Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svensk A200 eller utländsk A2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag läst hela den här trådem också. Med intresse.
Först och främst tycker jag att Magnus ska välja en A2a. Och jag äger varken A1, A2 eller A200. Dock funderar jag på en A2.

Det finns bara en sak kvar att tänka på. Ska du köpa den från USA. BESTÄLL INTE VIA POSTORDER! Det tillkommer minst 25% av priset vid transporten in i Sverige. Eventuellt ännu mer men jag tror digitalkameror inte tullavgiftsbelagda.Se till att låta din kollega köpa kameran och sen ta med sig den hem som en present så slipper du svenska momsen.
 
NIx

Tack för tipset Johan. Mycket lutar, eller rättare sagt lutade åt A2'an, men jag har bestämmt mig för en A200. Har klurat länge och försökt se på vilket sätt jag fotar, och många gånger är det inträngt i ett hörn, där jag har försökt ta en bild utan att se hur den blir. Med en A200 kan jag vrida skärmen och lyckas bättre. Och sen är det faktist video-funktionen som väger tungt. MEn jag kommer troligen ligga vaken många gånger med min A200 i handen och fråga mig själv om detta var rätt........

Har en annan kollega som har bytt tränst och kommer vara i USA med ca 5-6 veckors mellanrum - och han har lovat att köpa med sig "presenter" när det behövs.
 
Jag tror inte du får nån anledning att ångra dej om det är just de funktionerna du prioriterar. Bilderna kommer att bli likvärdiga. Sen är det, som Jim mfl har skrivit, ditt sätt att använda kameran som avgör. Krama din A200 du o var nöjd när du får den.
 
Jag känner igen mig Magnus. Jämför funktioner, siffror och detaljer in absurdum tills jag tillslut inte kan tänka på något annat. Närgränser och pixlar snurrar i huvet så jag har svårt att somna och sen drömmer jag om upplösning och vitbalans, när jag vaknar startar jag datorn och läser kvällen test-rescension en gång till för att se om jag har missat någon viktig siffra, typ den extra millisekund det tar för kameran att skriva JPEG till 40x CF kort tagen i ISO 800.
Men i själva verket är det ju så att det är fotografiet och fotograferandet som räknas.
Så glöm nu inte att, när du får din kamera (oavsett modell eftersom det är irrelevant), gå ut och fota med den! :)
 
Du får betala svensk moms ovanpå priset+ frakt när du köper från USA så en 6300-6400 kostar den då och då har du ingen vettig garanti.

www.prisjakt.se kan du idag köpa A2 för 6800 kr. Det är värt att betala så mycket mer för att allt hamnar i Sverige.
 
Ett par frågor om A200 tillbehör;

för att utnyttja kameran fullt ut vid filmning eller sekvenstagning - vad tror Ni behovet av hastighet på minneskort är?

Räcker det med ett "vanligt" eller ska man satsa på ett höghastighets Sandisk Ultra II / Lexar WA 80x? Mitt sikte är inställt på ett 2GB kort.

Vidare såg jag att extra batteri nu är prissatt hos Cyberphoto. Köpa ett sånt eller vänta på piratbatteri för en bråkdel av priset? Eller är piratbatterier i normala fallet bara sk*t?

Väska? Förslag på bra väska för enbart kamera/extra batteri (inte för att jag tror att batteriet tar nämnvärd plats) samt plats för motljusskyddet
- eller väska för kamera (samt extra batteri) och plats extern blixt (3600) samt motljusskydd

Vidare fundera jag på ett tripod stativ för max 1000-lappen - här är jag helt lost in space vad det gäller kulled eller panoramahuven.....
Alla tips är mer än välkomna!

Till sist - minneskortläsare eller inte? Vad vinner man på att använda kortläsare? Kameran kommer vara den enda produkt jag använder med minneskort.

Hej hopp.
 
Man behöver inte köpa allt i fackhandeln

Jag har köpt väskan på Teknikmagasinet den heter
Lotus och kostade 199 kr.
Den är ordentligt stoppad och med flyttbart fack.
Jag får rum med A2:an + 2500(d) blixten + 4 extra 1,5V batterier + extra minne och det lilla trebenta böjliga stödet i väskan m.m.

Batterier till blixten köper du t.ex. på Jula.
4 st Konnoc "professionella" 2300 mAh för 99 kr.
Du bör ha en bra laddare och jag kan rekommendera Kingcell Charger Q105 som ger perfekt och full laddning av dessa batterier på 9 timmar. Den finns också på Jula. Ju fler mAh som batterierna är på ju snabbare kommer blixten tillbaks och ju fler bilder kan du ta.
 
Jag tror inte att hastigheten på kortet har någon betydelse. Ganska säker på att längden på filmsekvenserna och antalet fps är begränsade av kamerans interna buffert.

Batterier tror jag det finns sjyssta billiga på Zebra Media(länk till höger)

Stativ: Rekommenderar Velbon CX-660 eller CX-440. Har provat CX-660 fast med videohuvud (samma nederdel) och det är väldigt stadigt för 675 spänn!! CX-440 är samma fast lite mindre och billigare (och därmet kanske något ostadigare). Men CX-660 är ett rejält stativ. Tror det blir 163 högt. Finns på cyberphoto och scandinavian photo.

Jag har en kortläsare jag fick med en tidning för 27kr. Jag tycker det är skönt att kunna ta kortet ur kameran o stoppa in det i datorn direkt istället för att hålla på o fippla med sladdar o kontakter. Speciellt om man har trångt på skrivbordet så man måste sitta med kameran i knät eller på golvet.
 
Jag har genom åren köpt begagnade fotoprylar och kameror hos Foto-Service AB Storgatan 11 i Huvudsta,Solna tel 08 822383.

Sist prutade jag till mig ett jättebra bagagnat stativ för 100kr. Dom har ett antal begagnade av olika sorter i lager.

Om du nu bestämt dig för A2:an tycker jag du skall dubbelklicka på länken här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=12446

och kolla prisläget

Just nu kostar A2:an cirka 6800 kr som bäst.
Synd att Cyberphoto vill ha cirka 500 kr mer, dom är jättejusta att ha och göra med.
 
på Pricerunner hittade jag A2an för 8500 från technikdirekt.de.

ja cyberphoto är sjyssta! fick en chokladbit med mitt batteripack jag fick därifrån idag :)
 
Jaha - spenderade två timmar i söndags på mässan med en kompis som ägern en Canon 20D.

Måste tyvärr säga att efter kläm-och-känn i Canons monter och på min kära A200 finns det en stor risk att min framtida digitala kamera heter Canon EOS 300D eller om budget hittas 20D.

Så mycket längtan efter A200an övergick snabbt i en sorts avsmak. Kan inte riktigt sätta fingret på vad, men den kändes inte rätt.

Så det blir till att kila över till "Teknikfrågor per tillverkare > Canon Digital" samt dpreview, Steves Digicam och Luminous Landscape siterna samt testa polarens 20D vid tillfällen.

Det som verkade som ett solklart köp, har nu fört mig tillbaka till start i ekorrhjulet....

Canon here I come! ...kanske?
 
He he glöm inte Nikon D70... begagnade 10D... Pentax *ist nya... Minoltas D7D... det där blir ett lätt val... buss på! Du kommer att få fina bilder av solnedgång i midsommar... nåt år...
 
Canon 300 kostar 8063 mot A2 6800 på Prisjakt idag. Jag kommer själv från Canonsidan men jag tycker A2 är bättre kamera men har sämre programvaror runt omkring. Allt är en smaksak som tur är.
Du kan få en C300 på Prisjakts beg.marknad idag för 7000. Alltid bra att slippa betala intialsjunket. Då är det lättare att byta framöver.
Lycka till.
 
:D

Ja... målet är iaf att kunna fotografera julafton (i år 2004) samt nyårsafton och frugans födelsadag i början av januari nästa år. Så nog måste jag bestämma mig ganska snart - en baggis!
 
Storleken har betydelse

Hasse.
Jag säger det som så många har sagt förut: Storleken har betydelse!
A200 är klart mindre än vad man tror att den är. känns nästan lite föööör liten för att man ska kunna tro att den är kompetent. För plockar men upp en EOS 300D i handen kännd det direkt att man håller i nåt rejält - för att inte tala om känslan i D7D......
Men detta är lite som att köpa bil. Man kollar på en gammal Volvo 850 för 60.000 kr. Sen hittar men en med finare färg för bara 65, och en med de snygga fälgarna för 70, och en som gått mycket midre för 80, och så en av senaste årsmodell för 90. Men för 90 kan jag få en V70, och den med snygga fägen gick bara på 105, och så går det att hitta en med turbo för ...... 150, fast den är ju lite tystare i nya modellen och jag har ju huttat en för 180.
Helt plötsligt är man uppe i 3 gånger de belopp man var inne på från början.

Detta är orsaken till att jag ska ha en A200. För där är det stopp. Jan kan inte köpa till en massa objektiv, eller sånt. Utan, den är komplett från början. Som sagt har jag en Minolta Dynax 5, systemkamera. Och jag har inte köpt till en enda sak till den - och jag är jätte-nöjd.
Så en A200 fyller alla mina behov, och jag gillar nog att den är så liten som den faktiskt är. Men kan samtidigt hålla med om att en 300D är mer kamera. Men håll hårt i plånboken - för det drar iväg fort.

Min A200 är föresten beställd, och preliminärt leveransbesked är den 25:e.
 
Killen i Minoltas monter på mässan i Sollentuna talade om en ny firmware till A200 som skulle ge mindre brus vid högre ISO... fan tro´t, men det var vad han sa... En sån vill jag ha till min A1 också...
 
Re: Storleken har betydelse

Magnus L skrev:
Hasse.
Jag säger det som så många har sagt förut: Storleken har betydelse!
A200 är klart mindre än vad man tror att den är. känns nästan lite föööör liten för att man ska kunna tro att den är kompetent. För plockar men upp en EOS 300D i handen kännd det direkt att man håller i nåt rejält - för att inte tala om känslan i D7D......
Men detta är lite som att köpa bil. Man kollar på en gammal Volvo 850 för 60.000 kr. Sen hittar men en med finare färg för bara 65, och en med de snygga fälgarna för 70, och en som gått mycket midre för 80, och så en av senaste årsmodell för 90. Men för 90 kan jag få en V70, och den med snygga fägen gick bara på 105, och så går det att hitta en med turbo för ...... 150, fast den är ju lite tystare i nya modellen och jag har ju huttat en för 180.
Helt plötsligt är man uppe i 3 gånger de belopp man var inne på från början.

Detta är orsaken till att jag ska ha en A200. För där är det stopp. Jan kan inte köpa till en massa objektiv, eller sånt. Utan, den är komplett från början. Som sagt har jag en Minolta Dynax 5, systemkamera. Och jag har inte köpt till en enda sak till den - och jag är jätte-nöjd.
Så en A200 fyller alla mina behov, och jag gillar nog att den är så liten som den faktiskt är. Men kan samtidigt hålla med om att en 300D är mer kamera. Men håll hårt i plånboken - för det drar iväg fort.

Min A200 är föresten beställd, och preliminärt leveransbesked är den 25:e.

Det var samma för mig med pris/prestanda. Nu har jag dock stuvat runt lite i budgeten (har precis sålt hus med..eh..fin vinst) och i nyinvesteringar av hemelektronik fanns det plats för massa hemmabio saker som nu får stryka på foten.

Faktum är ju att vi med två barn (och en till på väg) inte kommer att kunna avnjuta flera filmer i veckan i storbildsformat med dånande ljud - utan det som vi anser mest nyttigt ett par år framåt är just att kunna fota familjen och alla händelser kring detta.

Så när jag stog där med A200 kontra 300D/20D började planer smidas på en ultimat kameralösning som håller iaf upp till 10 år.

Jag måste iofs säga så här när jag fått smälta intrycken att det som gjorde störst intryck på att gå upp ett par steg, är 20D:ans sekvenstagning på upp till 23 bilder i rad (JPEG) (A200 och 300D är likvärdiga med ungefär 2,5 bps med max 4-5 i rad).
För mig känns det väldigt lockande att nästan veta att en serie av x händelse kommer generera minst en eller ett par bra bilder.
För mig är det viktigt att kunna fånga just det där ögonblicket - det är svårt att regisera barn att göra om den där saken, man får ju bara ett tillfälle innan det känns konstlat och tillgjort.

Men men - om A200an finns för leverans i slutet av november ska jag nog ta en titt i butik för att i lugn och ro kunna avskriva den helt eller ej, om det nu blir DSLR vägen för mig och min familj.

Lite som KG säger - om man ältar sig i sin beslutsångest kommer det inte bli många foton tagna...och jag måste ha en lösning klar till iaf en vecka innan julafton.
 
Jag har samma problem!
Fast mitt står mellan A2 och Nikon D70. Jag är seriös med min fotoframtid och D70 känns som "den rätta" kameran men min budget är väldigt begränsad och jag kan spara mycket på att köpa en allt-i-ett lösning som A2an där det inte finns lösta objektiv att fundera på. Macrofunktionen och närgränserna på A2an lockar mig starkt också. Men ska jag fota bilder kommersiellt så känns det löjligt att hala fram en minikamera som säger piip när man tar bilden.
Har dock en analog Nikon systemkamera som jag använder ganska mycket och kommer använda parallellt med digitalt. Dock är objektivet inte någon höjdare så objektivet medföljande D70-kitet (DX 18-70 ED) känns lockande att kunna använda med min analoga.
Lurigt!
En sak som väger tungt är kamerakänslan, magkänslan. Det kan tom vara helt avgörande. Var på Sollentunamässan i helgen och klämde på D70 och A2 samtidigt. Valet var solklart D70.
 
A2 behöver inte säga ett pip när du tar en bild... eller så kan den låta som en gammal mekanisk slutare om du vill det. Men just att den är knäpptyst är en av de tunga fördelarna.

Hänger du på vertikal/batterigreppet så får du en rejäl kamera att hålla i. När du travar omkring i 36 gradig värme i kroatien uppskattar du möjligheten att ta bort batterigreppet o ha en liten smidig kamera till hands...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.