ANNONS
Annons

Svartvitt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Jag har fått mitt första seriösa fotojobb.
Jag skall ta porträtt på en bekants barn.
Två av barnen är små medans två andra är nästan vuxna. Jag skall ta tre olika bilder. Ett där alla barnen är med. Och två separata där de två yngsta respektive de två äldsta är med. Min kund vill ha bilderna svartvita möjligtvis sepiatonade.

Jag har tänkt mig följande. Gruppporträttet tänkte jag ta i stående format och helkropp.
De enskilda porträtten tänkte jag ta i liggande format. Till ljussättning tänker jag använda en hemmabyggd softbox med en 100W halogenspot som huvudljus. Tänkte att ljuset skulle få komma uppifrån och från vänster (min vänster när jag står bakom kameran). Upplättning tänkte jag göra med en annan 100W spot från höger via en reflexskiva av nått slag. Till fond tänkte jag använda ett svart tyg. Jag har även här bara byggt en enkel hållare med en gardinstång på för att kunna ha olika bakgrunder.

Min kamera är en Canon EOS 20D och jag har både ett Canon EF 18-55 3,5-5,6 och ett Sigma EX 70-200 2.8 till förfogande. Canonobjektivet har väl ganska bra brännvidd men kass ljusstyrka och sigman har bra ljusstyrka men lite för lång brännvidd. Jag vill gärna ha kort skärpedjup för att släta ut eventuella ojämnheter i bakgrunden. Rummet är inte så brett men ganska djupt. Så använder jag 18-55 så får jag gå rättså nära för att inte få med väggarna på sidan av fonden. Använder jag 70-200:an så kan jag låta modellerna stå en bit från fonden och jag får backa en bra bit. Jag överväger att ta bilderna med 70-200 och inte 18-55:an. Tänker jag rätt?

Ett annat dilemma är att jag saknar vertikalgrepp. Det kommer att bli lurigt att ta det stående porträttet efterssom jag måste köra på frihand då, och kameran och 70-200:an väger en del. Skall jag tänka om och ta alla porträtten i liggande format och kapa av modellerna vid magen?

Varför frihand för de stående bilderna? Är väl inte så jobbigt att vrida handleden litegrann? Kanske jag som missuppfattar det hela...

ph0tech skrev:
Använder jag 70-200:an så kan jag låta modellerna stå en bit från fonden. Tänker jag rätt?

Ett annat dilemma är att jag saknar vertikalgrepp.

Ja använder du 70-200 så suddar du ut bakgrunden.

Ähh! luta/håll optiken på stativet, det räcker säkert. iom att du använder fastljus så kan du låta motorn gå ett par bilder. Det hindrar att du tar en bild och rycker bort objektivet. Andas och tryck av lugnt.

Tänk på att inte beskära för tight i sökaren. Det är inte så dumt att kunna göra det i efterhand. Jag menar en 20D borde lätt räcka för större än A3 så du har säkert gott om "saxmån".

chisel skrev:
Varför frihand för de stående bilderna? Är väl inte så jobbigt att vrida handleden litegrann? Kanske jag som missuppfattar det hela...

Till de liggande bilderna kan jag montera kameran på stativ... eftersom jag saknar vertikalgrepp så kan jag inte göra det vid stående komposition.

Grattis till ett betalt jobb!

Betalningen kanske räcker till ett rejält stativ, så att du slipper ta de stående bilderna på frihand?

edit: Är det verkligen inte möjligt att vrida kameran på stativet? Vertikalgrepp har väl inte med saken att göra - ett sådant har väl inte stativgänga på sidan?

Re: Re: Svartvitt porträtt

Erik Schalin skrev:
Ja använder du 70-200 så suddar du ut bakgrunden.

Ähh! luta/håll optiken på stativet, det räcker säkert. iom att du använder fastljus så kan du låta motorn gå ett par bilder. Det hindrar att du tar en bild och rycker bort objektivet. Andas och tryck av lugnt.

Tänk på att inte beskära för tight i sökaren. Det är inte så dumt att kunna göra det i efterhand. Jag menar en 20D borde lätt räcka för större än A3 så du har säkert gott om "saxmån".

Jag vill gärna ha det rättså tight för jag har vissa aningar om att kunden gärna vill ha dem i A3 så jag vill inte skära bort så mycket pixlar i efterhand. Jag skall försöka hinna att rigga grejerna i helgen och ta lite testbilder. Kanske jag kan komma på bättre idéer då.

Jag har ett videohuvud med snabbfäste... iof så kanske man kan vika fram det så mycket som 90 grader... Kan kanske funka då jag kan montera kameran 90 grader roterad på snabbfästet. Måste testa detta. Har inte tänkt så långt. Tack för idén.

BengtJohnsson skrev:
Grattis till ett betalt jobb!
Vertikalgrepp har väl inte med saken att göra - ett sådant har väl inte stativgänga på sidan?

Ok... jag har kanske bara antagit att dom har en stativgänga på sidan av det. Finns det nån billig adapter att köpa annars som är som ett vinkeljärn så man kan montera kameran stående?

Glöm inte bort att kvadraten också är ett användbart format. "Hasselblad-fake"...

Nytt stativhuvud låter som en vettig användning av din betalning :)

Tack för din grattulation glömde det tidigare.

Jo kvadratiskt kan fungera det oxå. Tycker dock att det är svårt att komponera det när man ser bilden i 3:2 format i sökaren. Mitt stativ är rätt kass. Tror inte ens att det går att byta huvudet på det. Så pengarna kanske får gå till ett helt nytt stativ istället.

Jag får se vad kunden vill ha. Det är väl enklast så. Hon ville titta ut ramar själv och innan hon har gjort det är det svårt att veta vad det blir för komposition på korten. I värsta fall köper hon ramar för 4:3 format. =)

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men har inte Sigmas 70-200 vridbart stativfäste? Det har ju Canon iallafall...

ph0tech skrev:
JO! Det är alldeles riktigt!
Fan vilket pucko man är ibland!

Tja, men då var ju det problemet löst iallafall. :) Hoppas det går bra med fotosessionen, för mig återstår fortfarande att få ett betalt fotojobb, men jag jobbar på det. :)

stef-n skrev:
Tja, men då var ju det problemet löst iallafall. :) Hoppas det går bra med fotosessionen, för mig återstår fortfarande att få ett betalt fotojobb, men jag jobbar på det. :)

Tack. Jag hoppas att jag kommer att slippa att bli allt för nervös bara. Jag kommer nog att lägga upp bilderna här sedan för granskning.

Skulle jag vara i din situation hade jag valt den stora zoomen och skruvat upp ISO-talet. Då får man lite grynigare bilder och snabbare slutartider.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.