Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvita bilder, vart ska man redigera?

Produkter
(logga in för att koppla)

S-Lander

Medlem
Hej!

Jag tänkte beställa hem lite svartvita bilder men det finns ju hemskt många olika sätt att göra detta på. Hoppas på lite råd om vilket resultat ni tror blir bäst!

Alt 1 Fotografera i svartvitt direkt i kameran (Nikon D60 inställd på svartvitt)

Alt 2 Redigera färgbild i Pixelmator till svartvitt

Alt 3 Beställa färgbild från Crimson i formatet svartvitt (dvs fotolabbet gör den svartvita redigeringen)

Eller är skillnaden marginell, om man redigerar med samma metod så kanske man inte märker någon större skillnad, vad tror ni?

Mvh
Sofia

Hej!

Jag tänkte beställa hem lite svartvita bilder men det finns ju hemskt många olika sätt att göra detta på. Hoppas på lite råd om vilket resultat ni tror blir bäst!

Alt 1 Fotografera i svartvitt direkt i kameran (Nikon D60 inställd på svartvitt)

Alt 2 Redigera färgbild i Pixelmator till svartvitt

Alt 3 Beställa färgbild från Crimson i formatet svartvitt (dvs fotolabbet gör den svartvita redigeringen)

Eller är skillnaden marginell, om man redigerar med samma metod så kanske man inte märker någon större skillnad, vad tror ni?

Mvh
Sofia

Har ingen koll alls på vad crimson gör med färgbilder för att leverera dem i sv/v, men en sak vet jag, varken kamera eller lab, hur bra de än är, vet hur JAG vill ha min sv/v konvertering :) Så mitt tips är att du konverterar själv tills du är nöjd med resultatet! Själv kör jag med kalibrerad skärm och Photoshop CS4, men det finns säkert många här som har andra (billigare) tips och tillvägagångssätt att komma med, väljer du Photoshop-spåret kan du höra av dig för ett par knep :)

mvh Johan

Skulle precis som Johan välja att redigera själv i datorn, då får man det som man själv vill ha det.
Svartvitt direkt ur kameran brukar i regel inte bli något vidare.

Jag föreslår PS, i lagerpaletten klickar du på ”Blanda kanaler” och kryssa för ”Monokrom” därefter klickar du på ”Kurvor” i lagerpaletten, och där kan du prova dig fram till du blir nöjd.

/Stefan

Var du skall redigera gråskalebilder? Det gör du allt lämpligen själv i ngot bildbehandlingsprogram. Behöver ju nödvändigtvis inte vara Photoshop då det finns andra. Men genom att göra det själv är det du och ingen annan som styr resultatet och varför lämna ifrån sig rodret i onödan?

Picasa har ett ett väldigt enkelt och snabbt sätt att göra om till svartvitt. Men man skall välja "Filtered B&W" på fliken "Effects", inte bara "B&W". Då kan man styra m h a "Pick color" vilka kanaler som skall prioriteras.

M V H Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar