Annons

Svartvita bilder med Canon EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)

ExCali

Medlem
Hejsan!

Råkade att lägga inlägget på fel plats. Men lägger den här där den ska vara.

Jag har köpt mig en Canon EOS300D nyligen och har ännu inte hittat inställningen för att kunna ta svartvita bilder. Går det att göra det med kameran, eller måste man göra om bilderna i Photoshop?


MVh Robert
 
Jag har en 350d men antar att det är samma eller väldigt lika menyval...

Gå in på menyn och välj den andra fliken från vänster (en kamera med en tvåa efter). Välj "Parameters" och sen B/W.
"Filter effect" och "Toning effect" ska båda vara inställda på "N:none".
 
Tack för era svar.

David: Nope, menyn verkar inte vara likdamn. Har inte samma parameters. Bara Parameter 1 och 2, Adobe RBG och Set 1-3.

Lars: Är du säkert :(. Det verkar tråkigt.
 
Har iofs en 20D, men testa parametern setup och sätt saturation till lägsta värdet, kan kanske skapa b/w. Jag ser inte värdet i att ta b/w med kameran. Det är ju inte så dumt att ha orginalbilden och "skapa" b/w i PS.
 
ExCali skrev:
Lars: Är du säkert :(. Det verkar tråkigt.

Ja, jag är säker. Har själv en 300D. Du får göra det i Photoshop eller något annat lämpligt efterbehandlingsprogram. Sök på svartvit konvertering här på forumet så hittar du säkert något.
 
jepp finns inte på 300D. har du ngt bra argument att göra den sv/v i kameran direkt och därmed förlora helt möjligheten till färgbild om du skulle ångra dig?

det finns många och fina sätt att konvertera en färgbild till sv/v med ypperlig kontroll, om man vill, eller så kan man automatisera en hel massa bilder i ett enda tjofräs -- och ändå ha kvar de fina färggranna originalen!

OM man fotar RAW + sv/v jpg så förstår jag detta -- då kan man nämligen få en förhandstitt på hur det kommer bli i sv/v, och det är ju inte dumt :)
 
mill skrev:
jepp finns inte på 300D. har du ngt bra argument att göra den sv/v i kameran direkt och därmed förlora helt möjligheten till färgbild om du skulle ångra dig?

det finns många och fina sätt att konvertera en färgbild till sv/v med ypperlig kontroll, om man vill, eller så kan man automatisera en hel massa bilder i ett enda tjofräs -- och ändå ha kvar de fina färggranna originalen!

OM man fotar RAW + sv/v jpg så förstår jag detta -- då kan man nämligen få en förhandstitt på hur det kommer bli i sv/v, och det är ju inte dumt :)

Måste bara hålla med dig Anders M! :)
 
PoS skrev:
Har iofs en 20D, men testa parametern setup och sätt saturation till lägsta värdet, kan kanske skapa b/w. Jag ser inte värdet i att ta b/w med kameran. Det är ju inte så dumt att ha orginalbilden och "skapa" b/w i PS.

förstår inte heller värdet? Ju mer information i originalbilden, desto bättre! och färginformation är ju inte något som du kan få tillbaka precis om du väljer bort det från början.
 
white-star skrev:
förstår inte heller värdet? Ju mer information i originalbilden, desto bättre! och färginformation är ju inte något som du kan få tillbaka precis om du väljer bort det från början.
Visst kan det diskuteras, men 20D har vad jag har hört (och gillar den själv) funktioner för sv,sepia mm. Rätt så trevligt ibland, särskilt om du tror dig vilja ha bilden i SV och plåtar/sparar i RAW och JPEG. Om det blev bra så finns den ju redan där i sv. :)
 
Powershooter skrev:
Visst kan det diskuteras, men 20D har vad jag har hört (och gillar den själv) funktioner för sv,sepia mm. Rätt så trevligt ibland, särskilt om du tror dig vilja ha bilden i SV och plåtar/sparar i RAW och JPEG. Om det blev bra så finns den ju redan där i sv. :)
´
Jo, må vara sant, men det kostar minne och en definitiv sanning är att så länge du har orginaldata kan du alltid konstruera de varianter du vill ha. Kamerans konvertering till sepia och b/w kommer alltid att överträffas av framtida algoritmer i mjukvara....
 
Jag har en 20D också. Har inte använt svartvit så mycket, men tycker ändå det är bra att den finns av två orsaker:

1. Om man är nybörjare på svartvitt kan man se resultatet direkt på skärmen. Det är svårare att få bra svartvita bilder än man kan tro, speciellt när det gäller de motiv som vanligtvis bygger nästan helt på färg och komposition.

2. Om man inte fotar RAW utan enbart JPEG får man bättre kvalité på sina bilder eftersom man slipper steget att konvertera dem i efterhand (och därmed förlora bildinformation).
 
irrbloss skrev:
Jag har en 20D också. Har inte använt svartvit så mycket, men tycker ändå det är bra att den finns av två orsaker:

1. Om man är nybörjare på svartvitt kan man se resultatet direkt på skärmen. Det är svårare att få bra svartvita bilder än man kan tro, speciellt när det gäller de motiv som vanligtvis bygger nästan helt på färg och komposition.

2. Om man inte fotar RAW utan enbart JPEG får man bättre kvalité på sina bilder eftersom man slipper steget att konvertera dem i efterhand (och därmed förlora bildinformation).

Visst Magnus, jag håller med om att b/w i kameran ger dig ett smidigt sätt att se om din bild blev OK. Dock är det ändå så att den algoritm som finns i kameran inte kan vara så bra som exempelvis PS framtida versioner på att konvertera till b/w.

Förstår dock INTE vad du menar med "bättre" kvalitet eftersom du inte behöver konvertera i efterhand. Den JPEG-konvertering som sker i kameran är en oåterkallelig kvalitetsförlust som du inte får om du fotar i RAW och efterhandskonverterar till b/w eller sepia. Att ha kvar orginaldatat är ALLTID guld värt. Vill inte starta ett bråk utan endast betona värdet av att ha RAW-data för framtida bruk.
 
ExCali skrev:
Hejsan!

Råkade att lägga inlägget på fel plats. Men lägger den här där den ska vara.

Jag har köpt mig en Canon EOS300D nyligen och har ännu inte hittat inställningen för att kunna ta svartvita bilder. Går det att göra det med kameran, eller måste man göra om bilderna i Photoshop?


MVh Robert

varför lägger du X antal k på en kamera om du inte ens bryr dig om att kolla vad du kan och inte kan göra med den innan?
 
Re: Re: Svartvita bilder med Canon EOS300D

ganska skrev:
varför lägger du X antal k på en kamera om du inte ens bryr dig om att kolla vad du kan och inte kan göra med den innan?

Varför dricker du T med ditt X på en Ö? :p

*kunde inte låta bli*
 
Re: Re: Svartvita bilder med Canon EOS300D

ganska skrev:
varför lägger du X antal k på en kamera om du inte ens bryr dig om att kolla vad du kan och inte kan göra med den innan?

meningslöst inlägg. vad spelar det för roll för dig?

sv/v direkt i kameran lär ju inte vara den viktigaste finessen i en kamera.
 
PoS skrev:

Förstår dock INTE vad du menar med "bättre" kvalitet eftersom du inte behöver konvertera i efterhand. Den JPEG-konvertering som sker i kameran är en oåterkallelig kvalitetsförlust som du inte får om du fotar i RAW och efterhandskonverterar till b/w eller sepia. Att ha kvar orginaldatat är ALLTID guld värt. Vill inte starta ett bråk utan endast betona värdet av att ha RAW-data för framtida bruk.
Jag håller med om att man bör fota i RAW. Det jag menade var att OM man nu fotar i JPEG och vill ha svartvita bilder är det bättre att fota i svartvit JPEG direkt, istället för att fota färg-JPEG och sedan konvertera dem till svartvitt.

Skulle själv aldrig fota något "viktigt" i enbart JPEG, men om man vill leka fram lite kreativitet kan det vara en fördel att fota i JPEG då RAW-konvertering är ett ganska betungande efterarbete (speciellt om man tagit många bilder) som gör att man tappar lite av leklusten under själva fotandet.
 
Viktor Olsson! Ett väldigt enkelt svar.

Jag hade inte planerat att ta kort i s/vd direkt med kameran i första hand utan göra om det i ps.

Trodde inte att det skulle bli en sådan disskution, utan de två svaren jag fick i början nöjde jag mig med. Ville bara ha ett svar om det gick eller inte.

Men jag har läst igenom det ni skrivit och håller med er...

Mvh Robert
 
Re: Re: Re: Svartvita bilder med Canon EOS300D

mill skrev:
meningslöst inlägg. vad spelar det för roll för dig?

sv/v direkt i kameran lär ju inte vara den viktigaste finessen i en kamera.

Ren nyfikenhet, duger det som motivation?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.