Annons

Svarta listan tillbaka

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej på er!

Den svarta listan är tillbaka. www.modellguiden.com har en länk till den. Detta har diskuterats tidigare. Men min fundering är snarare hur vi uppfattar fotografer som finns med på svarta listan. Tror vi på listan eller är det snarare en fjäder i hatten att finnas med?
Vad händer med listan när en fotograf står bakom listan och alltså har väldigt svårt att agera opartiskt?
Har listan någon som helst relevans när inte orsaken till svartlistningen finns med?
Och kommer den vita listan få någon relevans?

Med hopp om en intressant och konstruktiv debatt.
Patric

Hej :)

Min spontana reaktion är varför är de med på
listan. Vad har det gjort för fel och vem har bedömt att de bör finnas med?

Christian

Tolkar jag dig rätt Christian så är det alltså en brist att inte skälet till svartlistningen anges på listan.

Vem som står bakom listan är ju en mer delikat fråga men jag antar att det är samma person som står bakom nämnda modellguiden.

Ja, och det är lite min poäng också. Hur reagerar vi när vi ser en sådan lista. Och hur reagerar modeller osv. på listan.

Men nu finns ändå listan och pekar ut ett antal fotografer, butiker och andra hemsidor som oseriösa. Vilket i sig är ganska allvarligt, enligt min mening.

Tja.... Inte ger väl den siten nåt riktigt seriöst intryck väl?

Den borde väl också svartlistas...

Men seriöst... Nån tar sig friheten att rabbla namn på personer och företag som av okänd anledning skall "svartlistas".... Hmmm.. Vem, vad, varför???

Tror att personen / personerna bakom sidan finns med här på FS... Träder dom fram tro?

som en fjäder i hatten...

Det har ju varit någon rätt het debatt förr bl.a här

Där skrev jag "Skulle en fotograf ha en svart lista utan motiveringar och jag blev listad skulle jag nog se det som marknadsföring. Jag skulle inte kunna låta bli att se det som att denne listade andra fotografer för att den var rädd för konkurrans och förhoppningsvis kommer nog besökarna på det någon gång;)" och det står jag fortfarande för. Iaf vad gäller just den listan på just den sidan.
Har svårt att tro att värst många tar den listan på allvar och de som ev. gör det är nog ändå ingen större förlust.

Du har nog rätt i det Lotta....

När jag gluttade runt på den siten så trodde jag den var ett skämt först...

Vad innebär det då att vara med på "Vita listan"? Förmodligen en mindre katastrof, upphovsmannen till den frågade ju i en tidigare tråd om det var ok att ha sex med modellerna. "Svarta listan" tycks däremot ha hamnat i någon annas händer.

/Johan

Lustigt....

Läste just detta om vita listan :
-----------------------------------------------
De som finns med på "Vita listan" måste uppfylla ett antal
grundläggande krav såsom:

Klar och tydlig kontaktinformation (namn,adress och telefonnummer)

Ansvarig utgivare / ägare till verksamheten

Ange klart och tydligt priser och avgifter

Utöver detta tillkommer ett antal specifika krav för den enskilda verksamheten, beroende på om det är agentur,frilandsmodell,fotograf eller mediabolag.

Varje verksamhet som uppfyller kraven får en "stämpel" (en liten symbol) som de sätter på sin websida, som visar att de är godkända av modellguiden.Utöver detta så kommer företaget finnas med på "Vita listan" som publiceras på www.modellguiden.com
---------------------------------------------

Själv hittade jag ingen sådan information på
KEMAS sida om just KEMA.Ej heller på den världsberömde fotografens *skrattar* sajt.

Nu struntar jag i denna tråd eftersom ämnet
redan diskuterats i lååånga trådar (Tack Lotta för länken) och tittar på nya fina bilder här på
FS. Det känns mer upplyftande ;-)

Christian

Oseriöst

Personen som ligger bakom, Niklas Wibom, hör väl till en av de mer omstridda här på FS. Inte nog med att han svartlistar utan motivering, han förmedlar dessutom kontakt med minderåriga på sin egen hemsida, kan det bli mer oseriöst?

Han Niklas Wibom verkar vara lite halvoseriös mycket naket osv (inte för att det är fel på nude om det är fotat rätt).

Jakelol skrev:
Han Niklas Wibom verkar vara lite halvoseriös mycket naket osv (inte för att det är fel på nude om det är fotat rätt).
Jag tycker att han lyckats riktigt superbra med vissa nakenbilder faktiskt. Den här t ex.
Bilderna tycker jag inte direkt har med svarta listan eller modellguiden att göra..

Naket är svårt men inte "halvoseriöst" som jag ser det. Intrycket bilderna ger mig beror givetvis på resultatet, vilket antagligen avgörs av fotografens syfte till största delen.
Jag håller med om "rätt fotat" alltså men förstår inte alls vad det har med listan det pratas om här att göra.
(Sett till bild tycker jag att Niklas har förbättrats senaste tiden.)

Utdrag ur forumreglerna:
Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut privat korrespondens i ett inlägg utan tillåtelse från motparten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar