Annons

Svartvit kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenius

Avslutat medlemskap
Någon som känner till bra sajter som omhandlar svartvit kopiering?

Har precis börjat kopiera själv och vill lära mer.

Mvh
Per
 
GuruX skrev:
Den här har hjälpt mig lite. Inte så snygg kanske, men schysst innehåll.

http://www.fortunecity.com/westwood/dress/705/morkrumsskola.htm

Den är bra. Skulle dock vilja kommentera det som sägs om sköljningen av fotopapper:

Tag upp kopian ur fixet, låt den rinna av och för över den i sköljvattnet. Skölj i rinnande vatten i fem minuter. Vattentemperaturen ska vara omkring 20 grader. Om bilden sköljs för kort tid stannar en del fix kvar vilket ger upphov till fläckar på bilden efter en tid. För lång sköljning är inte heller bra eftersom vattnet då börjar tränga in under papperets plastade yta.

Detta gäller alltså PLASTPAPPER (RC). Fiberpapper kräver längre sköljtid, runt en timme. Man kan använda en sköljtidsförkortare som Kodak HCA för att effektivisera sköljningen.

När bilderna är färdigfixerade och klara för sköljning så sköljer man dem i rinnande vatten i några minuter för att få bort överflödigt fix.

Därefter läggs de i HCA-badet och agiteras väl i 2-3 minuter.

Sedan sköljer man bilderna i rinnande vatten i alla fall i 30 minuter, men jag brukar ofta skölja i runt 40 minuter för att vara riktigt säker.

HCA-badet omvandlar fixets sulfatjoner till sulfitjoner, som är lättare att skölja ur papperet. Jag som har en stor femkilos burk med Natriumsulfit tillverkar mitt eget "HCA" genom att lösa upp 200g Natriumsulfit och 2g Natriumbisulfit i 700ml varmt vatten. När pulvret löst sig, så fyller jag på med kallt vatten så det blir 1000ml, och häller på flaska. Späder förrådslösningen sedan 1+9 när jag ska använda det.
 
GuruX skrev:
Den här har hjälpt mig lite. Inte så snygg kanske, men schysst innehåll.

http://www.fortunecity.com/westwood/dress/705/morkrumsskola.htm

Såvida det inte är FOTO som ligger bakom den här sidan (och det tror jag knappast), så är dess intrång på upphovsrätten rätt grovt. Första stycket är ordagrant kopierat ur avsnitt 1 i FOTO:s "Mörkrumsskolan", och resten av texten är till stor del kopierad antingen rakt av eller med mindre justeringar från samma originaltext.
 
ANNONS