Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta hundar och snö

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får prova dig fram med exponeringskompensation tills du får histogrammen att se bra ut.

Snön och de svarta hundarna kommer att göra det svårt för ljusmätningen. Är hunden en stor del av bilden får den helt andra värden än om hunden är en liten del av bilden och snön är en större del.

Du får prova dig fram med exponeringskompensation tills du får histogrammen att se bra ut.

Snön och de svarta hundarna kommer att göra det svårt för ljusmätningen. Är hunden en stor del av bilden får den helt andra värden än om hunden är en liten del av bilden och snön är en större del.
Jag har nyligen fått den 1000d så jag har inte läst mycket på om den exponering. Jag måste läsa hur man ändrar till t.ex. +3 :)

Alltså, svart hund och vit snö är riktigt svårt, kanske t.o.m. omöjligt. :)
Fast visst kan det gå att få hyfsat exponerade bilder. Kanske en upplättningsblixt hade fungerat?

/edit
Gah, sen som vanligt... :D

Men då ska man ha extern blixt eller? :)

Vad skulle du ha rekommenderat för inställningar då? Ändrat F? förutom blixt :)

Då bör du ha en extern blixt. Dessutom är det inte enklare att hitta en balans mellan blixt och omgivning som ser naturligt ut. Det är mer överkurs än det du frågar efter.
Svarta hundar och snö är inte helt lätt och kräver lite övning.
Våra ljusmätare i kameran vill egentligen göra allt medelgrått. Fota en vit vägg så blir den grå. Fota en svart vägg så blir den svart-grå.
Så normalt i snö om du fotar en hund på avstånd eller en skidåkare så behöver du kompensera
cirka +1 för att snön skall bli vit.
Börjar hunden täcka halva bilden så blir +/-0 ganska lagom och fyller hunden mer än halva bilden bör du ligga på cirka -1.
Här är ett exemplen där jag har +-0.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2209402&target=
Läs på om hur du använder kamerans histogram för att se om exponeringen blir korrekt.
Snö skall ligga så långt till höger i diagrammet som möjligt men inte över kanten. Den svarta hunden kommer du se till vänster och det skall helst inte vara över kanten där heller.
Ju starkare soljus du har ju svårare får du att få kamerans dynamiska omfång att räcka till både svart hund och vit snö.
Därför är det bäst att fotografera tidig förmiddag en tid efter solens uppgång eller någon timme före solens nedgång. Dagar med lätta moln är också bra förutsättningar.
Lycka till.

Du behöver inte ha en extern blixt som upplättning, det kan gå bra med den inbyggda fast den kan såklart inte ge lika mycket effekt som en extern, så det får vara närmare avstånd.

Vad gäller andra inställningar så är det som om du skulle tagit samma bild under normala förutsättningar, till exempel en grå hund mot en gräsbacke. Skillnaden är bara att kameran inte förstår hur ljus snön är utan försöker exponera efter en mörkare bakgrund, du måste tala om för kameran hur ljust det är genom exponeringskompensationen.

Ställ t.ex. in kameran på Av och en bländare som ger dig ett lagom skärpedjup till det du fotar. Vilken bländare som passar bäst är omöjligt att säga, det får du testa dig fram till själv i varje fall, efter ett tag sitter det i ryggmärgen.

Lär dig hur ett korrekt histogram ska se ut genom att läsa på och träna, det är den enda säkra sättet att få korrekt exponering. LLär dig hur kameran fungerar och vad man ska göra i olika lägen. Det är bara träning som gäller, att behärska en systemkamera fullt ut tar tid att lära sig.

Just det här läget är ett av de svårare, ta det inte för hårt om du inte får kanonbilder här om du är nybörjare!

Men då ska man ha extern blixt eller? :)

Vad skulle du ha rekommenderat för inställningar då? Ändrat F? förutom blixt :)

Det behöver inte vara extern blixt. På de flesta systemkameror kan du justera blixststyrka på den inbyggda blixten. Exakt vilka inställningar är svårt att säga om man inte vet alla yttre förhållande. Ska du fotografera en hund som sitter still eller kommer den att springa och hoppa? Vilket avstånd till hunden? Du får prova dig fram. När det gäller blixtstyrka så skulle jag sänka styrka med -0,7 till -1,3 och anpassa slutartid och bländartal till stillastående eller rörlig fotoobjekt (hunden). Om du experimenterar med inställningar och tittar på histogramet och på bilden om den är skarp så kommer du säkert hitta rätt till slut. Det kan vara utmärkt tillfälle att lära sig hur saker hänger ihop.

Önskar dig lycka till. Du får gärna återkomma med några bilder även om de inte blir lyckade, då kanske kan man hjälpa dig bättre att föreslå inställningarna.

Tack för alla era tips! Jag tänkte som sagt testa imorgon vid 11-12. Jag jobbar 8-10. Idag fotade jag vid 14 med solen så det borde vara bättre tycker jag. jag fotar alltid på M men det kanske dags att testa av också :)

Om du skall fota en hund som rör på sig så är det bättre med AV-läge.
När hunden rör sig in och ut ur skugga har man inte tid att fippla med M-läge.
För springande hundar kan ibland Tv vara bättre eftersom du behöver en kort slutartid och bländaren för bli vad den blir.

Om du skall fota en hund som rör på sig så är det bättre med AV-läge.
När hunden rör sig in och ut ur skugga har man inte tid att fippla med M-läge.
För springande hundar kan ibland Tv vara bättre eftersom du behöver en kort slutartid och bländaren för bli vad den blir.
Jag har en del bilder i rörelse som är lyckades med M men det alltid lite extra när det snö..

http://hundtrio.se/sherry/05.jpg

http://hundtrio.se/sherry/10.jpg

http://hundtrio.se/sherry/08.jpg

http://hundtrio.se/sherry/17.jpg

Haha den första bilden var ju kanon :)

Att köra med M-läge är sällan bättre än Av eller Tv och exponeringskompensation. Det är ju som ett adaptivt M-läge.

Ska man få ut det mesta av M tycker jag man ska ha kameran på stativ och hålla på och småpilla med olika inställningar och inte jaga hundar som springer. Jag höll också på med M för att jag trodde det var så alla riktiga fotografer gjorde, men sen testade jag Av på allvar och sedan dess har jag bara använt M i mycket speciella situationer, produktfoto med blixtar och nattbilder med långa exponeringar och liknande. Till vardags blir det bara långsammare och pilligare med M.

jag har inte läst hela tråden grundligt, så det kanske är en upprepning...

Men något man kan göra för att göra det omöjliga möjligt "man tar bara bort o-et som som sa på fångarna på fortet" (sorry men kunde inte hålla mig, hehe)

Men det kan vara att fota i RAW, och sedan trixa lite i CameraRAW för att jämna ut exponeringen lite...

det är mitt tips, det kräver lite övning, men när man börja få lite häng på det är CameraRAW (eller DPP som du fick med kameran) ett underbart verktyg att jobba med...

Den ända nackdelen med att fota i RAW är att det tar plats på minneskortet, använder du dig sedan av DPP så kommer DPP automatiskt lägga på "jpeg inställningar" på RAW filen, så om du inte vill trixa med den så går det bara batcha filen direkt utan inställningar så får man samma bild som man hade fått från jpeg i kameran...

Fotografera i RAW och du kan justera skuggor och högdagar i efterhand! Sedan är upplättningsblixt att föredra också!
Jag skulle helt klart satsa på en dag då det är mulet ute! då blir det mycket lättare att få till exponeringen när kontrasterna inte är lika stora!
En mulen dag finns inget annat än M-Läge på kameran! Jag förstår inte varför man ska använda något annat!? Ställ in kameran så snön är så nära överexponerad som det bara går, några små blinkningar på skärmen gör inget! Fördelen med M-Läget är att det inte spelar någon roll vilken bakgrund hunden kommer att springa förbi! Hunden kommer att vara lika exponerad ändå, om inte ljuset har ändrats!

/M

jag har inte läst hela tråden grundligt, så det kanske är en upprepning...

Men något man kan göra för att göra det omöjliga möjligt "man tar bara bort o-et som som sa på fångarna på fortet" (sorry men kunde inte hålla mig, hehe)

Men det kan vara att fota i RAW, och sedan trixa lite i CameraRAW för att jämna ut exponeringen lite...

det är mitt tips, det kräver lite övning, men när man börja få lite häng på det är CameraRAW (eller DPP som du fick med kameran) ett underbart verktyg att jobba med...

Den ända nackdelen med att fota i RAW är att det tar plats på minneskortet, använder du dig sedan av DPP så kommer DPP automatiskt lägga på "jpeg inställningar" på RAW filen, så om du inte vill trixa med den så går det bara batcha filen direkt utan inställningar så får man samma bild som man hade fått från jpeg i kameran...

Inte riktigt samma bild som från kameran som vi konstaterat i denna här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129581

Fotografera i RAW och du kan justera skuggor och högdagar i efterhand! Sedan är upplättningsblixt att föredra också!
Jag skulle helt klart satsa på en dag då det är mulet ute! då blir det mycket lättare att få till exponeringen när kontrasterna inte är lika stora!
/M

Och snön blir fin i mulet väder? Upplättningsblixt när man tar utomhus i snö? och det skulle göra snön mindre kritig? Och päls i gråväder, då får man kanske snygg glans i stråna?

Och så det där med att mäta ljuset och hur...

Förr skickade filmfabrikanterna med en exponeringstabell. Den funkar i regel bättre än alla kamerors automatiska exponering när förhållandena är knepiga, som till exempel när man tar svart hund i snö. Man behöver ingen ljusmätare eller automatik när man tar i solsken. "Sunny 16" kallas regeln man går efter. Den kan behöva justeras lite grann beroende på vilka glädjesiffror fabrikanten har angivit för ISO, men den är en bra utgångspunkt. Frågan om vilka inställningar man bör ha på en svart hund i snö när solen skiner är en av de få där man kan svara med bestämda slutartids- och bländartal. Om hunden rör sig fort, då blir det enligt regeln "Sunny 16" ISO 200 bländare 8 och 1/800 sekund.

Man kan också spotmäta mot snön och kompensera med ett par steg plus. Det ger precis samma resultat.

Men strunta i blixten om det finns snö mellan dig och hunden, för det kommer att bli kraftigt överexponerat nära kameran, och blixten kan aldrig framhäva formen på ditt motiv. Utomhus kan man använda den i motljus för upplättning, men bara till motiv där man inte har förgrund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar