Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt med digitalsystemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjoesen

Medlem
Jag har kikat lite på digitalasystemkameror, något som jag inte hört något alls om är hur de svartvitabilderna blir. Har själv en hyssat bra kompakt digitalkamera, om jag tar "svartvitt" med den så får jag snarare en färglös färgbild. Kan man få de härliga svartvita bilderna som man får med en "vanlig" systemkamera med en digital utan att sitta timmar i photoshop?

Mvh /Den sista i världen som fortfarande arbetar i mörkrum?
 
Det är omöjligt att få samma dynamiska omfång och därmed samma "klipp" i en digital svartvit bild som i en analog. Tyvärr.

Men det går utan tvekan att få snygga svartvita bilder ändå. Det krävs en del jobb i PS dock.

/Joakim
 
Jag gör rätt mycket ”svartvitt” just nu.
Porträtt och stämningsbilder.

Det krävs inte alls mycket pill i Pshp, och timmar behöver det inte ta.

Det som behövs är att plocka fram rätt gråtoner ur färgkanalerna och sedan får man ofta vässa till bilden lite med en svag kurvjustering.
(S-kurva brukar man prata om.)

Har jag bråttom väljer jag att ”desaturera”, med lite mer tid använder jag kanalblandaren.


Det man skall undvika är att bara välja gråskala.
Skall man skriva ut eller skicka bilden till labb är RGB-läge bäst.
 
Det var en tråd uppe här för någon dag sedan då det jämfördes en vanlig bild ur 20D samt en bild där Estethia hade använt channel mixer för att få ett bra standardresultat. Det svartvita läget på 20D verkar ge ett riktigt bra resultat och inte bara vara en färgborttagning som det verkar vara på dom mindre kompaktdigitalarna. Men än så länge tror jag 20D då är den första digitalkameran som verkar ge schysst svart vita bilder direkt ur kameran, men å andra sidan ger en halv minuts pillande i photoshop samma resultat, samt att du har kvar färginformationen.
 
Det går att köra med RAW+JPG och i sådana fall blir JPG:en svart/vit men RAW filen behåller färginformation utifall att...

Jag har inte provat det svartvita läget så mycket. Det verkar i och för sig ganska kul, men jag kommer nog inte att ha så mycket nytta av den.

--jalle

Damocles skrev:
... Men än så länge tror jag 20D då är den första digitalkameran som verkar ge schysst svart vita bilder direkt ur kameran, men å andra sidan ger en halv minuts pillande i photoshop samma resultat, samt att du har kvar färginformationen.
 
JalleS skrev:
Det går att köra med RAW+JPG och i sådana fall blir JPG:en svart/vit men RAW filen behåller färginformation utifall att...

Jag har inte provat det svartvita läget så mycket. Det verkar i och för sig ganska kul, men jag kommer nog inte att ha så mycket nytta av den.

--jalle
RAW-filen innehåller rådata från sensorn vilket innebär färginformation, annars hade det knappast varit mycket av ett råformat...
 
Liax skrev:
Det är omöjligt att få samma dynamiska omfång och därmed samma "klipp" i en digital svartvit bild som i en analog. Tyvärr.

Men det går utan tvekan att få snygga svartvita bilder ändå. Det krävs en del jobb i PS dock.

/Joakim
Nja, är du helt säker på det? Läste om något svartvitt bläck som med en skrivare skulle ge betydligt högre D-max än vad ett svartvit papper kan få. Dessutom hävdar en del att om man skriver ut en digital svartvit bild på färgpapper så ska det få mer svärta då det är större dynamik på färgpapper.

//Mats - fortfarande många timmar i mörkrummet varje månad.
 
matnyttige skrev:
Nja, är du helt säker på det? Läste om något svartvitt bläck som med en skrivare skulle ge betydligt högre D-max än vad ett svartvit papper kan få. Dessutom hävdar en del att om man skriver ut en digital svartvit bild på färgpapper så ska det få mer svärta då det är större dynamik på färgpapper.

//Mats - fortfarande många timmar i mörkrummet varje månad.
Fast du borde fortfarande inte utan pill i det digitala mörkrummet (Photoshop el dyl) få högre dynamik i den digitala bilden än det analoga negativet. Kedjan är aldrig starkare än dess svagaste länk och även om pappret kan återge mer dynamik så kräver det att bilden som ska återges har lika hög eller högre dynamik för att utnyttja möjligheterna.
 
mipert skrev:
Det krävs inte alls mycket pill i Pshp, och timmar behöver det inte ta.

Precis - själv använder jag B/W Pro från theimageingfactory flitigt. Programmet har färdiga inställningar för bland annat Kodak TRI-X, T-MAX och Ilford FP4. Dessutom Sepia filter och andra färgfilter.

B/W Pro har en 30 dagars demo och hela programmet kostar 20-30 dollar.
 
Då var det som jag befarade då. Ska se ifall jag får tag på B/W pluginen till Photoshop och pröva den.
Tack för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.