Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårstartad SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanbass

Medlem
Hej,

Jag har en SB-600 som vid något tillfälle har åkt i golvet, nu verkar den vara lite glapp när man ska sätta på den. Ibland hjälper det om man öppnar och stänger batteriluckan, så något glapp där är det säkert. Någon som haft samma problem och lyckats lösa det?

/Marcus
 
Om det hjälper att plocka med batteriluckan kan det ha att göra med kontakterna mot batterierna. Det är fjädrar bakom minuspolerna, och pluspolerna ligger mot bleck, men en stöt kan göra att ett bleck trycks till så att pluspolen inte riktigt når fram, och batteriet stoppas från att glida ända fram genom att det finns ett par kanter som ska hindra att man får ström om man har vänt minuspolen åt det hållet. Själva batteriet kan också skadas på motsvarande sätt, så att kontakten blir dålig eller uteblir.

Om det är plåtarna vid pluspolen som har tryckts ner; ofta finns där en knopp som ska skjuta upp lite grann, så kan man ofta rätta till det ganska enkelt. Jag vet inte hur batterifacket ser ut på just den blixten, men ofta sitter åtminstone två av de här blecken i själva locket.

Det kan också vara smuts på fjädrarna som trycker mot minuspolen. Ofta finns det kristaller från vätska som har läckt ut ur batterier, och som man kan skrapa bort.
 
Om det hjälper att plocka med batteriluckan kan det ha att göra med kontakterna mot batterierna. Det är fjädrar bakom minuspolerna, och pluspolerna ligger mot bleck, men en stöt kan göra att ett bleck trycks till så att pluspolen inte riktigt når fram, och batteriet stoppas från att glida ända fram genom att det finns ett par kanter som ska hindra att man får ström om man har vänt minuspolen åt det hållet. Själva batteriet kan också skadas på motsvarande sätt, så att kontakten blir dålig eller uteblir.

Om det är plåtarna vid pluspolen som har tryckts ner; ofta finns där en knopp som ska skjuta upp lite grann, så kan man ofta rätta till det ganska enkelt. Jag vet inte hur batterifacket ser ut på just den blixten, men ofta sitter åtminstone två av de här blecken i själva locket.

Det kan också vara smuts på fjädrarna som trycker mot minuspolen. Ofta finns det kristaller från vätska som har läckt ut ur batterier, och som man kan skrapa bort.

Ok, jag ska kolla polerna, tack för tipset. Själklart är det ju kanske det första man kollar men jag antar att jag var för frustrerad när jag hade bråttom att få till en bild och så startar inte blixten ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.