Annons

Svensk A200 eller utländsk A2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Men jag vet att jag har åsikter som kan sticka sig mot vad A2 ägare tycker men jag tänker åter inte ljuga och ge falska fördelar till någon kamera bara för att det är poppulärt.

Hoppsan, där var det nära att man trillat dit. Men jag är ju ingen ägare till en A2 så jag klarar mig! Puh!

För övrigt måste det vara väldigt udda vinklar Nekomy använder som inte skulle klaras med vinklingsbar sökare. Och jag undrar hur man ställer skärpan i dessa underliga vinklar med en grov display som sökare i stället för en tätpixlad elektronisk sökare.

-Säger Michael som hoppas bli A2-ägare en vacker dag-
 
Japp. Jag brukar ibland stå med raka armar över huvudet och fotografera, då kam man vinkla displayen uppåt. Jo ni hörde rätt, uppät. saden håller man kameran upp och ner så kan man se vad man siktar på :)

Grodperspektiv är kul, men inte när det är blött gräs, brännässlor eller myror på marken och då är displayen bra.

Jag har även fotograferat från en bil i fart i hjulhöjd och då ville jag inte stoppa ut hela huvudet och jag hade önskat att jag kunde vrida skärmen lite till. Var tvungen att ta bilder på högkant för att ha kontroll.

Tja, det var denna vecka.
 
Suck - KG

KG, KG, KG.......
Vaför gör du såhär mot mig????? *sliter-i-håret-som-mattadoren-i-Ferdinand-på-julafton*

Jag trodde ju att jag hade bestämmt mig. Nu ska jag försöka rannsaka mig själv och mina värderingar för att se vad jag tycker är till fördel för respektive kamera (OBS - detta är inte de faktiska skillnaderna utan vad jag TYCKER)

A200:
- en är ny (det kan mycket under ett år)
- mindre & lättare
- ISO 50
- processorn (tror jag i alla fall)
- upplösningen på film
- displayen

A2:
- eeeh, hmmmm.det är den där sökaren da -upplösningen 922000 mot 235000 VDTANDKG*
- tiltbar sökare VDTANDKG
- ljuset (i sökaren så klart) VDTANDKG

*VDTANDKG = Var du tvungen att nämna det KG!? *ler*

Annars så är det batterigreppet(som jag inte behöver), möjlighet att styra trådlösa blixtar(jag har inte någon blixt - ännu). Jag hittade att A200 även den hade 8x förstoring i sökeran - men fortfarande bara 235 tusen pixlar.......

Usch! Jag brukar ha svårt att välja Pizza. Nu har jag bara 2 val - och det är verkligen inte enklare. Jag hoppas ändå att få se en prislapp från andra sidan atlanten inom kort, så blir det kanske lättare att fatta beslut.
Tills dess så fortsätter jag at ligga vaken.......
 
Nu skall man aldrig lite på tillverkarens reklam, men här kan man se A200 lite närmre. För A1/A2 har knappar mm relativt bra placerade och designen på A200 gör att den inte har samma placering på knapparna.

Ett tips är att skaffa manualen för båda dessa kameror och lite närmre gå igenom de funktioner som finns och hur man kommer åt dem. För det är inget lätt val och man måste ganska noga tänka igenom vad man vill fotografera mm. Ett tips kan vara och se vilka temperaturer tillverkaren rekomenderar om man funderar på att fotografera utomhus under vinterhalvåret. Om den inte klarar så låg temperatur så måste man vara mycket noga med att ha en bra kameraväska med sig.
 
Alla tillverkare brukar uppge 0-40 grader C som arbetstemperatur, men alla vet att de funkar bra neråt -20 -30 grader... -20 är max vad jag hittat åt Aette hittills, och Dimage 7 drabbades väl av ungefär samma.

Min senaste Olympus hade jag ute i -30 o det funkade hur bra som helst även om den käkade batterier på ett sätt som inte ens D7:an kom i närheten av *s*.

Imageprocess Cx III eller vad de kallar det är mjukvara i kameran. A1 har Cx II o skulle vara mycket bättre än D7-serien. Nån som kan se nån skillnad?? CCD är säkert samma som i A2 och det största plusset med A2 är sökaren. 8 megapixel kan jag klara mej utan ett tag till. Största fördelen med A200 är LCD-skärmens rörlighet, no doubt! Sen är det bara att värdera...

Vad gäller Minolta o garantier har jag en gång fått beskedet att de struntar i var kameran är köpt. Inom garantitiden reparerar de. Jag behövde inte ens visa kvitto på min kamera när jag reparerade den (Dimage 7:an) men det är nåt år sen nu så det kan ha ändrat sej... Den gången var min kamera över ett år men under två o det berättade jag. Garantin gällde...

Edit: jag röstar på A2, den ger mest för pengarna!

ISO 100 - 50 är väl ett steg liksom ISO 200-100 men ISO 64-50 kan inte skilja så mycket, eller har jag missförstått skalan??

KG i minus 30...
 

Bilagor

  • kgminus30.jpg
    kgminus30.jpg
    38.5 KB · Visningar: 265
Senast ändrad:
(Magnus - tack för svaret ang USA import. Jag förstår att det är problem att få en kollega att agera privat-importör. Men den som inte frågar får inga svar...)

Ojojoj....

tiltbar EVF mot vridbar LCD? ... tiltbar EVF mot vridbar LCD? eh... tiltbar EVF mot vridbar LCD?

VAD ska man välja. Resterande funktioner för film eller 60 g vikt och olika system för extern blixt spelar ingen roll för mig, tror jag iaf. ISO tal 50 vs 64 känns inte heller som den avgörande faktorn för mig.

Det ska bli intressant att se hur pass ljuskänslig LCD skärmen är på A200 för direkt soljus.

EN FRÅGA

Det pratas om att det är svårt att ställa skärpedjup utan den förträfflige EVFen på A2:an - men är kameran (oavsett A2 eller A200) så "dålig" på att göra detta själv med auto eller är detta en funktion man (=den mer erfarne och avancerade fotografen) använder för att just ÖKA/minska skärpedjupet manuellt vid exponering, för att på så vis ha full koll på läget efter eget tycke och smak??
Amatören har frågat....
 
Vapo skrev:
är kameran (oavsett A2 eller A200) så "dålig" på att göra detta själv med auto

Närå, autofokus funkar bra, men vid extrema närbilder kan det vara bra att finlira lite manuellt och är ljuset dåligt kan autofokusen ha lite svårt att hitta... På A1/A2 har du en flexfokuspunkt som du kan ratta omkring o välja exakt var du vill att skärpan ska hamna, kolla om du har en sån på A200 också. Det skulle förvåna mej om den inte fanns.
 
Vapo skrev:
tiltbar EVF mot vridbar LCD? ... tiltbar EVF mot vridbar LCD? eh... tiltbar EVF mot vridbar LCD?

Precis detta jag tänker på. För det är ju samma delar som tar bilden. Visst skiljer det lite i sökare/skärm, men jag tror att jag har ett större problem ett steg längre bak - jag själv. Jag har en Milolta Dynax 5 (systemkamera) och den är jag jätte-nöjd med. Jag skulle helt klart klara mig med en Z3, men jag har bestämmt mig för att kliva upp ett steg pga vidvinkeln och en kamera i metall.

Nu kommer jag vänta i ett par veckor och se om det dyker up nån prilapp på A200 i USA. Annars kommer det troligen bli en A2 och en blixt. Har hittat ett ställe som tar lite drygt 800$ för A2'an och en Sigma EF-500DG. Det som tillkommer är en stor flaska uppskattning till mig kollega.
 
HDFS) (KGS skrev:
Närå, autofokus funkar bra, men vid extrema närbilder kan det vara bra att finlira lite manuellt och är ljuset dåligt kan autofokusen ha lite svårt att hitta... På A1/A2 har du en flexfokuspunkt som du kan ratta omkring o välja exakt var du vill att skärpan ska hamna, kolla om du har en sån på A200 också. Det skulle förvåna mej om den inte fanns.

okidoki...jag som amatör uppfattar detta som att vid makro kan/är A2:ans höga upplösning i EVF en klar fördel jämte LCD display.

För mig där motiven till största del består av familjen och händelser runt kring denna, kommer användandet av makro initialt iaf, vara minimalt.

Ytterligare ett steg närmare A200 i valet och kvalet....
 
Magnus L skrev:
Precis detta jag tänker på. För det är ju samma delar som tar bilden. Visst skiljer det lite i sökare/skärm, men jag tror att jag har ett större problem ett steg längre bak - jag själv. Jag har en Milolta Dynax 5 (systemkamera) och den är jag jätte-nöjd med. Jag skulle helt klart klara mig med en Z3, men jag har bestämmt mig för att kliva upp ett steg pga vidvinkeln och en kamera i metall.

Precis...hade Z3:an begåvats med 28-200 objektivet som A-familjen har, hade jag redan genomfört köpet av en sådan liten goding - kanske 5 Mpix hade varit en total dröm-dräpare om den legat kvar i dagens prisklass runt 4500.

Oturligt nog lanseras A200 lite sent (?). En arbetskamrat kom precis hem från en USA tripp med en Canon EOS 20D i bagaget...lite utanför min prisklass bara annars hade han gärna köpt två sådana....eller kanske tagit med en A200 till mig om den funnits för leverans.
 
Re: Suck - KG

Magnus L skrev:
- eeeh, hmmmm.det är den där sökaren da -upplösningen 922000 mot 235000 VDTANDKG*

Jag bytte nyligen min Z1 mot en A2. Med Z1:ans 133.000 pixlars upplösning i sökaren var det lönlöst att försöka sig på manuell fokus. Med A2 blir det plötsligt möjligt att ta de där spindelvävsbilderna alla är så trötta på. :)

Ärligt talat fungerar det så bra med A2:ns EVF att jag faktiskt föredrar elektronisk sökare framför en "riktig".
 
Re: Re: Re: Suck - KG

Karlsson skrev:
Nu ligger du bra till hos KG.

När du väl säger det så inser jag att jag låter som ett 1 år gammalt eko av hans åsikter i det mesta. Gillar killen vampyrfilmer så är vi förmodligen släkt. :)
 
T o m med A1´s sökare så föredrar jag EVF, men känslan att se in i A2´s klara sökare var ett lyft. HMK blev så skarp o fin. Han är fortfarande den enda människa jag fotat med A2 *s*.

Folk som tror att nåt annat än EVF är framtiden har inte tittat i en A2:a.

Sökarbilden är A2´s absolut största fördel vs A1 och är ensam värd prisskillnaden mellan både A200 och A1. Jag hoppas A3 får den sökaren (eller ännu bättre) kombinerad med A200´s rörliga skärm o gärna 12 megapixel, fullstor sensor och 12-800 mm optik...

/kg, som nu ska kolla Dracula 2001
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag hoppas A3 får den sökaren (eller ännu bättre) kombinerad med A200´s rörliga skärm o gärna 12 megapixel, fullstor sensor och 12-800 mm optik...

En sådan låter smaskig och ett tillägg skulle väl vara 10 bps i RAW...men vågar man gissa att priset på en sådan skapelse skulle få en EOS 1Ds Mark II att verka extremt billig?

*mmm morgon-kaffe*
 
ja precis o 20 fps i halva upplösningen ;-)
Pris? nä, jag föreställer mej härligheten för 3.995:- inkl ett par trevliga gluggar... ooops... nu vaknade jag... kaffe...
 
Andra koppen kaffe för dagen...eller är det tredje?

Laddade ner A200_flyer_UK och ögnade igenom den...mumma va den e fin! Tyckte den såg så liten ut!?

Sen kom jobbarkompisen och visade sin nya EOS D20... *gråter* ...fast av glädje. Mycket trevlig kamera men liiite utanför min budget.

Nu är allt avhängt att få huset sålt (flyttar in i nytt 1 december). Troligtvis, om allt går som det ska, blir A200:an min egna lilla julklapp till mig själv.
 
A2'a

Hasse! Släpp kaffet, och KG lyssna upp!

Igår bästemde jag mig (tror jag).
Hittade info om att A200 kommer till USA i december, men ingen prisuppgift. Jämförde specarna på A2 och A200 och skillnaden i storlek handlar om millimeter - inte mer.

Å så räknade jag på vad en A2's skulle kosta. Fick ihop 909 dolars inklusive en Sigma blixt, och ett Sandisk Ultra II 512 MB. Frakten kostar ca 25 dollars. Och kollar man på en kurs på 7,40 så är det ca 6.900kr......

Här hemma i Svedala skulle samma uppsättnig landa strax över 10, närmare 11.
Känns som valet är rätt lätt, men gissa om jag kommer tänka på möjligheten att vinkla skärmen............
 
Jag tror inte du kommer ångra dej. Du KAN vinkla skärmen på A2 också, men inte lika fritt som på A200. När du en gång har tittat i sökaren på A2 är du fast i EVF-träsket forever o du kommer aldrig att nöja dej med nuvarande DSLR kameror. Inte ens en MK II skulle locka mej att byta min A1, eller kanske då... lite...

Brusfria bilder på ISO 800 o uppåt är nåt att sukta efter. Men nåt ska de väl få när de avstår från allt annat ;-)

/kg, som duckar snabbt

PS! vilken sigmablixt är det som fungerar på A2? nyfiken...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.