Rind
Aktiv medlem
Man behöver inte ha RAW+JPG för att se s/v i sökaren. Det räcker med RAW.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Det beror nog på vilken kamera du har......
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man behöver inte ha RAW+JPG för att se s/v i sökaren. Det räcker med RAW.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Hehe....precis vad jag tänkte på. Kort SPELAR man, bilder knäpper manNu har du lärt dig något!
Nu ska jag lära dig en sak till: använd ordet "bild", inte "kort"! När du lärt dig det klättrar du raskt 3 steg på respektstegen, och slipper bli sedd som något som katten släpat in!.
Per.
CA brukar man kalla den färgspridning som uppstår i kanten av bilden på vissa zoomar. Långzoomar brukar vara värst i sina max o min. Genom att dela upp färgbilden (RGB split) kan man ta bort detta och får då tre bilder i var sin gråskala. Den gröna bilden (som nu är grå) brukar vara minst brusig men det kan ju hända att de andra ser mer spännande ut
Skippa ordet bild, använd ännu hellre ordet exponering.
Ex:
Ojojoj, det där var en riktigt lyckad exponering.
Det låter ju elegant, men är inte lika användbart som "bild". Vad sägs om
exponeringsupplösning?
exponeringsstorlek?
ladda upp en exponering på webben?
Men du kanske bara driver med mig?
Per.
Nej det var absolut inget illa menat.
Jag håller med dig helt och hållet att det låter bättre med bild än kort. Men nu har många av mina kompisar börjat säga bild. Då bytte jag till att säga exponering.
//Robert
Jag kommer nog ta kort i fortsättningen med. Jag ser ingen skillnad.
-Tar ni kort min herre?
-Ja, både Mastercard och Visa.
Ärligt talat har jag svårt att ta någon på allvar som tycker det är viktigt att markera sin ställning med sitt ordval. Vad är det som skiljer en person som knäpper kort från någon som tar bilder? Egentligen? Förutom att känna sig förorättad?