Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit direkt eller redigera senare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caveman75

Medlem
Hej!

Detta blir min mitt första foruminlägg så hoppas det hamnar rätt :p.

Jag undrar om det blir någon skillnad (i så fall vad) om man tar en bild i svartvitt direkt eller om man i efterhand gör om den från färg till svartvitt i tex PS?
 
Hej!

Detta blir min mitt första foruminlägg så hoppas det hamnar rätt :p.

Jag undrar om det blir någon skillnad (i så fall vad) om man tar en bild i svartvitt direkt eller om man i efterhand gör om den från färg till svartvitt i tex PS?

Välkommen!

Den största skillnaden är att du kan ångra dig senare, om du låter den vara i färg ända in i datorn. Det är samma slags behandling i kameran som i datorn när du gör om färgbilden till svartvitt, såvitt jag vet.

Låt kameran vara inställd på färg, du.

Per.
 
Hej!

Detta blir min mitt första foruminlägg så hoppas det hamnar rätt :p.

Jag undrar om det blir någon skillnad (i så fall vad) om man tar en bild i svartvitt direkt eller om man i efterhand gör om den från färg till svartvitt i tex PS?

I PS har du betydligt fler möjligheter att styra mättnader i de olika färgerna, t ex fördjupa en blå himmel (ung som att sätta ett orangefilter på linsen) , ordna bättre kontrast i en hudton m.m. Enligt mig är det tjänstefel att låta kameran ta bort färgerna.
 
Snabba ryck ser jag, det mesta är redan sagt medan jag funderade, men ta det som en sammanfattning.
Du har större möjligheter att få till den svv bilden som du vill ha den om du tar bilden i färg och sedan konverterar den till svv i datorn i något lämpligt program.
Om din kamera kan ta raw och jpg samtidigt och kameran är inställd att ta svv så kommer rawfilen att innehålla all information inkl färg medan jpg filen kommer att vara svv. Det kan vara en bra ide att göra så eftersom du då får ett begrepp om hur den slutliga, svv bilden, kan komma att se ut. På en del kameror kan man i det här läget också välja att jpg-filen skalas ner i kameran så att den inte tar så mycket plats. Tanken är då att den bara ska användas som ledning och information.

Moderskeppet har en kurs i svv konvertering. Flera av de övriga kurserna tar även upp svv konvertering. Generellt kan sagas att om man trycker på knappen svv eller monokrom i ett bildbehandlingsprogram så blir bilden visserligen svv eller monokrom, men saknar ofta "det rätta stinget". Rätt behandling i ett redigeringsprogram kan tillföra det.

< http://www.moderskeppet.se/ >
Det finns kurser för både Photoshop och Photoshop Elements.

Även Gimp och Irfan View fungerar bra i de här sammanhangen men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Jag har gjort lyckade svv konverteringar i gratisprogrammet Faststone Image Viewer, men jag är en rätt van bildbehandlare både i PS och i Faststone.
 
Tack för svaren!
Ni verkar eniga om att man ska ta korten i färg =), så då är man en erfarenhet rikare :p

Nu har du lärt dig något!

Nu ska jag lära dig en sak till: använd ordet "bild", inte "kort"! När du lärt dig det klättrar du raskt 3 steg på respektstegen, och slipper bli sedd som något som katten släpat in!. :)

Per.
 
Fota i RAW men ställ kameran på svart-vit. Då behåller du färginformationen men ser ändå på skärmen hur kompositionen ser ut i svart-vit.
 
Fota i RAW men ställ kameran på svart-vit. Då behåller du färginformationen men ser ändå på skärmen hur kompositionen ser ut i svart-vit.

Helt rätt! Jag brukar göra så när jag fotar något jag vet att jag kommer redigera och konvertera till svartvitt sedan. Man ser från början att det blir som man vill.
 
1. Fota i RAW (som andra redan rekommenderat)
2. "Tänk" bilden i sv innan du trycker av
3. Gör baskorrigeringar i RAW- konverteraren
4. Spara som TIFF
5. Öppna i PS (eller annat bildbehandlingsprogram)
6. Gör finjusteringar av bilden (inte uppskärpning)
7. Beskär och bestäm bildstorlek
8 Konvertera till sv med valfi metod
9. Skärp och spara som JPEG

Jag kan varmt rekommendera programmet Silver Efex Pro 2.0 från NIK Software för sv-konverteringen. Ett helt fantastiskt program.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Ännu enklare: fota i raw och gör s/v redigering i raw i Lightroom. Funktionen blanda kanaler finns så man kan öka/sänka varje färgkanal för sig och simulera gul/röd/gulgrön/blåfilter och filter som aldrig ens fanns till film. Detta är en icke destruktiv redigering så man kan ångra sig mm. Sedan är det bara att exportera som t ex JPEG då man är klar.
 
Det ultimata för mig är RAW + JPG i svartvitt. Eftersom jag då ser svartvitt i sökaren när jag fotar men har möjlighet till att använda PS olika inställningar för att få rätt utryck i min bild...
 
Det ultimata för mig är RAW + JPG i svartvitt. Eftersom jag då ser svartvitt i sökaren när jag fotar men har möjlighet till att använda PS olika inställningar för att få rätt utryck i min bild...

Det finns ett sätt till ( minst ) .

Ställ kameran på bw, ( givetvis används Raw, helst )
Använd traditionella sv-filter, dvs orange, rött, grönt , gult mm.
Bedöm resultatet direkt på skärmen.

---------------

Jag brukar bw-konv i Gimp på alla möjliga olika sätt, det sista steget
gärna göra en gradient map med en "Photo-silver" gradient.

Denna ger en kallare ton som är likt en traditionellt gjord kopia.

Finns att hämta här:
http://registry.gimp.org/node/250

en ...bz2 fil , packas ex upp med 7zip.
kopiera gradientfilerna till gimps gradient map, ev gör man en undermap i denna
( de hämtas ur undermappen som inte syns i Gimp, men det är lättare
att hålla ordning )

---------------

Här är mer gimpgodis:

http://registry.gimp.org/node/18115 lab-sharpen
http://registry.gimp.org/node/24208 yt-utjämna
http://registry.gimp.org/node/25652 high pass
http://registry.gimp.org/node/7385 high pass, det jag tänkte på
http://registry.gimp.org/node/24211 tar fram detaljer

och till sist, några helt fantasiska filter:
Tonmapping, fungerar på "vanliga" bilder utan extrema kontraster,
dvs inte något vidare på stjänhimmelbilder.

http://registry.gimp.org/node/4562
http://registry.gimp.org/node/5980

Några av dessa tar tid att köra, ex ytjam,, undrar man om det startar,
men det gör det, efter ca 30 sek.
 
Om man skall se svartvitt i en optisk sökare (som TS 600D har) måste man väl vara färgblind?
Eller menar ni skärmen?

Olle
 
Nu har du lärt dig något!

Nu ska jag lära dig en sak till: använd ordet "bild", inte "kort"! När du lärt dig det klättrar du raskt 3 steg på respektstegen, och slipper bli sedd som något som katten släpat in!. :)

Per.

Skippa ordet bild, använd ännu hellre ordet exponering.

Ex:
Ojojoj, det där var en riktigt lyckad exponering. :)

//Robert
 
CA=Kromatisk abersion

Det ultimata för mig är RAW + JPG i svartvitt. Eftersom jag då ser svartvitt i sökaren när jag fotar men har möjlighet till att använda PS olika inställningar för att få rätt utryck i min bild...

CA brukar man kalla den färgspridning som uppstår i kanten av bilden på vissa zoomar. Långzoomar brukar vara värst i sina max o min. Genom att dela upp färgbilden (RGB split) kan man ta bort detta och får då tre bilder i var sin gråskala. Den gröna bilden (som nu är grå) brukar vara minst brusig men det kan ju hända att de andra ser mer spännande ut
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar