ANNONS
Annons

Svensk A200 eller utländsk A2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: A2'a

Magnus L skrev:
Hasse! Släpp kaffet, och KG lyssna upp!

Igår bästemde jag mig (tror jag).
Hittade info om att A200 kommer till USA i december, men ingen prisuppgift. Jämförde specarna på A2 och A200 och skillnaden i storlek handlar om millimeter - inte mer.

Å så räknade jag på vad en A2's skulle kosta. Fick ihop 909 dolars inklusive en Sigma blixt, och ett Sandisk Ultra II 512 MB. Frakten kostar ca 25 dollars. Och kollar man på en kurs på 7,40 så är det ca 6.900kr......

Här hemma i Svedala skulle samma uppsättnig landa strax över 10, närmare 11.
Känns som valet är rätt lätt, men gissa om jag kommer tänka på möjligheten att vinkla skärmen............

*släpper kaffekoppen i golvet*

Men då pratar du pris för privatimport via din kollegas besök i USA, högre upp i tråden va?

Enda vägen tillbaka till beslutsångestens vägskäl för mig, blir om Cx Processor III visar sig ge knappt synbar förbättring i bildkvalitet över A2'an. Då är man tillbaka mellan enbart tiltbar EVF eller tiltbar LCD.

Varför är det så svårt att ta ett beslut????

Appråpå (egen stavning) priser...jag räknar kallt med att A200 vid leverans ligger runt 6500 om man ringer ist för att bara lägga order i webshop, kanske lite under tom och sedan köpa ett SanDisk Ultra II 2 GB (~1800) = 8300 Skr. Iofs måste man ju ha en väska och ev ett extra batteri men det får bli framtida komplettering.

I samma sits...

Magnus, är i samma sits som du. Ska man köpa "safe" och gå på A2 eller "riska" och köpa A200? Sugen på den nya bildprocessorn som är samma som i nya Dynax 7D. Kan inte vara fel. Också sugen på svenska menyer i kameran. Men kommer man inte att sakna sökaren i A2...?

Kan du sakna nåt du inte haft? Men är verkligen hårdvaran, bildprocessorn, annorlunda i A200, är det inte bara en mjukvarufix? Det ska vara skillnad mellan 7-serien o A1 med, men jag kan bara skilja mina bilder åt med hjälp av EXIF-infon...

CxProcess III skall göra bilderna bättre genom att ta återge skuggor och highlights bättre.

A200 har även en ny sRGB pallte som är gjord för att återge hudfärg bättre och lämpar sig mycket bra för porträtt.

Den skall även ha en en avancerad LSI. Det här kan man läsa lite här och var när man läase om A200
-"The advanced LSI engine reduces power consumption and suppresses camera noise, while optimising colour reproduction with exceptional accuracy".

Rent tekniskt är A200 en nyare kamera än A2 och man har därför ränsat bort vissa brister. Att kalla kameran för lillebror till A2 är nog lite missvisande. Det är snarare så att det är den elaka tvillingen som både har brister och fördelar.

Av det jag har läst skulle jag som sagt välja en A200. Jag tror att den har fler fördelar än nackdelar.

>Tillägg, taget från beskrivning av D7<

Advanced LSI Image Processing Engine

A newly developed Advanced LSI image processing engine for the Maxxum 7D enables highspeed processing of large quantities of data and designed to improve image processing at highsensitivity settings ensuring reduced image noise while retaining high picture quality. This combination also helps ensure easy handling similar to the smooth-shooting rhythm associated
with 35mm film SLR cameras.

Konica Minolta’s CxProcess™ III
Consistently high picture quality is ensured by the 6.1-million-effective-pixel CCD, the unique CxProcess™ III image processing technology, and a combination of Konica Minolta’s expertise in photosensitive materials and exposure control technologies. Each is integrated here in the new Maxxum 7D to ensure superb picture quality and to help make the most of any attached AF lens. CxProcess™ III is an original, image processing technology designed to provide impressive and natural-looking images. CxProcess™ III, achieves these stunning, natural-looking images by integrating a broad range of photographic technologies gained from Konica Minolta’s long years of experience in this field. It ensures clear and crisp pictures, natural skin tones and packs in detail, ideal for shooting landscapes or macro subjects.

Senast ändrad:
He, he, låter som samma tekniska mumbo-jumbo som förklarar skillnaden mellan D7 o A1. I praktiken är synbarheten i bildkvalitet noll... Jag skulle i varje läge välja A2. Fast just nu känns det som att det är dags för en A3 runt hörnet...

Man kan ju alltid vänta på att nått nyare och bättre skall dyka upp, men då kan man ju få vänta hela livet. Mumbo jumbo? Knappast! En nu sRGB kan man inte birtförklara som bortförklaringar och en ny bild hantering kan ge ganska stor skillnad i bilder.

Jag förstår inte varför du försvarar A2 så fundamentalt och därför ratar A200 och påstår att den är sämmre.

Det finns absaolut ingeting som gör A200 sämmre eller bättre än A2 och det är upp till den som skall fotografera att bestämma hur han vill fotografera. Gillar man EVF och att man kan vippa upp den är A2 det givna valet, men gillar man att använda displayen är det absolut inget fel på A200.

Jag skulle välja A200 för displayen, ISO 50, mindre storlek/vikt samt för den nya bild behandlingen.

Men jag vill inte bara för det påstå att A2 skulle vara sämmre än A2, men där emot att det finns skillnader som kan tala till fördel för A200 i vissa fall.

Jag tror att A200 o A2 levererar identiska bilder... därför föredrar jag A2:ans sökare... så enkelt ere. Den är guld värd, i det här fallet 600:- eller nåt... Men som jag skrev förut så vill jag ha både och, dvs A200:s fräscha LCD och A2´s sökare... o så nåt mer, men det e ju för att jag sitter med en A1 redan.

Hade jag inte haft nån kamera hade jag inte väntat, då hade jag suttit i bilen på väg till närmaste A2-försäljare nu!

PS! hur stor är skillnaden mellan ISO 50 o ISO 64!? är det nåt att hänga upp ett beslut på?

HDFS) (KGS skrev:
Jag tror att A200 o A2 levererar identiska bilder... därför föredrar jag A2:ans sökare... så enkelt ere. Den är guld värd, i det här fallet 600:- eller nåt... Men som jag skrev förut så vill jag ha både och, dvs A200:s fräscha LCD och A2´s sökare... o så nåt mer, men det e ju för att jag sitter med en A1 redan.

Hade jag inte haft nån kamera hade jag inte väntat, då hade jag suttit i bilen på väg till närmaste A2-försäljare nu!

PS! hur stor är skillnaden mellan ISO 50 o ISO 64!? är det nåt att hänga upp ett beslut på?

Jag måste sluta läsa den här tråden om jag ska kunna bestämma mig för ett köp (just nu ny svensksåld A200)!

Aja...är det någon som har sprunit på ett och samma motiv tagna med Dynax 7D och A2 för att kunna säga att det faktiskt finns skillnad i bild (om dessa kamerar nu går att ställa sida vid sida för en sådan jämnförelse baserat på att det skiljer i bildprocessorn?)

Vidare anges det att den nya bildprocessorn är strömsnålare (även kombinerat med det nya bättre batteriet) !?

Just denna mening på Steves Digigcam har jag fastnat för;

"The advanced LSI engine reduces power consumption and suppresses camera noise, while optimizing color reproduction with exceptional accuracy. Konica Minolta’s CxProcess III image-processing technology helps reproduce shadows and highlights with outstanding accuracy, so images look natural and true-to-life. The new DiMAGE A200 also introduces a new sRGB color mode (Portrait sRGB) that brings out beautiful skin tones in portraits."

Läs hela (lång sida med pressrelease, "backgrounder" och specifikationer) på;

http://www.steves-digicams.com/pr/minolta_09152004_a200_pr.html

Som sagt, i samma sits...

Är precis i samma läge som du. Står och väger mellan A2 och A200 samt ettt par "dark horses" som exempelvis Panasonic DMC-FZ20 för sitt grymma Leica objektiv men även Pentax nya IstDS. Att det ska vara så svårt att göra av med pengar...

Att en D7D med rejält större sensor ska överträffa A2 i bildkvalitet borde väl vara ställt utom rimligt tvivel. Gör den inte det kan Minolta gräva ner sej... men risken för det är noll. Däremot har det föga att göra med mumbojumbo om CX-processer hit o dit.

Dessutom är väl CX-processen inte hårdvarubunden, det är väl i kamerans mjukvara den sker så antingen borde man kunna uppgradera firmware i A2 eller så borde man kunna fixa det i mjukvara i datorn, åtminstone om man plåtar raw...

Hade D7D haft en superskarp EVF hade jag stått först på listor över hela världen o snart kunnat lämna besked. Men nu får den passera...

HDFS) (KGS skrev:
Att en D7D med rejält större sensor ska överträffa A2 i bildkvalitet borde väl vara ställt utom rimligt tvivel. Gör den inte det kan Minolta gräva ner sej... men risken för det är noll. Däremot har det föga att göra med mumbojumbo om CX-processer hit o dit.

Dessutom är väl CX-processen inte hårdvarubunden, det är väl i kamerans mjukvara den sker så antingen borde man kunna uppgradera firmware i A2 eller så borde man kunna fixa det i mjukvara i datorn, åtminstone om man plåtar raw...

Hade D7D haft en superskarp EVF hade jag stått först på listor över hela världen o snart kunnat lämna besked. Men nu får den passera...

Läraren har läxat upp eleven...

Tänkte väl att det inte var så lätt med bara bildprocessor vs bildprocessor...?

Fast så skriver du "väl" på flera ställen? Vem blir uppläxad i slutet? :)

Någon kommentar till mina tidigare nämnda "dark horses"? Nu mest sugen på en A200 men Panasonicens Leica objektiv med 12 x zoom lockar lite. Detta mest eftersom den statarkamera jag nu innehar saknar möjlighet att komma riktigt nära motivet. Pentax nya Ist DS lockar lite också även om vi ännu inte vet så mycket om den.

Warhol skrev:
Någon kommentar till mina tidigare nämnda "dark horses"? Nu mest sugen på en A200 men Panasonicens Leica objektiv med 12 x zoom lockar lite. Detta mest eftersom den statarkamera jag nu innehar saknar möjlighet att komma riktigt nära motivet. Pentax nya Ist DS lockar lite också även om vi ännu inte vet så mycket om den.

För mig var det vidvinkel med start vid 28 som avgjorde valet mot andra "långzommarna" som i vanliga fall börjar runt 36/38.

Sen har jag fått för mig att Pannan tar minst 5 sek på sig att starta... (?) Då har min dotter till yrväder (eller snabbfotade son) redan lämnat både rum och tilltänkta spontan-foto.

När det gäller A2 så får man dubbla och tvetydiga budskap när det gäller bildkvalitet. En del tester och användare lovordar den, andra är inte riktigt så nöjda (to say the least). Tyder detta på skakig produktion och att exemplarens kvalitet varierar kraftigt?

Ännu en fråga från den lärande amatören;

har A2:an FDM (Flex Digital Magnifier)?

A200 har ju denna funktion som kanske gör A2:ans högupplösta EVF överflödig (aj aj...sticker ut hakan).

FDM gör att när man använder manuell fokus så förstoras bilden i både lcd och evf för att på så vis enkelt kunna bestämma om motiv är i fokus eller ej.

Detta är min personliga och ej vetenskapliga tolkning av FDM funktionen....

Jag skriver "väl" när jag inte är 100% säker, än har inte så många bilder från D7D läckt ut, men de bilder som finns visar på riktigt goda brusegenskaper vid höga ISO. Kanske är det svårt att skilja en ISO 64 bild åt med likvärdig optik...

Tror ö h t att det är svårt att skilja bilder från olika hyggligt bra kameror i normala format, säg upp till 20x30 cm

Jorå A2 kan också förstora sökarbilden. Det i kombination med nästan en miljon bildpunkter borgar för en mycket bra sökarbild... men visst är det till nytta i en A200 också, precis som i min A1.

EDIT: ni som e i valet o kvalet, gör er själva tjänsten att titta i A2´s sökare! Köper ni sen en A1 eller A200 så blir jag mäkta överraskad...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar