Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

masOzi

Medlem
Jag letar efter ett tillbehör (filter…) eller en kamera som kan göra svartvita bilder med hög kontrast. Jag har provat på min kamera med svartvitt och hög kontrast men det blir inte som jag vill. Jag vet att vissa Olympus kameror har en artfilter som hör att bilderna blir svartvita med hög kontrast som jag gillar det. Men innan jag lägger pengar på det ville jag kolla om det fanns några andra möjligheter i form av en annan kamera eller ett filter.
 
Skaffa Lightroom eller motsvarande bildbehandlingsprogram!
Då kan du skapa den effekten med vilken kamera du vill, och du får mycket bättre kontroll.
 
tack men jag letar efter något som man kan använda direkt med/på kameran

Ett filter som tar bort färg...
Jag undrar om det överhuvudtaget existerar. ( Experterna får rätta mig om jag har fel )
Mig veterligt så får man sätta kameran på monokromt och sätta på ett rödfilter.
Något man kan göra i Photoshop, Lightroom med mycket bättre styrning av kontrast och mättnad.

Själv tycker jag att det blir bäst om man fotar i färg som vanligt och gör det monokromt i datorn.
Man kan få det exakt som man vill ha det då, enligt min mening...
 
En kamera sparar bara det som fysiskt finns på sin sensor.
Att du vill skruva är inte kameran byggd för.
Det går väl att tweaka resultatet lite med Jpeg men då har du begränsat din kvalité redan när du tar bilden.
Så jag håller med de andra, skaffa ett katalogiseringsprogram som kan bildbehandla flera bilder åt gången.
Hur de andra gör vet jag inte men Lightroom ändrar inte originalet utan visar bara den förändring du har besstämt och sedan exporterar du bilden när du är klar.
 
men finns det något som förutom inställningen på kameran som kan höja kontrasten?

Kan du visa ett bildexempel, så att vi förstår vad det är du vill åstadkomma?

De flesta kameror kan nog variera kontrasten, men du kanske vill få en grafisk effekt utan gråtoner?

Per.
 
men finns det något som förutom inställningen på kameran som kan höja kontrasten?

Förstår att du har Olympus har men på Canon ( som jag har ) så kan man ha egna bildstilar. Och med programmet Picture Style Editor ( som kan laddas ner gratis ) kan man skräddarsy egna stilar. Som t.ex monokromt med hög kontrast.
Frågan är om det finns någon sådan funktion på Olympus.
 
Förstår att du har Olympus har men på Canon ( som jag har ) så kan man ha egna bildstilar. Och med programmet Picture Style Editor ( som kan laddas ner gratis ) kan man skräddarsy egna stilar. Som t.ex monokromt med hög kontrast.
Frågan är om det finns någon sådan funktion på Olympus.

och sen ladar man ner stilarna på kameran eller använder man dom på datorn?
 
Hej!

Om du vill ha ett lättarbetat arbetsflöde för framtiden och tror att du kommer fotografera mer och mer så är mit tips följande:

Fotografera dina bilder i RAW. Ett filformat som läses av dom flesta bildbehandlarna idag.

Köp Adobe Lightroom. Lightroom 3 går att få riktigt billigt just nu. Ladda ner presets till Lightroom för svartvitt. I lightroom har du även reglage att dra i för att ändra kontrasten.

Fotar du JPG, fota färg. Färgbilder är lättare att göra in till schysta högkontrastbilder i svartvitt.

Ta en till på min sida http://stefanhellberg.com

I stort sätt alla svartvita bilder på sidan är redigerade i Lightroom 3 med tweakade VSCO presets.

// Stefan
 
men finns det något som förutom inställningen på kameran som kan höja kontrasten?

Om du menar ett fysiskt filter av glas som man skruvar framför objektivet så finns rödfilter. Det användes på den analoga tiden för att göra blå himmel mörkare och moln vitare på svartvita bilder. Tror det höjer kontrasten i övriga delar av bilden också om jag kommer ihåg rätt. Om du menar ett digitalfilter i kameran som tar bort färg och ökar kontrasten är ju det i princip samma som att göra det i efterredigeringen i datorn. Att kamerans inbyggda "dator", eller en extern dator gör jobbet har ju rimligen bara känslomässig betydelse. Nu skall man ju inte underskatta denna, många vill ju fixa bilderna direkt i kameran för att "det skall vara så". Prova med ett rödfilter, ger det inte rätt effekt så återstår väl bara att investera i en kamera med rätt digitalfilter inbyggt. Annars kanske gratisprogrammet Picasa fixar bilderna som du vill ha dem i datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.