Annons

Svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)
andreascarnesten skrev:
en bra photoshop ordlista kan vara bra att om man lätt vill se vad de svensk kommandona heter på engelska...
http://photoshoptips.devello.se/default.asp?Mapp=Phtips&Sida=Ordlista

Tackar! Nu kan jag kanske undvika fler genanta frågor. Iofs. fanns inte desaturate/tunna ut i listan. 'Saturation' var angett som 'mättnad'. 'Mätta' går ju att säga, som verb, men motsatsen går inte så enkelt att konstruera; 'av-/ut-/från-/o-/de-mätta?
Kan man faktiskt säga: 'tunna ut mättnad(en)'?
Borde det inte vara 'minska mättnad(en)?
Petitess, men den fick mig förvirrad...
/Gitte

I "Allt om DIGITALFOTO" nr 12 finns "14 sidor med tips och tricks" om hur man kan förvandlar färg till svartvitt, utskrifter mm. Den har gett mig nya möjligheter att få bättre kvalité på mina svartvita bilder, även om jag inte riktigt förstår precis vad och varför jag gör ännu.

Den svenska översättningen till PS CS ska ligga i en fil som heter TW1048.dat.

Har inte kunna undersöka den eftersom jag inte har den svenska versionen, men eftersom det är en dat-fil bör den vara läsbar med enkla ordbehandlare...vore kul att redigera.

Ett annat litet tips, har iofs. inte bara med svart-vita bilder å göra med utan bör används till färg oxå när ändringar av det här slaget ska göras i en bild.

Innan ni börjar att ändra nivåer etc etc så ändra om bilden till 16-bitars färgnivåer så har ni flera nivåer att leka med, senare när ni är klara för att spara bilden ändrar ni tillbaka till 8-bitars nivåer.

om man kör RAW så är det smidigt att göra om bilden till svartvitt redan vid konverteringen RAW -> TIF. i Camera RAW i PS CS har man ju möjligheten att bygga egna grundinställningar som man sedan applicerar på RAW-bilderna, t ex en variant för hårt kopierade svartvita bilder och en variant för mjukare, gråare bilder.

när man varit ute och fotat och tagit in alla bilderna i datorn kan man sedan applicera en sådan inställning på alla bilderna i denna serie i förhansgranskningsläget och får då en känsla som liknar den man har när man valt filmtyp för ett visst fototillfälle med analog utrustning.

Själv använder jag en plugin till Photoshop som heter OptikVerv Labs. Tycker den är rätt bra. MAn kan bland annat lägga på röd- ch grönfilter... Är det nån annan som använder den som tycker den är bra eller dålig?

Den är gratis iaf...

Nej Fredrik, jag har inte provat OptikVerv Labs, men det skulle vara kul att pröva den.
Har du en länk där man kan ladda ner den??

Om du fotograferar råfiler och har Photoshop CS kan du också göra svartvita bilder i den inbyggda råkonvertereraren. Vill du veta hur det går till kan du kolla in Russell Browns hemsida. http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

Klicka på länken till Photo Styler, så får du se en film om hur det går till.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar