Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta hundar och snö

Produkter
(logga in för att koppla)
det känns som min tid 1/250 var fel :)

Nej, det kan funka bra med 1/250. Man väljer tid efter hur mycket rörelse man vill kunna frysa i bilden och hur stor risken är för skakningsoskärpa. Det går säkert bra med 1/250. Jag bara drog exemplet för hur man använder "Sunny 16" för ett motiv som rör sig. Kamerans grund-ISO är 200, så rätt exponering i solljus är 1/200 f16 enligt regeln. Sedan kan man minska tiden för att stoppa rörelse om man samtidigt har större bländare, därav 1/800 f8, som ger samma exponering som 1/200 f16,

Men blixt är bara att glömma. En spegelreflexkamera har oftast en ridåslutare, och då synkar den inte på korta slutartider. Dessutom lyser blixten upp närområdet mycket mer än det som är lite längre bort. Om du tar utomhus och vill använda blixt för upplättning, kanske kameran inte klarar kortare tid än 1/200. Då är bländaren för korrekt exponering 16 i solsken med ISO 200, och din blixt på kameran räcker inte längre än ungefär en meter. Den kommer att lysa upp den närmaste snön kraftigt, men motivet får nästan inget ljus. Dessutom, om det finns yrsnö, så får du orber, som kan synas ganska tydligt mot den svarta pälsen. Jag tycker att det är ett mycket dåligt råd att föreslå blixt.

men med stor värde på F då har jag skärp allt, inte bara det jag vill typ hundar utan allt. Hur skulle man ställa in det - jag vet det svårt att säga - med en porträtt av hundar som man bara ser hundar, inte allt runt omkring det vill säga låg F värde.

men med stor värde på F då har jag skärp allt, inte bara det jag vill typ hundar utan allt. Hur skulle man ställa in det - jag vet det svårt att säga - med en porträtt av hundar som man bara ser hundar, inte allt runt omkring det vill säga låg F värde.

Det är enkelt; man ändrar bara reciprokt. Om rätt exponering vid ISO 200 är 1/200 f/16 och jag vill ha f/5,6 som är objektivets största bländaröppning vid brännvidden jag använder, så får jag ta slutartid 1/1600. Om man vill ha längre tid med stor bländaröppning måste man sänka ISO eller använda gråfilter.

Samma exponering:
  • 1/200 f/16
    -
  • 1/100 f/22
  • 1/200 f/16
  • 1/400 f/11
  • 1/800 f/8
  • 1/1600 f/5,6
  • 1/3200 f/4

Ajaj, jag får skylla på att jag börjar bli lite senil, så jag är rätt fastkörd i gamla spår ;-)

Jag har försökt förklara slutartider, bländare och ISO i en artikel på Foto i Fokus, och den kanske kan förklara mer än förvirra.

Och "reciprokt" betyder här att man kopplar förändringarna korsvis. När man minskar bländaren ett steg, så ökar man slutaren ett steg. Det är bara ett lite kortare ord för att säga det. De tre sakerna hänger intimt samman, slutare, bländare och ISO. När en systemkamera är inställd på läget P brukar man kunna ändra de här värdena korsvis genom att rulla på inställningshjulet.

Och en sak som kan vara ganska viktig, när kontrasten är hög och man behöver stort dynamiskt omfång, är att man ska inte använda högt ISO, utan kameran har bäst dynamik vid grund-ISO, vilket för de flesta systemkameror ligger vid ISO 200.

Haha den första bilden var ju kanon :)

Att köra med M-läge är sällan bättre än Av eller Tv och exponeringskompensation. Det är ju som ett adaptivt M-läge.
Jag kör ofta med M + autoiso när jag vill ha hårdkoll på både tid o bländare. Funkar klockrent när ison kan gå mellan 100 och 6400 i steg om 1/3.

Det är enkelt; man ändrar bara reciprokt. Om rätt exponering vid ISO 200 är 1/200 f/16 och jag vill ha f/5,6 som är objektivets största bländaröppning vid brännvidden jag använder, så får jag ta slutartid 1/1600. Om man vill ha längre tid med stor bländaröppning måste man sänka ISO eller använda gråfilter.

Samma exponering:
  • 1/200 f/16
    -
  • 1/100 f/22
  • 1/200 f/16
  • 1/400 f/11
  • 1/800 f/8
  • 1/1600 f/5,6
  • 1/3200 f/4

Stor tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar