läsa specar är en sak. Att hålla i prylarna är en annan.

Jo, det där är viktigt, gillar man inte känslan att hålla i kameran, så dumpa den! Det är ett argument som t o m skulle kunna försvara en 828, trivs man bättre med en sån så ska man ha en sån, det ger förmodligen bättre bilder (eller åtminstone fler!), större är inte skillnaderna mellan kameror i samma klass...

Men att bedömma hela kameran efter EVF är lite tokigt. Det är som att välja en skoda framför en Ferarri bara för att Skodan har mer lättläst instrument bräda.

Många som köper A1, A2 och A200 använder ofta AF och är därför kanske inte i behov av hög upplösning o EVF. Flera föredrar även att titta i displayen och anser att EVF kanske inte är så viktig.

Ingen har tvivlat på att A2 har mycket bättre EVF, men det är inte enbart EVF som bestämmer om det är en bra kamera eller inte.

Sedan är det skillnad på fotografer. Jag kan med lätthet ställa skärpan med min A1 om jag tittar genom EVF och jag känner ingen panik behov av bättre EVF.

Men om man räknar EVF som en negativ sak på A200 så har den fortfarande flera nya fördelar so som vridbar display, IOS 50, ny teknik (hård/mjuk), fler paletter, mindre vikt och storlek samt att den drar mindre ström.

A2 är som sagt ingen dålig kamera och man har fördelar och bättre upplösning i EVF samt att denna är uppfällbar samt att batterigräpp mm passar.

Jag tror båda kamerona är ganska likvärdiga. Men A2 vinnet på att den är lättare att hanteras manuellt medans man får utgå ifrån att man mer måste lite till AF på A200.

Haltar inte jämförelsen lite här? Skoda o Ferrari? A200 o A2 e likvärdiga gluttsnäppor vad gäller slutresultatet. Det ju iofs Skoda o Ferrari med... man kommer nog fram med båda.

Jag skulle nästan (nästan) kunna käka upp min kamerarem om nån kan pricka rätt bland tio blandade bilder tagna med A2 o A200 o då kan jag nog smyga in en o annan Dimage 7 bild i högen också...

Använder man inte sökaren kan man mycket väl strunta i de egenskaperna o njuta av den vridbara LCD´n istället. Samma sak om man gillar att filma, då ere A200 som gäller.

Men vad ere för big deal mellan ISO 64 o 50?? det e ju inte ens ett halvt bländarsteg, knappt ett kvarts... Minolta kunde ha angett 50 på A2 lika gärna, tror inte nån människa kan se skillnad, eller har jag missförstått nåt?

Men återigen, skulle JAG välja kamera från scratch idag så blev det tveklöst en A2... o då väljer jag bland allt som finns... ända upp till en MkII.

Att svenskar skall vara så stela när det gäller jämnförelser och sedan leka att man inte förstår dem för att det är lite skillnad.

Men när jag gjorde jämnförelsen var det för att visa hur dumt det var att påpeka att en bil var bättre bara för att den hade en liten detalj som var bättre och jag tyckte det var en bra jämnförelse.

Flera här har dragit upp A2 EVF och med det försökt förklara hur bra A2 är och att man inte kan avara denna lilla detalj för då blir kameran sämmre.

Men så är det inte. EVF gör inte kameran bättre eller sämmre utan den påverkar bara hur användar vänlig man tycker kameran är. På både A2 och A200 skulle man helt kunna ta bort EVF utan att kameran skulle bli sämmre.

Samma sak gäller för bilar. Har du två likvärdiga bilar blir kanske inte den med snyggast display som blir bäst i test utan kanske istället den som drar minst bensin.

Att hänga upp sig på EVF när man skall bedömma vilken kamera man vill ha känns lite udda. Vilket klassar /svenska) fotografer högst, en bra EVF eller eller bättre bildkvalite och fler nyttiga funktioner?

Tja. Vad är det för skillnad mellan ISO 50 och 64? Lite mer än ett halvt steg är det och ytterligare en inställnings möjlighet för att få bilderna så som man vill ha dem.

Jag antar utamningen som du satte upp. Tag en bild med A2, A200 och D7 med samma ljus förhållanden, samma inställning, samma motiv och från samma vinkel så skall jag se om jag kan se skillnaden på dem. Jag bjuder på ketchup.

Eftersom jag aldrig kört en Skoda o aldrig plåtat med en A200 ska jag inte uttala mej för tvärsäkert, men jag anar att skillnaden mellan ett italienskt fullblod och en tjeckisk arbetshäst är större än mellan två i stort sett likvärdiga kameror...

Jag håller nästan med dej Jim, kamerorna är förmodligen precis lika bra när det gäller slutresultatet, bilden. JAG föredrar att ta bilder genom EVF´n så för MEJ är det ett tillräckligt stort skäl att välja A2 framför nåt litet hack i A200 o en minimal skillnad i lägsta ISO.

Men den som prioriterar LCD-skärmen och/eller filmfunktionen o tror på marknadsförarnas haussning av ett litet hack i mjukvaran ska förstås köpa A200.

Bilderna kommer du inte att se nån skillnad på. Promise! Nu har jag ju exporterat min D7 till Happis och nån A200 har jag ännu inte ens sett, men vi kanske får chansen på fotomässan i november? Med A2 fotar jag alltid kungen, så då får han masa sej dit!

Å andra sidan gillar jag inte ketchup ;-)

När det gäller bildkvalitet kontra EVF så värderar jag EVF´n högre. En MkII ger sannolikt bättre bilder än min A1 (ISO 100) men inte i närheten av tillräckligt mycket bättre för att motivera det lidande jag skulle känna pga avsaknaden av EVF, för att inte tala om hur tomt kylskåpet skulle bli i flera månader!

Senast ändrad:
Hm. Jag tror knappast det rör sig om ett mjukvaruhack i A200. Men som sagt, du har troligen större kunskap om detta än Minolta och han www.dpreview.com så jag kanske skall ge mig.

Jajamen! glöm inte att "Minolta DiMAGE A1 är en från grunden nyutvecklad digitalkamera" enligt Minoltas marknadsförare... de tar i ibland för att synas i bruset (oavsiktlig vits!)

Aaaaarrrrghhhh

Va ni tvugna att ta upp denna diskussion igen????
Jag hade ju bestämmt mig..... *suck*

Alltså, min kollega åker om drygt 2 veckor till USA. Jag hade planerat så bra och räknat flera gånger. Viste ni förestan att det går att köpa ett extra batteri till en A2 där för strax över 40 dollar? - ungefär 350 kr. (bra pris!!)

Nu blir jag ju splittrad igen. Jag värderar säkerligen inte EVF'en lika högt som KG, men nu hittade jag A2'an till bra pris - over there.
Nu börjar jag klura igen på om jag inte ska ha en A200, men den kommer inte till USA förens december (det lilla jag har hittat).

Hmmmmmmm.
KG! Vad sägs om att byta en A2'a med amerikansk instruktionsbok och ett 1GB kort mot en A200?? *garvar*
(nu måste jag gå å lägga mig - som om jag kan somna efter detta???)

Re: Aaaaarrrrghhhh

Magnus L skrev:
Viste ni förestan att det går att köpa ett extra batteri till en A2 där för strax över 40 dollar? - ungefär 350 kr. (bra pris!!)

Det hade jag ingen aning om. Däremot köpte jag ett batteri till A2 från Zebra Media för 240 kr. Visserligen inte Minolta orginal men vad jag har märkt fungerar det minst lika bra, om inte bättre, än orginalet. Bara ett litet tips om du inte kände till det.

Bor man i stockholm är ett litet tipps att röra sig ner till kameradoktorn och fråga om man får se på en A2 och en A200. Då kan man lättare avgöra vilken kamera man gillar då knapplayout och lite till skiljer sig mellan dessa modeller.

För tekniken är i stort likvärdig men A200 har några "bild" funktioner som A2 inte har samt lite nyare teknik där man använder en annan bildprosess.

Angående ISO finns det en stor skillnad. A2 har 64, 100, 200, 400 och 800. Vanligast är att ISO värdet fördubblas men i A2 fall är första steget på tok för litet. A200 har ISO 50, 100, 200, 400 och 800 och där värdet fördubblas mellan ISO stegen.

En till liten skillnad som de flästa anser som onödin är digital zoom. A2 har 2x digital zoom medans A200 har fått 4x. Digital zoom är ingen höjdare att fotografera med, men man kan använda denna om amn tex vill kika på nått :)

En annan liten skillnad som finns är att A200 har en max slutare på 1/3200 medan A2 har en max slutartid på 1/4000. Men då A200 har ISO 50 är detta knappast någon stärre skillnad och det är ändå ganska sällen man använder dessa korta slutar tider.

Skall du använda en slav blixt är A2 att föredra, för A200 har inte denna funkton i sig.

Vidare har vi en skillnad på det som heter "Continuous Drive" men ibland kallas för Burst mode. A200 kan ta 5 st bilder i snabb följd (ca 2,3 bilder per sec i fine) vilket är bra när man är på tex sport evenemang. A2 klarar bara att ta 3 bilder i snabb följd men i ungefär samma hastighet.

A200 saknar time-lapse recording, men frågan är hur stor nytta man har av denna funktion. Man kan ändå skapa en liknande funktion med hjälp av en vanlig bildserie och ett freeware program.

För att kompansera mindre pixlar i EVF så har A200 134,000 pixels LCD medans A2 har 113,000 pixlars LCD.

A200 väger 579g och A2 639g

A200s storlek är 114 x 80 x 115 mm och A2 är 117 x 85 x 114 mm

Sedan har vi några tekniska skillnader men dess är svåra att diskutera och dessa brukar vinkas bort som obetydliga eller som mjukvaru hack eller liknande.

Jag har den ogillade upfattningen att du troligen kommer bli lika nöjd oavsätt vilken kamera som väljs, men väger man tekniska fördelar mot nackdelar mellan dessa kameror så får A200 ett litet övertag, men ser man till användar synpunkt kan A2 ha en fördel. Men om man inte använder EVF så minskar denna användar fördel ganska betydligt för A2

Kvar att ta in i beräkningen är priset. En billig A2 är det inget fel på, men om det bara rör sig om någon hundralapps skillnad blir det knivigare.

Nekomy skrev:
Digital zoom är ingen höjdare att fotografera med, men man kan använda denna om amn tex vill kika på nått :)

Det e kul, och funkar även med förstoring av sökarbilden då har man 8x förstoring på A1/A2 o kanske även A200 (har inte kollat), går det att kombinera 8x förstoring av sökarbilden med 4x digital zoom (går inte på A1) så kommer man nära *s*. Har använt kameran som kikare mer än en gång på resor för att läsa gatuskyltar o liknande på långt avstånd.

Förstår inte hur folk klarar sej med 1/3200 eller 1/4000s... vi som kör A1 har 1/16000s som snabbaste slutartid :)

Köper inte, icke, att skillnaden mellan 50 o 64 ISO skulle ha nån betydelse...

Men 70 gram mer i vikt är förstås ett tungt (!) vägande skäl... för eller emot låter jag vara osagt... själv har jag alltid ytterligare några hundra gram i form av batterier o batterigrepp så...

Och vad gäller slutresultatet så säger jag precis som du, Jim, att bilderna kommer att bli bra. Jag går ett steg längre o säger helt likvärdiga, så ser man till det så kan en A200 ägare mycket väl bli lika nöjd som en A2 ägare. Sen är det en smaksak vilken man väljer.

Håller du med Minolta om att A1 är en i från grunden nyutvecklad kamera? eller känns det mest som mumbojumbo? det är lättare att få till en skarp o bra bild med A1 än D7, men om allt är rätt inställt o du tar en bild med båda kamerorna så kommer du inte att kunna skilja dem åt.

Så om resultatet räknas är en D7 likvärdig med en A1 fast Minolta den gången slog på stora trumman o kallade den för ny... o även då hade man nån ny process som man haussade.

Jag tror att förhållandet är detsamma mellan A2 o A200. Dessutom tror jag inte att man kan se skillnad på en 20x30 bild tagen med A1 resp A2 heller... men med A2´s bättre sökare är chansen större att allt blir korrekt inställt.

Nu räknar jag inte bara slutresultatet utan även vägen dit, därför bytte jag glatt till A1 när den kom... o därför avstår jag från allt vad DSLR heter tillsvidare...

Så: jag ogillar inte alls åsikten om att A200 är en bra kamera. Det är den säkert. Men för mej o på det sätt jag fotograferar skulle jag inte välja den. Sen ska naturligtvis var o en känna, klämma o värdera själv.

Somliga kan t o m tycka att en Sony 828 ligger skönare i händerna o då får de väl tycka det :)

Nekomy skrev:
A200 saknar time-lapse recording, men frågan är hur stor nytta man har av denna funktion. Man kan ändå skapa en liknande funktion med hjälp av en vanlig bildserie och ett freeware program.

För att kompansera mindre pixlar i EVF så har A200 134,000 pixels LCD medans A2 har 113,000 pixlars LCD.

Enligt specar jag hittat har A200 "Interval recording" (Interval time: 30 s / 1 - 10 / 15 / 20 / 30 / 45 / 60 min., 2 - 240 frames)
Antar att time-lapse och inteval recording är samma sak. Men om detta är helt korrekt vågar jag inte svära på, då detta kan vara kvar från någon gammal copy-paste info taget från tidigare modeller. Stor reservation för detta alltså.

Bara för att sammanställa EVF och LCD-skärm på de bägge modellerna;

A2 EVF 922k pix, A200 235k pix
A2 LCD 113k pix, A200 134k pix

Sen tror (just det, tror med stor T) jag att A200:ans LSI chip (dedikerat, samma som D7D) kombinerat med CxProcess III på något rimligt vis bidrar till bättre bilder. Sen vad defenitionen av 'bättre' är, får vi nog vänta och se när A200:an kommer ut på marknaden.
Även om dettta kanske bara är ren och skär marknadsförings mumbo-jumbo som KG anger, är iaf jag "övertygad" om att A200 är modellen för mig utifrån >mina< förutsättningar.

Fotomässan i Sollentuna andra helgen i november får slutgiligt avgöra detta.

Ahhh... dreglar... letade fram originalbroschyren på A1... den som jag trodde jag bläddrat sönder i väntan på Aette...

Där står "ny bildbehandlings LSI", "Du kan nu hur lätt som helst fånga en hel värld av nya bilder", "Ta innehållsrikare och mer levande bilder", "Minolta CxProcess II", "arbetar med 14-bitar färg"

Och en massa annat snack, som jag givetvis sög i mej o njöt av o förväntade mej enormt mycket bättre bilder än med Dimage 7 (hur de nu nånsin skulle kunna bli det, när den bildkvaliteten är superb!?). Den krassa verkligheten är att bilderna blir precis lika jättebra. Och det är helt okej. Med Aette går det lättare o snabbare att ratta in allt o så finns AS, ces´t la difference!

Måste dock erkänna att jag inte pysslat så mycket med raw, kanske är det där den stora skillnaden ligger. Först på senare tid tycker jag att raw har blivit hanterligt o kommer att använda det oftare. Då kanske de 14-bitarna kommer till sin rätt. För i jpg pysslar man väl alltid med 8 ändå om jag e rätt informerad.

På A2 o A200 har man backat till 12-bitar igen, om jag inte minns fel, kanske 14 blev för dyrt...

Summa summarum, det är broschyrmakarna, marknadsförarnas jobb att få oss att tro att varje förändring är en förbättring. Ibland lyckas de bättre. Ibland sämre.

/kg, reklamutbildad på RMI-Berghs

HDFS) (KGS skrev:
Ahhh... dreglar... letade fram originalbroschyren på A1... den som jag trodde jag bläddrat sönder i väntan på Aette...

Där står "ny bildbehandlings LSI", "Du kan nu hur lätt som helst fånga en hel värld av nya bilder", "Ta innehållsrikare och mer levande bilder", "Minolta CxProcess II", "arbetar med 14-bitar färg"

Och en massa annat snack, som jag givetvis sög i mej o njöt av o förväntade mej enormt mycket bättre bilder än med Dimage 7 (hur de nu nånsin skulle kunna bli det, när den bildkvaliteten är superb!?). Den krassa verkligheten är att bilderna blir precis lika jättebra. Och det är helt okej. Med Aette går det lättare o snabbare att ratta in allt o så finns AS, ces´t la difference!

Måste dock erkänna att jag inte pysslat så mycket med raw, kanske är det där den stora skillnaden ligger. Först på...

Åh f*n..hehe... aja. Så nytt va det med dedikerat LSI chip (?).

Trots detta står jag (förhoppningsvis) fast vid mitt beslut om en A200 lagom till jul-skinkan.

CxProcess är 12 bit. Om då CxProcess II är 14 bit som KG skrev så kan man nog inte mer än gissa sig till skilnaden mellan CxProcess II och CxProcess III.

Men den gissningen överlämnar jag till andra att göra.

Vad är skillnaden mellan 8 och 10? http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/dimage/dimage-7_5/page01_5.html
Det är liknande skillnad mellan 12 och 14 samt mellan 14 och 18. Med andra ord så ger CxProcess III en liten men märkbar skilnad i bilderna.

Senast ändrad:
menar du att CX III är uppe i 18 bitar? det e ju mer än både A1 o A2... o alla dyra DSLR´r

Klart att det är större skillnad mellan 10 o 12 än mellan 12 o 14, nånstans blir skillnaden omärkbar...

Vist kan man bortförklara det på det sättet, att skilnaden är för liten och att man därför bör välja nått som är lite sämmre. ISO 64 vs ISO 50 är liten skillnad, men det är en skillnad och CxII eller CxIII har kanske lite skillnad mne det är en skillnad.

Jo, men är det nån skillnad då? alls? håller A200 18 eller 12 bitar? eller 14? o när ser man skillnaden? D7 hade 12 o A1 har 14, A2 gick tillbaka till 12... jag ser ingen skillnad varken på skärm eller utskrift på bilder från A1 resp D7... men man kanske måste plåta linsskyddet inifrån för att njuta av kvalitetsförbättringen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar