Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svar på annonser

Produkter
(logga in för att koppla)

daveroxx

Avslutat medlemskap
Har, på senaste tiden, blivit mer och mer trött på folk som svarar på annonser och sedan håller kvar en längre diskussion om hur köpet ska gå till väga. När man väl kommer till skott så hör man helt plötsligt inte av personen längre.

Trodde ett tag att detta bara hände på blocket, och har mer eller mindre gått ifrån att lägga upp annonser där. Nu när jag har bytas/säljastankar med min kamerautrustning lägger jag upp annonser här på fotosidan. Samma sak här!

Har nog fått 4-5 intressenter på mina grejor och har mer eller mindre satt mig i bilen för att genomföra köp/byte, men icke.

Vad har Ni andra för tankar om detta? Gör Ni likadant, eller har ni varit med om det?
 
jag som köpare...

Eftersom jag köper väldigt mycket via blocket och fotosidan kan jag berätta hur jag upplever det. Jag kollar på en annons, där texten kanske stämmer överens med det som säljaren säljer, eller så har de använt en bild från internet istället för att representera den egna varan. Varan må vara ny eller gammal, skicket beskrivs alltid som perfekt. Men inga bilder som bevisar att det stämmer. Är varan äkta? Har de överhuvudtaget varan? Hur länge har de haft ett konto på fotosidan? Hur många annonser har de haft?

Jag börjar oftast med att be om bilder, bevis för varans äkthet och skick, i 50% av fallen får jag svar "hoppsan, jag har redan sålt varan, har bara inte orkat ta bort annonsen." Hmm, men de orkar svara på dussintals mail som frågor om varan??

Sedan var vi nästa gäng som inte svarar överhuvudtaget, så väntar jag 1,2,3,4 dagar... inget svar. Deras annons var säkert bluff....

Sedan har kanske 30% som svarar inom ett dygn med bilderna (som borde ha funnits på annonsen) och så fick jag i veckan besked, Jag säljer för en kompis, så du skall sätta pengarna in på min kompis konto... Visst känns tryggt...

Eller så börjar mailen går fram och tillbaka, bilder, skick finns det kvitto? garanti? Mailen dröjer, säljaren har inte tänkt ut hur han vill säkra att ingen av oss blir lurade...

I 50% av fallen sluter det med att jag går ut och köper varan ny eller begagnat lokalt, eftersom säljaren inte var tillräckligt beredd eller på hugget.

När jag säljer saker själv lägger jag ut många närbilder i högupplösning och påpekar minsta fel. Det brukar funka bra, och affärerna avslutas inom ett par dagar
 
Lägger ut min annons ännu en gång och precis som alltid annars så får jag snabbt svar. "Ooh jätte intresserad. Hur gör vi?".
Svarar direkt... Sedan inget svar överhuvudtaget. Hade detta varit tradera så hade jag blivit rädd att jag fått dåligt betyg av för många eller något sådant, men nu är det ju inte så.
Man undrar ju när jag försökt sälja mitt kit en handfull gånger, fått snabbt svar varenda gång men sitter kvar med kittet ändå.
 
tråkigt att ni verkar ha så dålig erfarenhet av att sälja och köpa via fotosidan.

Jag har själv köpt och sålt en hel del genom åren och aldrig haft några problem. Att jag väljer att ignorera de som skamligt ger mig ett bud som inte är i närheten av det jag begär kanske underlättar.
 
Har både köpt och sålt via FS med gott resultat, försöker svara snabbt på mail och har också fått snabba svar , utbyte av info och frågor samt svar och uppgörelse om betalning och lev har gått smidigt i alla fallen åt båda håll.

De saker jag köpt har levererats som lovat och hållit den kvalitet som lovats och visats på bilderna och det jag sålt likaså, så inga klagomål på FS köp/sälj del från mig.

Har inte fått någa "okynnes" mail eller skambud på något än iaf, så känns som det går seriöst till vid annonsering här på FS.


Saknar bara lite mera roliga Pentax grejor men det är ju inte FS fel utan pga att vi Pentaxianer ofta kör länge med våra saker då gammalt och nytt är kompatibelt i större grad än med andra fabrikat ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.