ANNONS
Annons

Svartvitt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för ISO-tal? När jag säger "dra upp" då menar jag att man ska dra upp ordentligt. Kanske är 20D alldeles för bra så att du inte får något brus.

Du skulle ha lite mjukare ljus. Kanske inte rikta softboxen direkt mot modellen.

Bilden är tagen i ISO400. Menar du att jag skall gå högre ändå? Jag skall ha ut bilden på A3 i slutänden. Blir det inte fult då med allt uppinterpolerat brus?

Jag har svårt att placera ljuset annorlunda. Eventuellt kan jag flytta det en halvmeter längre ifrån motivet. Nu stod det ungefär en meter vid sidan av modellen.

När du ändå ska göra bilden svartvit gör det inget att bilden är lite kornig. Jag tycker det bara ser snyggt ut. Jag hade kört kameran på ISO 3200 om det finns. Med bländare 5,6 och en riktigt snabb slutartid ger skarpa bilder.

PerFogelberg skrev:
När du ändå ska göra bilden svartvit gör det inget att bilden är lite kornig. Jag tycker det bara ser snyggt ut. Jag hade kört kameran på ISO 3200 om det finns. Med bländare 5,6 och en riktigt snabb slutartid ger skarpa bilder.

Jag får prova det ikväll =)
Skönt med digitalt bildflöde då man kan exprimentera vilt och se resultatet så snabbt. Jupp ISO 3200 är tillgängligt.

ph0tech skrev:
Jag har svårt att placera ljuset annorlunda. Eventuellt kan jag flytta det en halvmeter längre ifrån motivet. Nu stod det ungefär en meter vid sidan av modellen.
Du ska inte backa ljuset mer. Då blir det bara hårdare. Låt softboxen lysa 90°. Då använder man bara ljuset som diffuseras i softboxens vita diffusor och inte direktljuset från lampan som sitter i boxen.

Så här satte jag upp ljust. Softboxen var placerad en halvmeter ovanför modellens huvud. Väggen på höger sida reflekterar ljuset rättså bra så jag behövde inget upplättningsljus tycte jag. Hur menar du att jag skall ställa upp ljuset?

Bilagor

• ljus.jpg
    ljus.jpg
    6.3 KB · Visningar: 119
Hellre det än nedanför. Ett riktmärke att börja med är att nederkanten på softboxen ska vara i höjd med ansiktet. Det skadar inte om det är lite högre. Däremot är det inte snyggt om det är lägre.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.